Proiectul care obligă comercianții să treacă separat pe fiecare produs adaosul, retras temporar. Cristian Popescu Piedone: „Va merge până la capăt”

Publicat: 17 03. 2025, 15:47
Actualizat: 17 03. 2025, 17:06
Mature woman looking at grocery shelves in supermarket

Oficialii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) vor ca românii să poată facă „alegeri raționale, în cunoștință de cauză”, atunci când fac cumpărături, în magazinele fizice și pe platformele online, astfel că vor să introducă obligația ca administratorii unităților comerciale să afișeze separat și vizibil adaosul pe care îl aplică fiecărui produs în parte raportat la prețul producătorului.  Proiectul de ordin care propune această prevedere, care ar fi aplicabilă tuturor produselor, fără să se menționeze nicio diferențiere pe categorii, a fost publicat luni în transparență decizională.

Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul ANPC propune conducerii instituției emiterea unui ordin cu caracter normativ privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de bază al producătorului, conform documentelor publicate luni în transparență decizională pe site-ul ANPC.

Care este motivația din spatele ordinului

Potrivit referatului publicat de ANPC, inițiatorii consideră că prin acest ordin se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă „alegeri raționale, în cunoștință de cauză”.

„Protejarea prin opoziție cu profesionistul a consumatorului, este atributul legislației privind protecția consumatorilor, de a se erija în garantul protejării cetățenilor în calitatea lor de consumatori, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora împotriva unor practici incorecte”, se arată în referat.

De asemenea, argumentează inițiatorii, dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia și un factor important în dezvoltarea unei piețe transparente, iar prin informațiile care îi sunt puse la dispoziție, consumatorul are posibilitatea să-și optimizeze alegerea în funcție de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.

„Asigurarea respectării efective a drepturilor consumatorilor este la fel de importantă ca existența acestor drepturi, considerent pentru care, nu putem vorbi despre o alegere rațională din partea consumatorilor atunci când aceștia nu dispun de informațiile necesare privind modul în care se formează prețurile, ceea ce ar asigura protejarea intereselor lor economice”, se arată în referat.

Potrivit autorilor, ceea ce lipsește în prezent, este transparența modului în care sunt stabilite prețurile produselor de către operatorii economici pornind de la prețul de bază al producătorului, astfel că, pornind de la consecințele pe care o astfel de lacună legislativă le generează, se evidențiază necesitatea adoptării unui mecanism eficient de informare a consumatorilor cu privire la modalitatea de formare a prețului final al unui produs comercializat.

„Necesitatea reglementării unei norme care să oblige operatorii economici să afișeze lângă prețul final al produsului comercializat și adaosul comercial aplicat pentru produsul respectiv, în raport cu prețul de bază al producătorului, are drept scop informarea în mod clar, precis și neechivoc a consumatorilor cu privire la modul în care este stabilit prețul final al produsului sau al serviciului pe care dorește să îl achiziționeze, astfel încât, pe baza informațiilor necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, aceștia să aibă posibilitatea să aleagă acel produs care corespunde exigențelor lor din punct de vedere al nevoilor și al posibilităților lor financiare”, consideră inițiatorii proiectului publicat în consultare.

Astfel, având în vedere atribuțiile ANPC, de supraveghere și control, precum și de informare corectă a consumatorilor, aceștia consideră că acest act normativ este „imperios necesar” pentru informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate, în raport cu prețul de bază al producătorului.

Poziția pieței față de proiect

În proiectul atașat nu este trecut niciun un termen de conformare a agenților economici, și nici măsuri aplicabile, sancțiuni sau amenzi, în cazul nerespectării noilor obligații, în cazul în care ordinul este semnat de președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, în forma propusă în prezent.

Contactati de Gandul, reprezentanții Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) au transmis că deocamdată nu au o poziție oficială și se consultă cu privire la proiectul ANPC.

Și reprezentanții Consilliului Concurentei au precizat, la solicitarea Gândul, că analizează proiectul pentru un punct de vedere cu privire la proiectul ANPC, prin prisma prevederilor Legii concurenței.

 

Ordin privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de bază al producătorului

Având în vedere prevederile art. 18-20 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare,

Referatul întocmit de Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă nr. 23411/17.03.2025

preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, emite următorul:

ORDIN

Art. 1. Prezentul ordin stabileşte modalitatea de informare a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate de către operatorii economici în raport cu prețul de bază al producătorului.

Art. 2. În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de bază al producătorului, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

Art. 3. În cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de bază al producătorului, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

Art. 4. Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ordinul se află în consultare publică până pe 28 martie, potrivit detaliilor publicate pe site-ul ANPC, care așteaptă propuneri și observații la secretariat@anpc.ro.

Sursa foto: Envato Elements – caracter ilustrativ

Citește și:

Mesajul preşedintele ANPC, de Ziua mondială a Consumatorului. Cristian Popescu Piedone: „Oameni buni, nu uitaţi că aveţi drepturi”

Piedone a descins și la Iași. Gândaci, frigidere ruginite și produse expirate scoase la vânzare în magazinele controlate de ANPC