Prima pagină » Social » OMS și UNICEF susțin deschiderea școlilor din Europa și din Asia Centrală. Recomandările experților

OMS și UNICEF susțin deschiderea școlilor din Europa și din Asia Centrală. Recomandările experților

OMS și UNICEF susțin deschiderea școlilor din Europa și din Asia Centrală. Recomandările experților
OMS și UNICEF recomandă începerea școlii în format fizic / Sursa foto: UNICEF/UN1/Gonzalo Bell

Într-un moment în care milioane de elevi din Europa sunt pe care să reînceapă școala în regiunea europeană, unde este dominantă tulpina Delta a SARS-CoV-2, extrem de contagioasă, Biroul Regional al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) pentru Europa și Biroul Regional al Fondului Naţiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) pentru Europa și Asia Centrală îndeamnă ca școlile să rămână deschise în condiții de siguranță, adoptându-se măsurile menite să reducă transmiterea virusului.

Liderii regionali ai OMS și UNICEF susțin că este importat ca școlile să fie deschise în format fizic, din 13 septembrie, pentru a asigura copiilor un cadru optim pentru procesul educațional. Totuși, nu trebuie făcut rabat de la măsurile de protecție în fața COVID-19, atât de igienă și distanțare, cât și de imunizare.

Recomandarea celor două instituții vine în acord cu decizia autorităților române privind scenariul principal pentru începerea anului școlar 2021 – 2022, cu prezență fizică în unitățile de învățământ, până la pragul de incidență de 6 la mia de locuitori, în anumite condiții. De asemenea, responsabilii au creionat o strategie de pentru accelerarea vaccinării elevilor și familiilor lor.

Potrivit celor mai recente date, anunțate săptămâna trecută de coordonatorul campaniei de vaccinare în România, Valeriu Gheorghiță, grupa de vârstă 12-15 ani are cel mai mic un procent de acoperire vaccinală de circa 4%, respectiv sunt aproape 33.000 de copii, cu vârsta cuprinsă între 12-15 ani care au primit cel puţin o doză de vaccin, după cum a precizat Valeriu Gheorghiță. Peste 150.000 de tineri cu vârsta cuprinsă între 16 şi 19 ani au primit cel puţin o doză de vaccin, deci un procent de acoperire vaccinală de circa 20%.

„Pandemia a provocat cea mai distructivă perturbare a educației din istorie”

Printre măsuri recomandate de OMS și UNICEF se numără îmbunătățirea mediului școlar printr-o mai bună ventilare a claselor, clase mai mici acolo unde este posibil, distanțare fizică și testarea regulată a copiilor și a personalului.

Cele două instituții pun însă accent pe disponibilitatea vaccinului împotriva COVID-19 pentru cadrele didactice și pentru alți angajați din sistemul școlar ca parte a grupurilor țintă în planurile naționale de vaccinare, asigurând totodată vaccinarea categoriilor vulnerabile. De asemenea, trebuie vaccinați copiii în vârstă de minimum 12 ani care suferă de afecțiuni medicale ce îi expun unui risc crescut de a dezvolta simptome severe în cazul îmbolnăvirii de COVID-19, se arată în comunicatul comun.

„Pandemia a provocat cea mai distructivă perturbare a educației din istorie. Este așadar vital ca școala să continue cu prezență fizică și fără întreruperi în întreaga Regiune Europeană. Acest lucru este extrem de important pentru educația, sănătatea mintală și abilitățile sociale ale copiilor, ca școlile să continue să îi formeze pe copii pentru a deveni membri fericiți și productivi ai societății”, explică dr. Hans Henri P. Kluge, Director Regional al OMS pentru Europa.

„Va trece ceva timp înainte de a putea lăsa în urmă această pandemie, însă educarea copiilor într-un mediu școlar sigur, cu prezență fizică, trebuie să rămână principalul nostru obiectiv, pentru a nu-i priva de șansele pe care le merită pe deplin. Încurajăm toate statele să mențină școlile deschise și îndemnăm toate școlile să adopte măsuri de reducere a riscului de transmitere a COVID-19 și de răspândire a diferitelor tulpini”.

Intensificarea vaccinării în valul patru

Potrivit documentului citat, extrem de contagioasa tulpină Delta a SARS-CoV-2 provoacă noi îngrijorări și complicații la începerea noului an școlar. „Incidența ridicată a COVID-19 la nivel comunitar crește considerabil riscul de transmitere în școli. Prin urmare, trebuie să facem cu toții eforturi pentru a reduce transmiterea virusului”, au tramis OMS și UNICEF.

