Un număr din ce în ce mai mare de suporteri europeni susține echipe din străinătate, acești fani ajungând să cheltuiască într-un sezon suma totală de 35 de miliarde de euro, se arată într-un studiu MasterCard și European Business School (EBS).
Studiul relevă faptul că sporirea numărului de echipe și implicit a numărului de meciuri în Liga Campionilor, creșterea mobilității, susținută de un transport internațional ieftin, precum și canalele new media ce permit accesul accesul la informațiile cluburilor și la legătura cu alți fani au condus la apariția unei noi categorii de suporteri în Europa, numită „fără frontiere”, fani care susțin echipe din străinătate.
Raportul precizează că 25 la sută dintre suporterii europeni preferă/urmăresc o echipă de fotbal din străinătate, cele mai apreciate cluburi fiind FC Barcelona (25 la sută), Real Madrid (10 la sută), Manchester United (8 la sută), Chelsea (5 la sută) și Liverpool (5 la sută). Numărul acestor fani este estimat la 41 de milioane, majoritatea – 60 la sută – fiind atașați de filozofia de joc și de valorile unui club (categoria highlight fans).
Circa 12 la dintre suporterii fără frontiere fac parte din categoria „regional affinity fans” și au o legătură cu regiunea în care se află clubul, iar 11 la sută fac parte din categoria „star followers” și urmăresc un jucător sau un antrenor vedetă.
Structura cheltuielilor „suporterilor fără frontiere” într-un sezon arată că sumele cele mai mari sunt plătite pentru abonamente la canalele TV premium, ce nu intră în grila de bază (21 la sută), pentru achiziționarea de produse cu logo-ul echipei favorite (13 la sută), pentru pariuri (13 la sută), pentru cazare (13 la sută) pentru transport (12 la sută) și pentru bilete la meci (10 la sută). De asemenea, din cele 35 de miliarde de euro, 7 la sută este cheltuit de fani pentru consumul de produse pe stadion, 6 la sută pentru consumul în barurile sau puburile unde urmăresc meciurile și 5 la sută pentru vizionarea de meciuri pe canalul TV al clubului.
Unul din patru „suporteri fără frontiere” participă la meciurile echipelor străine, jucate pe teren propriu. Cazarea și transportul aferente participării la meciuri sau vizita pe stadionul preferat costă 8,75 miliarde de euro, în fiecare an – un sfert din totalul cheltuielilor.
Impactul meciurilor asupra turismului este unul pozitiv. O treime dintre „suporterii fără frontiere” și-au rezervat o vacanță doar cu intenția de a vedea un meci sau de a vizita stadionul echipei preferate. O cincime dintre fani merg la meci și vizitează și orașul sau integrează meciul într-o vacanță obișnuită. În total, orașele care găzduiesc „suporterii fără frontiere” la meciurile UEFA Champions League beneficiază de aproximativ 4,5 miliarde de euro pe sezon.
Top 5 stadioane preferate de acești fani cuprinde Camp Nou din Barcelona (19 la sută), Allianz Arena din Munchen (11 la sută), Santiago Bernabeu din Madrid (10 la sută), Anfield din Liverpool (9 la sută) și Old Trafford din Manchester (7 la sută).
„Studiul analizează schimbările în comportamentul suporterilor, dar și modul în care modificarea preferințelor acestora pentru o anumită echipă de fotbal are impact asupra cheltuielilor. Este interesant să vedem cum fanii dezvoltă noi strategii – de exemplu, devin susținători ai unor echipe de fotbal din străinătate, pentru a fi și mai aproape de meciuri și a se bucura de mai multe momente de neprețuit din fotbal”, a declarat Hany Fam, președintele Strategic Partnerships and Market Development, în cadrul MasterCard Europe.
Studiul a fost efectuat pe 1.246 de persoane din audiența canalului TV Eurosport din 5 piețe-cheie din Europa, Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie, care au răspuns la o anchetă online. În plus, 25 de interviuri calitative au fost luate unor membri ai fan cluburilor din străinătate și asociațiilor de suporteri, în ultimele două luni.
Raportul a fost publicat cu două zile înaintea finalei Ligii Campionilor din acest sezon, care va opune, sâmbătă, de la 21.45, pe Fusball Arena (Allianz Arena) din Munchen, echipele Bayern Munchen și Chelsea Londra.