Mai mult de un sfert dintre elevii de gimnaziu şi liceu care au participat la o cercetare derulată recent de World Vision România declară că li s-au cerut fotografii nud, iar un procent identic spun că le-au fost trimise astfel de fotografii.
Peste 17% dintre adolescenţi spun că, la școală, au fost atinși într-un mod care i-a făcut să se simtă inconfortabil, în cele mai multe cazuri de către colegi. În acest context, 30% dintre profesori ar avea rețineri să reclame abuzurile sexuale asupra minorilor – majoritatea dacă nu ar avea suficiente dovezi, iar puțin peste unu din cinci adolescenți ar vorbi cu un profesor dacă ar trece printr-un abuz sexual, arată cele mai recente date din cercetarea ,,Violenţa sexuală asupra minorilor”, realízată de fundația World Vision România. Studiul a fost derulat în cadrul proiectului JUSTinACT – Justiție, acțiune socială și consolidarea capacității civile pentru combaterea abuzului sexual asupra copiilor.
Sondajul a fost dat publicității miercuri, când se marchează Ziua Mondială a Educației și, la data la care DIICOT a dat detalii dintr-un nou dosar de pornografie infantilă. Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Pitești, împreună cu un procuror din cadrul D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Pitești, au continuat cercetările într-un dosar penal privind săvârșirea infracțiunii de pornografie infantilă – care au pornit de la o sesizare a mamei unei minore – iar pentru administrarea probatoriului, la data de 4 octombrie a.c., în baza autorizării instanței, a fost efectuată o percheziție domiciliară, în municipiul București.
Din cercetările DIICOT a reieșit că bărbatul, de 45 de ani, ar fi determinat mai multe persoane vătămate minore să producă materiale pornografice, cu comportament sexual explicit, pe care cel în cauză le-ar fi deținut, aspect confirmat în urma celor descoperite la percheziției.
Primele rezultate ale consultării, realizată în rândul elevilor, profesorilor și părinților, în perioada 23-30 septembrie despre abuzurile sexuale asupra copiilor, arată că, dintre cei 700 de elevi chestionați, aproape unu din patru (24%) s-a confruntat la școală cu comentarii de natură sexuală. În același timp, 17,5% spun că la școală au fost atinși într-un mod care i-a făcut să se simtă inconfortabil, în cele mai multe cazuri fiind vorba de colegi. În 12,7% dintre cazuri, atingerile au venit din partea colegilor, în 1% de la profesori, iar în 3,8% din cazuri adolescenții au răspuns că de la alte persoane.
Potrivit World Vision, atunci când au fost întrebați de situațiile de abuz sexual cu care s-au confruntat în general, nu doar în spațiul școlar, 51,5% spun că au avut de-a face cu priviri insistente asupra corpului lor. La peste 26% li s-au trimis fotografii nud și li s-a cerut să trimită fotografii nud cu ei. Aproape 22% dintre adolescenți spun că le-a fost atins corpul fără să fie de acord, iar circa 21% au fost urmăriți pe stradă.
Dintre adolescenții care spun că s-au confruntat cu atingeri fără consimțământ, doar în 35% dintre cazuri, agresorii sunt necunoscuți.
Peste 22% dintre elevii chestionați spun că obligarea sau invitarea unui minor să vizioneze imagini pornografice este un abuz sexual doar într-o mică măsură sau nu este deloc. Unu din zece adolescenți crede că mimarea actului sexual în fața unei persoane (fără ca actul sexual să aibă loc) nu reprezintă deloc o formă de abuz sexual, iar 18.4% cred că este abuz doar într-o mică măsură.
Întrebați în ce măsură consideră că insistența unui partener de-a întreține relații sexuale, chiar dacă celălalt nu vrea sau are îndoieli este o formă de abuz sexual, 9% au răspuns că este doar în mică măsură sau nu este deloc abuz.
Prin intermediul autorităților, copiii pot beneficia de sprijin specializat, din partea asistenților sociali, al consilierilor școlari și al psihologilor, din cadrul instituțiilor specializate cum sunt D.G.A.S.P.C., Direcțiile de Asistență Socială din cadrul primăriilor sau CJRAE.