Datele citate arată clar faptul că administrarea schemei complete de vaccinare împotriva COVID-19 reduce semnificativ riscul de boală severă și de deces. Un studiu recent al CDC a arătată că persoanele nevaccinate au un risc de cinci ori mai mare de infectare cu COVID-19 decât cele cu schema completă. Prin urmare, susțin cele două instituții, când sunteți invitați să vă vaccinați, vă rugăm să o faceți și să parcurgeți schema completă.

„Vaccinarea constituie cea mai bună metodă de apărare pe care o avem împotriva virusului. Pentru a opri pandemia, trebuie să extindem rapid vaccinarea echitabil în toate țările, inclusiv prin sprijinirea producției de vaccinuri și a distribuirii dozelor în vederea protejării persoanelor celor mai vulnerabile din întreaga lume. Trebuie de asemenea să continuăm să respectăm măsurile de sănătate publică și de distanțare socială care știm că funcționează, cum ar fi testarea, secvențierea, ancheta epidemiologică, izolarea și carantina”, a afirmat dr. Hans Henri P. Kluge.

Milena Maric este unul dintre cadrele didactice care vor rebeni la catedră în această toamnă. Ea este profesoară de matematică la un liceu din Belgrad, Serbia, și a fost vaccinată cu schema completă împotriva COVID-19. „Timp de aproape doi ani, cuvintele ‘COVID-19’ și ‘învățământ online’ ne-au marcat viața. După declanșarea pandemiei, sistemul școlar din Serbia s-a adaptat rapid. Însă elevilor le-a lipsit continuitatea, socializarea, lucrul în echipă, împărtășirea ideilor în timp real, comunicarea fără tehnologie. Știu că singurul mod de a ieși din această situație este să respectăm în continuare măsurile ce previn transmiterea virusului și să vaccinăm toate cadrele didactice”, a declarat profesoara.

„Pandemia nu s-a terminat. Trebuie să ne implicăm cu toții pentru a ne asigura că școlile rămân deschise la nivelul Regiunii. Copiii și tinerii nu pot risca un nou an în care le este întrerupt procesul de învățare. Vaccinarea și măsurile de protecție ne pot ajuta să nu revenim la cele mai sumbre zile ale pandemiei, când populația a trebuit să treacă prin măsuri de carantină, iar copiii au avut întreruperi în procesul de învățare”, a transmis Philippe Cori, Director Regional Adjunct în cadrul Biroului Regional al UNICEF pentru Europa și Asia Centrală.

Potrivit reprezentantului UNICEF, copiii sunt victimele tăcute ale pandemiei, iar copiii cei mai marginalizați sunt printre cei mai afectați.

„Înainte de COVID-19, copiii cei mai vulnerabili din Regiune fie abandonaseră deja școala, fie mergeau la școală, dar nu învățau în același ritm cu colegii lor. O școală este mult mai mult decât o simplă clădire. Este un loc în care se învață, se stă în siguranță și se joacă, un loc situat în centrul comunităților noastre. Când școala este închisă, copiii pierd șansa de a învăța și de a-și petrece timp cu prietenii lor, putând fi expuși violenței în familie. Pandemia a înrăutățit o situație care era deja inacceptabilă – trebuie să ne asigurăm că școlile se redeschid și că rămân deschise în condiții de siguranță”, a explicat Philippe Cori.

Recomandările experților

Pentru a menține școlile deschise și în siguranță, OMS, UNICEF și UNESCO au adoptat un set de opt recomandări, formulate de experții din cadrul Grupului Consultativ Tehnic (GCT) pentru Regiunea Europeană a OMS, cu privire la școlarizarea pe durata pandemiei de COVID-19.  Acestea se adresează celor 53 de state membre din Regiunea Europeană a OMS:

  1. Școlile trebuie să fie printre ultimele instituții care se închid și printre primele care se redeschid.
  2. Implementarea unei strategii de testare.
  3. Asigurarea unor măsuri eficace de reducere a riscurilor.
  4. Protejarea bunăstării mintale și sociale a copiilor.
  5. Protejarea copiilor celor mai vulnerabili și mai marginalizați.
  6. Îmbunătățirea mediului școlar.
  7. Implicarea copiilor și a adolescenților în luarea deciziilor.
  8. Implementarea unei strategii de vaccinare care să permită copiilor să continue școala.

Pe site-ul UNICEF România sunt publicat numeraoase articole, rapoarte și documente cu privire la pandemie, inclusiv un material cu mesaje și acțiuni esențiale privind prevenirea și controlul COVID-19 în școli, dar și testimoniale ale adolescenților care au decis să se vacineze împotriva SARS-CoV-2.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și