Persoanele cu dizabilități închise în centre rezidențiale pot cere ajutor prin „Ceasul Bun”, o aplicație mobilă. Cum funcționează

Publicat: 25 07. 2023, 17:23

Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în parteneriat cu Centrul de Resurse Juridice, organizație neguvernamentală de drepturile omului, au dezvoltat în cadrul proiectului Adaptjust – justiție accesibilă persoanelor cu dizabilități – o aplicație mobilă destinată persoanelor cu dizabilități închise în centre rezidențiale, unități medico-sociale și secții sau spitale de psihiatrie, „Ceasul Bun”.

Aplicația este simplu de folosit, susține Ministerul Public, prin ea vulnerabilii pot reclama abuzuri, cere ajutor sau asistență. Oarecum, ca o aplicație de pe telefoanele pentru bătrâni cu două, trei butoane: salvare, rude, poliție etc. Aplicația este disponibilă pe dispozitive (telefoane, tablete) cu iOS și Android, dar și pe web.

Ce este și cum funcționează „Ceasul Bun”

Aplicația mobilă „Ceasul Bun” este dedicată sprijinirii persoanelor instituționalizate sau angajaților din centrele rezidențiale de asistență socială, spitale sau alte astfel de instituții pentru a raporta situații de abuz fizic, emoțional sau neglijență. Ca urmare a faptului că persoanele cu dizabilități intelectuale și cele cu afecțiuni neurologice constituie grupul principal de utilizatori, aplicația este accesibilizată în termeni de vocabular și navigare.

Dincolo de procesul ușor de parcurs și componente simple, aplicația are integrat cititor de ecran în interfața sa și o funcție de înregistrare care transformă discursul în text. Aplicația mobilă are patru module:

  • Cere ajutor – formular accesibilizat de transmitere de sesizări/plângeri
  • Informații – informații utile despre procesul de sesizare și răspuns
  • Resurse de sprijin – resurse educaționale pentru utilizatori
  • Despre aplicatie – informații despre aplicație, cum să o folosești şi scopul ei

Având în vedere contextul particular al aplicației și nevoia de a crește siguranța utilizatorilor, aplicația are o funcție de Ascundere a formularului de plângere. Prin apăsarea butonului Ascunde din aplicație, ecranul acesteia va afişa un ceas care arată ora exactă. Această funcționalitate ajută utilizatorul să reacționeze rapid dacă are nevoie să închidă aplicația imediat pentru a nu fi în pericol.

50.000 de oameni vulnerabili în centrele sociale

Aplicația, răspunde unei nevoi identificate în peste 20 de ani de expertiză în domeniu, și anume lipsa efectivă a instrumentelor adecvate prin intermediul cărora, persoane din categorii vulnerabile (cu dizabilități intelectuale și/sau psihosociale, dar și cele cu afecțiuni neurologice, instituționalizate) să poată avea acces la justiție (să poată formula sesizări cu privire la fapte de natură penală ale căror victime sunt, să își poată revendica drepturile sau cere reevaluarea măsurilor de ocrotire instituite).

În jur de 50.000 de persoane din acest grup vulnerabil se confruntă cu un acces redus (sau absent) la sistemul de justiție în raport cu cele fără dizabilități atunci când au nevoie să sesizeze o încălcare a drepturilor, situație subliniată în ultimele două săptămâni prin cazurile documentate în județul Ilfov.

Eliminarea barierelor legislative și tehnice devine o acțiune necesară pentru ca aceste persoane să poată utiliza mecanisme de sesizare adecvate în fața autorităților, care să le faciliteze dreptul constituțional de acces la justiție, anunță Ministerul Public.

Vezi mai multe detalii despre aplicație AICI.

CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | Au plătit pentru îngrijire, au primit tortură și înfometare. Anchetă pentru înșelarea familiilor bătrânilor din ”azilele groazei”

EXCLUSIV | Patronul de la ”azilele groazei” cheltuia banii bătrânilor pe droguri, prostituate și lăutari. DIICOT: ”25.000 lei într-o noapte!” (VIDEO)