Regizorul Cristian Mungiu și lungmetrajul său„4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, premiat cu Palmed’Or la Cannes, în 2007, s-au situat pe locul al cincilea întopul celor mai bune filme ale ultimului deceniu,întocmit de Hollywood Reporter și citat de Reuters.
Potrivit explicațiilor autorului articolului, „regizorulCristian Mungiu prezintă cu o acuratețe sumbră și o putere deobservație aparte cum este să navighezi printre aleile dosnice,prin cruzimea și problemele societății totalitare în filmul «4luni, 3 săptămâni și 2 zile»”.
Autorul notează că în film „nu este vorba despre povești dintabere de concentrare, tactici de forță sau represiune vicioasă, cidespre indiferența totală a societății, despre absența celui maimic semn de empatie umană, față de două tinere femei care încearcăsă scape de o sarcină nedorită”.
„Da, portretul ostentativ este al ultimilor ani ai regimuluicomunist în România, însă filmul prezintă banalitatea răului dintoate sistemele politice și personajele sfidătoare mai mult decâtdispuse să îi exploateze pe membrii cei mai vulnerabili aisocietății”, explică în continuare Kirk Honeycutt, autorultopului.
În clasament, primul loc este ocupat de filmul lui ClintEastwood „Scrisori din Iwo Jima/ Letters From Iwo Jima”, urmat de”Zborul United 93/ United 93″ al lui Paul Greengrass, pe locul aldoilea, „Nu există țară pentru bătrâni/ No Country For Old Men” alfraților Ethan și Joel Coen și „The Fog of War” al lui ErrolMorris.
În același clasament, „4,3,2” este urmat de „Departe de paradis/Far From Heaven” al lui Todd Haynes, pe locul al șaselea, „DivineIntervention”, o peliculă palestiniană de Van Elder, „Ascuns/Cache”, al lui Michael Haneke, „Scafandrul și fluturele/ The DivingBell and The Butterfly” al lui Julian Schnabel și „Das Weisse Band/The White Ribbon” al lui Michael Haneke.
Deși convins că unele pelicule nu vor fi și alegerea publicului,criticul Kirk Honeycutt își susține selecția prin faptul că „acestefilme au avut impact”.
Filmele „au șocat, au dezamăgit și au provocat. Au făcut oameniisă se simtă nesiguri. Au lăsat urme, au câștigat premii și ausurprins multă lume. Niciunul dintre aceste filme nu este simplusau convențional. Și acesta este materialul din care sunt făcutefilmele extraordinare”, a argumentat criticul.