Un nou RECORD la o licitație de echipament sportiv – dar este oare un „fals”?

Publicat: 23 08. 2024, 15:55
Actualizat: 23 08. 2024, 15:59

Un tricou New York Yankees, purtat de cel mai faimos jucător de baseball al tuturor timpurilor, Babe Ruth, ar putea doborî recordul la licitație, dacă atinge prețul de 20 de milioane de dolari, cerut de casa de licitații Heritage Auction.

Precedentul record pentru un obiect de echipament sportiv, purtat în timpul meciului, e deținut de un tricou purtat de Michael Jordan în finala NBA din 1998, care s-a vândut pentru zece milioane de dolari în 2022, scrie New York Times.

Tricoul fusese purtat de Babe Ruth în timpul uneia din cele mai faimoase partide din toate timpurile, meciul 3 din ediția 1932 a World Series, câștigat de New York Yankees împotriva echipei Chicago Cubs, pe legendarul stadion Wrigley Field. În timpul meciului, care era deja încărcat de tensiune, Babe Ruth ar fi ridicat miza și mai mult, arătând – spun unii – locul exact unde va trimite mingea, înainte de a obține un home run, ajutându-și echipa să câștige.

Tricoul, pierdut zeci de ani, a reapărut prin 1990, când un colecționar l-a cumpărat de la o femeie din Florida, care susținea că tricoul fusese primit de taică-său de la Babe Ruth, după o partidă de golf. Tricoul a fost apoi vândut la puțin timp altui colecționar, pentru 150.000 de dolari. În anii care au urmat, tricoul a fost vândut repetat, în cercurile de colecționari, pentru prețuri din ce în ce mai mari.

Un preț record, dar s-ar putea ca tricoul să nu fie autentic

Resolution Photomatching, o companie de photomatching – o tehnică avansată folosită pentru a analiza fotografii de epocă pentru a autentifica obiecte rare – a primit de mai multe ori tricoul pentru analiză, prima dată în 2019, și de fiecare dată a emis un răspuns negativ.

Metoda folosită de Resolution constă într-un proces în trei runde care încorporează o echipă de 11 persoane, peste 35 de baze de date de imagini și ceea ce Robinson numește un „proces de analiză comparativă”. Abordarea se bazează pe identificarea caracteristicilor articolului și a fotografiilor care sunt, în cuvintele lui Robinson, „definitiv identice și definitiv unice” – cum ar fi dungi, modele de cusături sau pete.

Chris Ivy, directorul de licitații sportive de la Heritage, a spus că este „regretabil că o companie ca Resolution a decis să spună așa ceva”. „Suntem 100% încrezători că acest tricou este un tricou autentic Babe Ruth din 1932”, a spus el, „și suntem 100% încrezători că este tricoul pe care l-a purtat în meciul trei din World Series din 1932”.

Decizia Resolution Photomatching – unul dintre liderii industriei – a semănat îndoială și a creat agitație în cercurile colecționarilor, mai ales că alte companii rivale care oferă servicii asemănătoare au considerat că tricoul e autentic.

Anterior, Resolution identificase pozitiv obiecte care datează de la începutul secolului 20, inclusiv o bâtă de baseball a lui Babe Ruth și două obiecte folosite de alt jucător de baseball faimos, Ty Cobb. A obținut una dintre cele mai mari victorii de marketing atunci când a identificat o cască de aviator ca aparținând cândva Ameliei Earhart. (S-a vândut cu 825.000 de dolari la o licitație Heritage.)

Controversa oferă o fereastră în lumea photomatching-ului, unde companiile private joacă rolul de arbitru în lumea licitațiilor de suveniruri, crescând valoarea unui articol cu un simplu “da”. Pentru mulți oameni din industrie, a ridicat întrebări cu privire la cât de multă incertitudine este acceptabilă. Ce procent de nesiguranță poate fi tolerat când prețul pentru obiectul respectiv ar putea ajunge la 30 de milioane de dolari?

Foto: Shutterstock