16,5% dintre tineri s-ar simți mai confortabil să denunțe un abuz pe o platformă online, decât față în față. În același timp, peste un sfert dintre profesori (27,3%) ar alege o platformă online pentru raportarea unui abuz, comparativ cu apelarea numărului de urgență 112 sau Telefonul Copilului 119 (doar 10,9% ar prefera această modalitate).
Potrivit sursei citate, unu din trei adolescenți nu ar avea deloc sau doar în mică măsură încredere să vorbească cu părinții dacă ar trece printr-un abuz sexual din cauza fricii și a rușinii de a nu fi judecați. Tot unu din trei n-ar avea încredere deloc sau ar avea încredere scăzută să sune la Poliție, iar mai mult de unul din doi n-ar apela nici la Protecția Copilului.
Încrederea cea mai scăzută este, însă, în cadrele didactice. Puțin peste unu din cinci adolescenți ar vorbi cu un profesor dacă ar trece printr-un abuz sexual.
La fel de grav este că 40% dintre adolescenți nu știu dacă în școala lor există un consilier cu care să poată vorbi despre astfel de probleme.
12,6% dintre profesori spun că în școala lor nu se vorbește deloc despre abuzurile sexuale, în timp ce aproape 45% spun că se vorbește doar în mică măsură.
„Doar prin programe educaționale constante, în care să fie implicată toată comunitatea din jurul copilului, vom reuși să înlăturăm acel sentiment de rușine sau de teamă că vom fi judecați dacă reclamăm abuzurile sexuale asupra minorilor, care sunt cei mai vulnerabili în fața acestui fenomen. Copiii trebuie să fie în siguranță pentru a fi fericiți, iar locurile unde își petrec cea mai mare parte din timp sunt acasă și la școală. De aceea este foarte important ca nu doar copiii, ci și părinții alături de profesori și autorități să conștientizeze că existe mai multe tipuri de abuz sexual și să aibă o formare de bază în funcție de care să poată recunoască semnele abuzurilor. În plus, una dintre soluţii pentru raportarea acestor abuzuri identificată în consultarea World Vision este realizarea unui platforme online dedicată“, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Ce fel de sprijin solicită profesorii pentru a raporta abuzurile sexuale asupra minorilor:
Cum le-ar fi mai ușor profesorilor să raporteze abuzurile sexuale asupra minorilor:
10,4% dintre profesori au declarat că s-au confruntat în copilărie sau în adolescență cu situații de abuz sexual.
În acest context, polițiștii recomandă părinților, profesorilor și adulților responsabili să protejeze copiii, atât online și offline.
Pentru a proteja copiii, adulții trebuie să investească timp în educarea celor mici, deoarece nu toate solicitările de acest fel debutează în mediul virtual. Pentru ca ei să se poată proteja singuri, trebuie să stabilim unele obiceiuri, potrivit polițiștilor.
Pentru părinți, este bine să cunoască preocupările și cercul de prieteni al copilului. Stabilirea unor reguli nu trebuie să facă copilul să se teamă de străini, ci să le insufle capacitatea de a aborda comunicarea cu un sentiment (sănătos) de prudență.
World Vision România a inaugurat, tot miercuri, două centre de consiliere şi prevenire a abuzului sexual asupra minorilor în Cluj-Napoca și în Vaslui. Centrele vor opera activităţi de prevenţie pentru copii, programe de consiliere parentală de tip Şcoala Părinţilor şi vor fi transmise ghiduri pentru copii, părinţi şi profesori pentru prevenirea şi combaterea abuzului sexual.
Chestionarul pentru elevi a cuprins circa 700 de respondenți: 69.6% rural, 30.4% urban, respectiv 77.6% din liceu și 22.4% din gimnaziu. Chestionarul pentru cadrele didactice a cuprins 451 de respondenți: 44% predau în mediul rural și 56% în mediul urban. Chestionarul pentru părinți a cuprins circa 1000 de respondenți: 72,3% din rural și 27.7% din mediul urban.