Ion Iordache, vicepreședintele Sindicatului Dacia, a detaliat motivele care au dus la decizia de intrare în șomaj tehnic a angajaților de la Uzinele Dacia, într-o intervenție telefonică la Gândul Live.
Ion Iordache a admis că oamenii sunt foarte îngrijorați, în urma deciziei grele din punct de vedere economic, dar sănătatea salariaților este prioritară.
Activitatea de la Dacia, unde lucrează 14.000 de oameni, se suspendă, pentru moment, până în data de 5 aprilie.
„În cursul zilei de azi, împreună cu adminstrația de la Dacia, am luat decizia ca activitatea de la Dacia să înceteze de mâine de la ora 7, până în data de 5 aprilie. Plata șomajul tehnic va fi, conform contractului colectiv de muncă de la Dacia, de 85%. Vor asigura permanența în jur de 200-300 de oameni, mă refer la paznici, pompieri și alte activități necesare în această perioadă”, a spus Ion Iordache la Gândul Live.
„Suntem în contact permanent cu administrația până în data de 5 aprilie pentru a decide ce vom face în continuare. E un termen destul de optimist, de aceea am zis că vom ține permanet legătura pentru a putea decide pentru viitor. Trebuie spus că e o lovitură din punct de vedere economic pentru Dacia cumplită, dar e mai de preț sănătatea celor 14.000 de salariați care lucrează pe platforma de la Dacia”, a afirmat sindicalistul.
La locul de luat masa, s-au luat deja măsuri, s-a permis accesul a 50 de oameni în cantină, cu două persoane la o masă de patru persoane, „dar am considerat că nu este suficient”, a spus Iordache. Un argument pentru sistarea temporară a activității a fost faptul că la montaj nu se poate păstra distanța socială, oamenii sunt unul lângă altul, monteză mașini. Media vârstei a angajaților de la Dacia este 42-43 de ani.
„Trebuie spus că noi, la Dacia, aveam de lucru. A fost o decizie greu de luat în perioada în care noi lucram cu toate pânzele sus”, a spus Ion Iordache.
În ceea ce privește eventalitatea unor reduceri de personal, Ion Iordache a spus că nu este prevăzută o asemenea măsură
Ion Iordache este de părere că probabil și fluxul pe circuit va fi perturbat în viitor: „Efecte foarte grave vor avea societățile furnizoare de piese pentru Dacia, pentru că, vrem, nu vrem, în momentul acesta, societățile furnizoare pentru Dacia, în imediata apropiere, care numără trei, patru mii de salariați, vor avea de luat măsuri. Nu știu dacă posibilitățile lor financiare vor putea să asigure un șomaj tehnic de două săptămân”i.
În cazul în care acestea intră în faliment, „noi, sindicatul, purtăm discuții u toate societățile furnizoare și ne adaptăm la posibilitățile lor. E o preioadă de criză și ca atare vom acționa ca într-o perioadă de criză.
„Oamenii sunt foarte îngrijorați, nu pot să spun dacă sunt mulțumiți sau nemulțumiți, e o măsură pe care am luat-o împreună cu ei pentru noi toți de pe această platformă”, a preciza sindicalistul.
În ceea ce privește perioada maximp a șomajului tehnic, Ion Iordache și-a exprimat convingerea că pe data de 6 aprilie la Dacia se va lucra.
„În faza în care ne aflăm noi, românii, în mod deosebit salariații de la Dacia, puteam să intrăm într-o panică pe care nu o mai puteam controla. Eu sunt convins că în două săptămâni ne vom acomoda cu această nefericită boală, virus, pandemie, o vom trata responsabil fără a fi împinși de panică și alte zvonuri. Vom înțelege ce înseamnă acest virus, el va dura o perioadă mai îndelungată, spun specialiștii, și nu putem să murim, vom lucra”, a spus Ion Iordache.