Redeschiderea teraselor din Piatra Neamț a început cu o glumă la adresa premierului. Cineva l-a trecut pe Ludovic Orban și implicit numărul său de telefon în caietul de rezervări al unui restaurant. Prim-ministrul s-a arătat amuzat de întâmplare după ce a fost contactat de reprezentanții terasei.
Un glumeț l-a trecut pe premierul Orban pe lista de rezervări a unei terase din Piatra Neamț. Așa cum spune noua procedură, alături de numele persoanei de pe listă se afla și numărul de telefon. Nevenindu-le să creadă că situația ar putea fi reală și că premierul ar veni chiar la terasa lor, reprezentanții localului au sunat la numărul de telefon prezent în caietul de rezervări. Mare le-a fost mirarea când la telefon a răspuns însuși premierul care le-a spus ușor amuzat că este vora despre o glumă, întrucât el se află în București.
Orban a explicat că numărul său de telefon a fost făcut public la un moment dat și din acest motiv a fost posibil ca cineva să-l treacă în caietul de rezervări al terasei din Piatra Neamț.
„Eu sunt la Guvern, nu am cum să fiu la Piatra-Neamț. Dar numărul meu de telefon este public, la un moment dat, cineva l-a publicat și s-a rostogolit pe rețelele sociale. Probabil că foarte multă lume are acum numărul meu de telefon”, a declarant Ludovic Orban , potrivit Mesagerul de Neamț.
Proprietarii de terase au aflat deja că sunt obligați să noteze datele clienţilor, dar obligaţia este doar teoretică, pentru că nu există sancţiuni pentru lipsa registrului. Avocatul Ana-Maria Udrişte avertizează că registrul încalcă normele privind datele cu caracter personal.
Proprietarii de terase care și-au deschis afacerea, vor fi obligați să deţină un registru cu evidenţa clienţilor care fac rezervare. Motivul: să existe date pentru o eventuală anchetă epidemiologică.
Obligaţia e doar teoretică pentru că nu există sancţiune.
Regulamentul General de Protecţia Datelor (GDPR) vine, însă, din spate şi poate aduce amenzi. Avem şi precedent – un hotel din România a primit amendă 15.000 lei pentru încălcarea GDPR. O persoană a divulgat datele personale a 46 de oaspeţi ce luau micul-dejun.
„Dacă mergem pe ideea în care trebuie să ţinem un registru şi să luăm nişte date ale persoanelor în momentul în care fac o rezervare la terasă, atunci da, ni se aplică şi regulamentul privind protecţia datelor cu caracter personal”, a spune avocatul Ana Maria Udrişte.
De altfel, a lua exclusiv iniţiala numelui şi, eventual, un număr de telefon sau o adresă de e-mail, este suficient pentru a putea furniza mai departe informaţii.
„Indiferent de cum ţinem acest registru de rezervări, ar trebui să fim foarte atenţi cine are acces la el”, a avertizat avocatul.
Nimeni nu poate explica ce înseamnă „timp limitat” petrecut la terasă, cert este că discuţiile lungi sunt istorie, iar de luni cine sună să faci rezervare va fi anunţat că au timp limitat. Durata este stabilită printr-o înţelegere între proprietarul de terasă și client.
Proprietarul de terase îi va informa pe clienți că, de luni, vor petrece un „timp limitat” la masă pentru că aşa spune ordinul care stabileşte regulile.
Ordinul nu spune ce înseamnă „timp limitat” petrecut la terasă. Dacă nu scrie, înseamnă că nimeni nu ştie.
Reprezentanții Grupului de Comunicare Strategică, organismul Guvernului care se ocupă de comunicarea în pandemie, nu au răspuns cert în acest caz. Ei au declarat, atunci când oamenii fac rezervare, administratorul terasei îi va întreba cât timp intenţionează să petreacă în local şi îi notează apoi în registru.
„Durata este stabilită printr-o înţelegere client-proprietar”, spune sursa citată.
De asemenea, patronul de terasă este cel care trebuie să se asigure că este respectată legea: deci, el trebuie să verifice dacă o masă este eliberată la timp, ceea ce aduce noi griji în sarcina sa în contextul COVID-19.