TIR-urile ATI sunt și ele încă o „bubă” apărută în sistemul medical românesc. Din păcate, incidentul de la Spitalul „Victor Babeș”, din Capitală, nu este singurul de acest gen, ci ultimul dintr-o serie de evenimente cu unități mobile în prim-plan.
Într-un moment de blocaj total, unitățile mobile au fost proiectate ca o salvare a sistemului medical românesc. Luni, însă, trei pacienți internați în TIR-ul ATI din curtea Spitalului „Victor Babeș” au murit.
Unitățile mobile de ATI au fost considerate gura de oxigen de care avea nevoie sistemul medical. Cinci astfel de TIR-uri trebuiau să fie transportate exact acolo unde era mai mare nevoie de ele. Luni, trei oameni au murit într-un astfel de TIR fiindcă n-au mai avut aer. O gură de oxigen le trebuia.
TIR-urile ATI au fost cumpărate în 2020 de SMURD. Iată ce zicea președintele Klaus Iohannis în data de 18 iunie:
Achiziţia şi dotarea acestor unităţi mobile de Terapie Intensivă este rezultatul unei colaborări foarte bune între autorităţile statului, mediul privat, firme, fundaţii, persoane fizice, voluntari. Și iată că se poate
Și Florin Roșu, managerul Spitalului de Boli Infecţioase din Iaşi, lăuda achiziționarea lor: „Este o secţie de Terapie Intensivă mobilă, fiind dotată cu monitor pentru funcţii vitale, injectomat pentru fiecare pat, injectomat cu pompe, solide. Sunt de calitate, sunt dotate cu ventilatoare”.
Românii au dat banii pe niște TIR-uri produse de firma Optima Technic. De unde le-am cumpărat? Din Turcia. Prețul anunțat de DSU: 264.930 de dolari pentru o singură unitate mobilă de ATI.
Nu suntem specialiști să ne pronunțăm cu privire la calitatea acestor unități, doar relatăm faptele. Iar ele arată că primele probleme au apărut încă din octombrie 2020, la Spitalul „Victor Babeş” din Timişoara. Atunci, instalaţia de încălzire nu a făcut faţă, iar pacienţii au fost ţinuţi în frig o noapte întreagă. După o lună, acelaşi TIR reparat, era mutat în curtea Spitalului „Municipal” și avea din nou probleme. Daniel Maliţa, managerul unităţii medicale, spunea că de vină a fost o fluctuaţie a nivelului de oxigen. Iniţial, din cauza consumului foarte mare, nivelul de oxigen a scăzut şi a fost necesară schimbarea sursei. Dar, când s-a trecut pe staţia proprie a TIR-ului, presiunea oxigenului a fost prea ridicată şi a dat aparatele peste cap.
„Probabil, în funcţie de evoluţia clinică a fiecărui pacient, a fost nevoie la un moment dat de un consum prea mare. Asta a dus la un dezechilibru al presiunii, adică la o scădere brutală pentru ceilalţi. Atunci a început avaria. Instalaţiile au intrat în avarie şi, din acest motiv, am decis să evacuăm repede pacienţii, ca să vedem exact cauza şi să o remediem, să nu se mai întâmple”, spunea Daniel Maliţa, în 18 noiembrie 2020.
TIR-urile sunt cumva o soluție de avarie în sine. Ele nu au fost concepute, în accepţiunea mea, de a duce pe o perioadă lungă de timp pacienţi cu necesitate de ventilare mecanică. Cred că suprasolicitarea acestor aparate este cea care generează aceste probleme – Voichiţa Lăzureanu, medic infecţionist
Următorul incident a avut loc în data de 22 februarie la Institutul „Marius Nasta”. S-a dat alarma de posibil incendiu la unitatea mobilă, dar până la urmă a fost un scurtcircuit, care mai mult a speriat autorităţile şi conducerea spitalului.
Şi TIR-ul ATI care este acum la Iaşi a avut probleme, stând nefolosit în Botoşani. De ce? Fiindcă, din cauza ploii, apa s-a infiltrat în plafon!
Luni seară, după tragedia de la „Victor Babeș”, Raed Arafat a spus că un singur TIR ATI a avut probleme. „Este un singur TIR care a avut o defecţiune la climatizare, ca să clarificăm şi treaba asta. S-a repetat de mai multe ori şi acum era la firma care l-a fabricat. Acolo s-a descoperit că o ţeavă de climatizare a fost greşit amplasată. Acum a fost reparat şi este pe drum înapoi. Eu cred că problema de creştere a oxigenului nu este o defecţiune în interiorul TIR-ului şi este un motiv care s-a întâmplat ca să crească oxigenul, dar asta e ce cred”, a declarat Raed Arafat.
În curte la „Victor Babeş” era un reprezentant al firmei producătoare, care trebuia să se ocupe de mentenanţa aparatelor. Trebuia să înlocuiască un ventilator stricat. Dar, când s-a dat alarma, angajatul în cauză a refuzat să intre în TIR-ul ATI şi să rezolve problema. Trei oameni au murit, ulterior. „Chiar nu am aceste date exacte. Momentul în care nu a dorit să intre şi momentul în care au fost declaraţi în stop cardiac sau sub resurscitare. Există procedura, există numere de telefon şi puteau să fie contactaţi. Dar s-a întâmplat să fie acolo. El i-a asistat din exterior, dar asta nu e la fel cu dacă intrii şi vezi care este problema şi o rezolvi”, a completat Raed Arafat.