Lewis Hamilton încheie sezonul în stil de mare campion
Pilotul britanic Lewis Hamilton (Mercedes) a încheiat „en fanfare” sezonul 2014 al Campionatului Mondial de Formula 1, obținând o victorie, duminică, în ultima etapă, Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi și odată cu aceasta și cel de-al doilea titlu mondial din carieră.
Cursa de pe circuitul Yas Marina mai trebuia să rezolve o singură necunoscută, cine se încoronează campion mondial. După își asigurase deja titlul la constructori, echipa Mercedes avea ambii piloții în luptă directă și exclusivă pentru acest ultim trofeu. Clasați la mare distanță de restul competitorilor, Lewis Hamilton și coechipierul său Nico Rosberg erau despărțiți numai de 17 puncte, în favoarea primului, în fruntea clasamentului piloților, înaintea unui Grand Prix în care rezultatele valorau dublu.
Deși avea mai multe posibilități teoretice pentru a-l detrona pe Hamilton, Rosberg a sosit în emirat cu un singur scop, victoria. Un eventual succes aici i-ar fi deschis calea spre titlu, dar nu în totalitate. El mai avea nevoie și de o clasare pe locul 3 sau mai mai slabă a britanicului. Însă toate aceste calcule au fost spulberate într-o cursă dramatică, din cauza problemelor tehnice ale monopostului germanului.
Rosberg a efectuat un tur fără greșeală în ultima repriză a calificărilor de sâmbătă, obținând astfel primul loc pe grilă. Hamilton a fost mai ezitant, dar a ocupat locul 2 la start. În spatele piloților Mercedes s-au postat cei ai echipei Williams, Valtteri Bottas și Felipe Massa, iar Nico Rosberg își punea toate speranțele în evoluția adversarilor de la Grove, singurii care ar fi putut să-l depășească pe rivalul său.
Duminică, startul a lămurit în mare parte „ecuația” titlului mondial. Aflat pe partea mai aderentă a pistei, Hamilton a pornit exploziv, lăsându-l fără replică pe german, care a fost la un pas să mai coboare un loc, reușind cu greu să se mențină pe poziția a doua. Hamilton a mers ceas și a pus două secunde și jumătate între el și Rosberg, înaintea primului schimb de pneuri. Distanța s-a menținut până în turul 24/55, când Rosberg a început să raporteze o pierdere de putere la monopostul său. De la boxe i s-a transmis că sistemul ERS, de recuperare a energiei, nu mai funcționează, o veste care îi punea capăt șanselor la victorie, țând cont de faptul că a mașina sa a pierdut astfel 150 de cai putere.
Massa, aflat pe locul 3 atunci, a fost informat imediat de problemele lui Rosberg și brazilianul l-a depășit pe german în turul 27, apoi Bottas a făcut același lucru în turul 33. Cu toate că timpii pe tur înregistrați de Rosberg începeau să semene cu cei ai piloților Caterham, ultimii de pe circuit, Rosberg mai avea o ultimă speranță: că și monopostul lui Hamilton va avea probleme și că britanicul va abandona. Rosberg le-a cerut cu disperare mecanicilor de la boxe să-l mențină în Top 5, dar aceștia nu au putut face nimic.
Tur după tur, Rosberg a mers din ce în ce mai slab și a fost depășit de numeroși adversari. Cu două tururi înainte de final, inginerii Mercedes i-au cerut să se retragă la standuri, pentru că se putea întâmpla ceva și mai rău cu mașina lui. Rosberg a refuzat cu demnitate și a trecut linia de sosire pe locul 14.
Informat și el despre problemele înregistrate la cealaltă mașină a echipei, Hamilton a lăsat-o mai moale un timp pentru a vedea dacă defecțiunea tehnică raportată de Rosberg se repetă și pe monopostul său, așa cum s-a întâmplat în Canada, tot în acest an.
Britanicul a simțit că mașina nu îl trădează și a apăsat pedala de accelerație până la capăt. El a trecut primul linia de sosire, nu fără emoții, pentru că Massa, cu altă strategie de pneuri, a pus presiune la final, însă fără a se apropia îndeajuns de noul campion mondial. Brazilianul a încheiat al doilea, iar ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de colegul lui, Bottas.
Daniel Ricicardo a obținut un foarte bun loc 4 după ce a plecat de pe linia standurilor, în urma unei penalizări dictate de comisarii FIA echipei Red Bull. Și coechipierul său, Sebastian Vettel, a plecat de pe linia boxelor, dar a încheiat pe locul 8 cursa de pe circuitul Yas Marina.
Pentru Vettel aceasta a fost ultima evoluția la echipa căreia i-a adus patru titluri mondiale. Din sezonul viitor, germanul va concura pentru Ferrari, în locul lui Fernando Alonso.
Doar poziția a noua la Abu Dhabi pentru pilotul spaniol la cursa în care și-a luat adio de la echipa „căluțului cabrat”. Cel mai probabil, Alonso va trece la McLaren, care de anul viitor va beneficia de motoare Honda.
Britanicul Jenson Button, posibil viitor coleg cu Alonso la McLaren, a încheiat pe locul 5 Marele Premiu de la Abu Dhabi, înaintea piloților Force India, germanul Nico Hulkenberg – locul 6 și mexicanul Sergio Perez – locul 7. Ultimul pilot din Top 10 a fost, duminică, finlandezul Kimi Raikkonen de la Ferrari.
La Abu Dhabi au luat startul 20 de piloți reprezentând zece echipe. A 11-a formație, Marussia, nu a participat la ultimele trei curse, din cauza problemelor financiare cu care se confruntă.
Astfel, Lewis Hamilton devine campion mondial a doua oară, după ce a înregistrat aceeași performanță și în 2008, pentru McLaren-Mercedes atunci. El a câștigat 11 curse în 2014, în timp ce Nico Rosberg s-a impus în șase Grand Pri-uri. Celelalte trei mari premii au fost trecute în palmaresul lui Daniel Ricciardo.
Ediția 2015 a Campionatului Mondial de Formula 1 va avea 20 de etape, una în plus față de 2014, și va debuta, la 15 martie, cu Marele Premiu al Australiei de la Melbourne.