Două treimi (66,2%) dintre cadrele didactice afirmă că au nevoie de cursuri de perfecţionare pentru a putea preda online. În plus, aproape jumătate (45,7%) dintre profesori spun că autorităţile locale nu au sprijinit deloc şcoala în această perioadă, arată un sondaj care măsoară gradul de eficiență al sistemului românesc de învățământ în fața restricțiilor impuse din cauza pandemiei de coronavirus.
Conform sondajului, 16,8% dintre repondenţi spun că unităţile de învăţământ nu au pus la dispoziţia cadrelor didactice măşti şi materiale igienico-sanitare, în timp ce 37% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar au fost obligate să-şi achiziţioneze un laptop/tabletă pentru a putea preda.
În același timp, unul din trei profesori (33%) spune că a plătit din propriul buzunar peste 1.000 de lei pentru a putea preda online.
„Doar 54,2% dintre repondenţi afirmă că autorităţile locale au venit în ajutorul şcolilor. Cele mai multe dintre acestea au asigurat măşti de protecţie şi materiale igienico-sanitare. Sunt însă şi destul de multe unităţi administrativ-teritoriale care au achiziţionat laptopuri/tablete pentru cadrele didactice şi/sau pentru elevi şi care au montat echipamente pentru predarea în sistem hibrid şi online (proiectoare, table inteligente, camere web etc.)”, scrie într-un comunicat al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, care a condus sondajul.
De asemenea, peste 40% dintre repondenţi predau exclusiv în sistem online (scenariul roşu), 32,7% în sistem hibrid (scenariul galben) şi doar 25% faţă în faţă (scenariul verde).
„Cadrele didactice din şcolile aflate în scenariul verde au spus, în proporţie de 83,2%, că au primit măşti de protecţie şi materiale igienico-sanitare de la unităţile de învăţământ”, mai scrie în comunicat.
Majoritatea unităţilor de învăţământ (73,3%) sunt pregătite pentru schimbarea scenariului în cazul în care apar cazuri COVID în şcoală, mai susţin reprezentanţii Federaţiei.
Conform sondajului, majoritatea problemelor semnalate este legată de echipamentul folosit şi de viteza de internet. De asemenea, cadrele didactice au scos în evidenţă lipsa de interes a unor elevi, care, în cel mai bun caz, se conectează, însă nu sunt atenţi la oră.
Sondajul a fost realizat în perioada 27 octombrie – 2 noiembrie 2020 în rândul cadrelor didactice, pentru a încerca să afle situaţia reală din unităţile de învăţământ în perioada stării de alertă. La chestionar au răspuns peste 8.500 de cadre didactice, cele mai multe dintre acestea (40,4%) fiind în categoria de vârstă 40-49 de ani.