Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat, luni, începerea emiterii și distribuirii a peste 2,5 milioane de vouchere sociale de miercuri. Aceste tichete vor fi transmise în patru tranșe, până în ianuarie 2023.
Începând cu 1 iunie, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) începe procesul de emitere, distribuire și încărcare a voucherelor sociale oferite prin programul guvernamental „Sprijin pentru România”. Tichetele cu valoare nominală de câte 250 lei, destinate persoanelor aflate în situații de deprivare materială sau risc de sărăcie, fac parte din cea mai importantă inițiativă de acest gen derulată până acum din perspectiva numărului de beneficiari, au transmis reprezentanții instituției.
„O parte consistentă a pachetului de măsuri are în vedere protejarea populației de efectele creșterii prețurilor și ale perioadei dificile pe care o traversăm, astfel încât nimeni să nu fie lăsat în urmă”, este mesajul Executivului.
Măsurile sociale stabilite până acum prin Programul „Sprijin pentru România” au un impact de aproximativ 3,5 miliarde de lei, anunța Guvernul, în 15 mai, precizând că, la acea dată, la o lună după ce Coaliția a lansat programul, peste două treimi din pachetul de sprijin în valoare totala de 17,3 miliarde de lei sunt active și produc efecte. Implementarea acestor soluții de protecție pentru cetățeni și economie implică o finanțare din fonduri naționale și europene de 11,5 miliarde de lei.
Conform deciziei Guvernului, aproximativ 3 milioane de persoane – pensionari, persoane cu dizabilități, familii cu venituri mici și persoane fără adăpost – beneficiază de aceste vouchere o dată la două luni, bani pe care îi pot folosi pentru a-și cumpăra produse alimentare sau, în măsura în care vor dori acest lucru, o masa caldă. Valoarea totală a acestui program este de 3,1 miliarde lei, iar jumătate din bani provin din fonduri europene.
Potrivit MIPE, peste 2,5 milioane de beneficiari primesc tichete pentru achiziția de produse alimentare în valoare de 3,1 miliarde de lei. O premieră, de asemenea, o reprezintă sursa multiplă de finanțare, atât din bugetul de stat, cât și din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate (POAD) 2014-2020 precum și din viitoarea perioadă de programare 2021-2027 prin Programul Operațional Incluziune și Demnitate Socială (POIDS).
„Inițiativa acordării cu promptitudine a tichetelor sociale reprezintă în sine o serie de premiere în administrația centrală, efort care nu ar fi fost posibil fără o mobilizare și sincronizare a mai multor ministere, companii naționale și private”, a explicat ministrul Marcel Boloș anvergura demersului prin care, în două săptămâni de la demarare, peste 2,5 milioane de români vor putea cumpăra alimente în această perioadă dificilă.
„Începând cu identificarea beneficiarilor din categorii vulnerabile diferite, contractarea și evident producția unui număr atât de mare de carduri, sincronizarea și validarea listelor de beneficiari între Ministerul Muncii și ANAF, distribuția la nivel național și încărcarea o dată la două luni a acestor carduri, toate acestea reprezintă un exemplu de solidaritate și de mobilizare la nivelul Guvernului. Negocierile cu Comisia Europeană, mecanismele de finanțare din surse multiple și alte inovații în finanțarea europeană nici nu mai contează în momentul în care românii cu probleme financiare grave vor primi primele semne de sprijin”, a transmis șeful MIPE.
Conform OUG nr. 63/2022, cei peste 2,5 de milioane beneficiari care primesc tichete sociale sunt:
Conform procedurilor, la 17 mai, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a semnat contractele cu instituțiile private care au câștigat achiziția directă și se vor ocupa de emiterea cardurilor: Edenred, Sodexo și UpRomania, livrarea către beneficiari fiind asigurată de Compania Națională Poșta Română cu care s-a semnat „Convenția de etichetare, colectare și distribuție a tichetelor sociale emise pe suport electronic” în data de 18 mai.
Mecanismul de distribuire prevede trei etape: emiterea cardurilor de către unitățile desemnate (imprimarea datelor beneficiarilor și inserarea CIP-ului), distribuirea prin intermediul CN Poșta Română și încărcarea valorică a cardurilor.
Conform instituției, voucherele sociale vor fi acordate în patru tranșe, reprezentanții MIPE având în vedere ca la jumătatea lunii iulie, după evaluarea implementării primei etape, să adapteze calendarul următoarelor tranșe pentru ca beneficiarii să poată utiliza cât mai urgent voucherele pentru achiziționarea alimentelor și meselor calde.
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) va actualiza lunar, înainte de fiecare alimentare a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, listele cu beneficiari, pentru a verifica eventuale modificări intervenite față de listele anterioare. Pentru beneficiarii nou introduși în program vor fi eliberate noi suporturi electronice.
De asemenea, verificarea condițiilor de venit pentru beneficiarii incluși în categoriile a)-d), se face exclusiv de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).