Premierul Ludovic Orban a explicat, vineri, că digitalizarea este o prioritate absolută pentru Guvernul pe care îl conduce, în contextul în care România se află pe „un loc deloc onorant” în UE în privința Indicelui societății digitale. Șeful Executivului a subliniat importanța creșterii interoperabillității instituțiilor, astfel încât cetățenii să nu mai fie plimbați fizic între diverse ghișee.
„Pentru Guvernul pe care îl conduc, digitalizarea este o prioritate absolută. Sigur că nu ne mișcăm chiar atât de repede precum am dori, dar facem pași înainte. Am încercat, de exemplu, în criza provocată de epidemie să digitalizăm toate procedurile, practic, toate produsele, serviciile pe care le-am oferit în perioada asta să poată să fie accesibile digital, online, fără contact fizic și cu o procesare cât de poate de rapidă”, a declarat premierul, la debutul evenimentului „European Digital Innovation Hubs – Boosting the digital transformation process”, organizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României.
„Important pentru noi este să pregătim tot ceea ce e necesar pentru lansarea accelerată a procedurilor de licitație pentru tot ceea ce înseamnă aplicații digitale, de informatizare a administrației publice. Sigur că acest proces nu este un proces simplu, este un proces în care ne confruntăm cu rezistență din partea multor factori. Obiectivul digitalizării, din punctul nostru de vedere, este acela de a îmbunătăți calitatea serviciilor, produselor care sunt oferite de administrație, către companii, către persoane fizice și să reducem timpul de soluționare, să reușim să oferim toate aceste produse și servicii în condiții optime, care să permită o accesibilitate și o soluționare cât mai rapidă a tuturor problemelor pe care le au cetățenii cu administrația”, a declarat Ludovic Orban.
În acest context, premierul a subliniat importanța îmbunătățirii colaborării între instituțiile publice, inclusiv prin asigurarea interoperabilității.
„Ne dorim ca un om, atunci când are de rezolvat o problemă, să ducă la un singur site, nu la ghișeu, să nu mai fie obligat să își ia certificate, avize, să se plimbe de la instituție la instituție pentru a le obține. Instituția furnizoare trebuie să îți obțină accesând toate bazele de date și toate informațiile deținute de alte instituții pentru certificarea dreptului sau serviciului de care beneficiază cetățeanul, instituția să fie aceea care să rezolve toate aceste probleme, iar cetățeanul să se adreseze într-un singur punct, iar soluționarea oricărei probleme să fie realizată într-un termen rezonabil, care chiar să fie reglementat”, a spus șeful Executivului.
Ludovic Orban a punctat că e foarte important să fie acordat un sprijn de la nivel guvernamental pentru digitalizarea adminstrațiilor locale, „deși sunt multe administrații locale care se mișcă mult mai repede decât Guvernul”, și că are ca obiectiv susținerea mediului economic pentru digitalizare.
„Avem și resurse financiare europene, atât pentru companiile mari, cât și pentru IMM-uri pentru digitalizare, pentru creșterea abilităților digitale ale angajaților. De asemenea, ne dorim ca un număr din ce în ce mai mare de români să își dezvolte abilitățile digitale, astfel încât să poată să acceseze orice produs sau serviciu oferit de adminstrație”, a spus premierul.
În viitorul exercițiu financiar multianual, 2021 – 2027, România va avea la dipoziție, în cadrul priorității numită Europa inteligentă, resurse financiare uriașe care vor putea fi folosite pentu cercetare, dezvoltare, inovare, digitalizare, pentru soluții inteligente în adminsitrație, a precizat Orban. „Aici trebuie să ne pregătim cu foarte multă seriozitate pentru a putea accesa cât mai repede aceste resurse, care vor fi foarte mari, iar accesul la aceste resurse nu va fi doar un acces al administrației, ci a foarte multor componente din societate, pentru că este foarte important”, a spus premierul.
Ludovic Orban a admis că, din păcate, România, azi, în baza indicelui societății digitale, pe 2019, se situează pe locul 27 din 28, „un loc deloc onorant”.
„Cel puțin în ultimii ani, nu numai că nu s-au făcut pași înainte, ci s-au făcut pași înapoi în materie de digitalizare, foarte multe aplicații utilizate de instituții, ministere, autorități sunt aplicații învechite, care nu mai fac față la volumul de date pe care trebuie să îl proceseze și mai ales la toate stringențele care apar din partea utilizatorilor, iar pentru noi toată această rămânere în urmă trebuie luată în calcul și să ne determine la eforturi mult mai energice și mai rapide în viitor”, a detaliat Ludovic Orban.
„Tocmai înființarea Autorității pentru Digitalizarea României este expresia interesului nostru. Poziționarea acestei Autorități în relație directă cu premierul și cu Guvernul de asemenea arată interesul nostru și prioritatea noastră absolută pentru digitalizare și sunt convins că în parteneriat cu mediu privat, cu instituțiile responsabile, vom avea capacitatea unei digitalizări accelerate”, a conchis premierul.
În ceea ce privește serviciile publice digitale, în ultimii trei ani, România s-a clasat pe ultimul loc în rândul statelor membre ale UE, iar lipsa de interoperabilitate a sistemelor IT din administrația publică reprezintă o problemă veche, pe care niciun guvern nu a reușit încă să o rezolve. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile Raportului pentru România privind Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2020, dat publicității în prima parte a lunii iunie de Comisia Europeană.
Raportul Comisiei privind evoluția acestuia în anul 2019, la nivelul celor 28 de state plasează România pe penultimul loc, 26, și pe ultimele locuri la majoritatea categoriilor avute în vedere – cu excepția conectivității, unde ocupă locul 11, dar în scădere de pe locul 8, ocupat în 2019, respectiv competențele digitale (27), utilizarea internetului de către persoane fizice (28), integrarea tehnologiilor digitale de către întreprinderi (27) și serviciile publice digitale (28).