67.000 de romi sunt analfabeți. Care sunt soluțiile Ministerului Educației
Daniel Vasile, președintele Agenției Naționale pentru Romi, a prezentat o serie de date care arată că doar 3.397 de romi au studii superioare, potrivit ultimului recensământ, 144.111 au studii postliceale și 170.000 au studii gimnaziale. „În rândul celor recenzați, avem 67.000 de analfabeți. Această populație este o resursă inestimabilă pentru România”, a atras atenția Vasile.
El a mai spus că 625 de școli din țară, unde învață populații numeroase de copii romi, nu au canalizare. „Dacă vrem să aibă șanse egale, atunci trebuie să le dăm acestor copii șansa de a avea o educație în condiții normale, în secolul XXI”, a mai spus el.
Consilierul prezidențial Ligia Deca a explicat că lupta pentru combaterea segregării economice și rasiale începe din școală, unde, dacă elevii învață într-un mediu multicultural, atunci nu vor ajunge să discrimineze.
„Dacă ne uităm la cauzele pentru care abandonul școlar la romi este atât de mare, ele nu sunt atât de mult legate de factorul cultural, ci mai degrabă de factorul financiar, de sărăcie. Mai mult decât atât, există și o intoleranță mare atât la oameni diferiți din punct de vedere material, economic, cât și din punct de vedere cultural. Nu aș spune că nu avem un fenomen accentuat de discriminare pentru cei de etnie romă. Spre exemplu, la școala din Constanța unde am învățat eu, elevi romi, după clasa a V-a, au fost direcționați către anumite clase invocându-se motivul performanței școlare. Cred că dacă vrem să ne găsim motive să nu facem ceva, întotdeauna le vom găsi. Trebuie să facilităm diversitate în clasă pentru ca mai târziu, și diversitatea în societate să devină o normalitate”, a spus Ligia Deca.
Ministrul Educației, Adrian Curaj, a precizat că se lucrează la construirea de politici publice mai bune în acest sens. „Dacă nu înțelegem că subiectele sensibile trebuie discutate, facem o mare greșeală. În momentul în care conștientizăm că este o situație pe care trebuie să o tratăm responsabil, atunci nu putem avea acțiunile potrivite. Încercăm să vedem cum putem construi politici mai bune, cum putem să facem ca intervențiile noastre să fie integrate și, mai ales, ce putem lăsa pentru viitor astfel încât să nu mai avem intervenții punctuale, separate și fără efect”, a spus Curaj.
Ministerul Educației și Fundația Roma Education Fund au organizat marți, o dezbatere despre discriminarea rasială din România, unde actorii principali din sistem și mediul non-guvernamental au venit cu propuneri și soluții în privința incluziunii socio-educaționale a copiilor romi, prin combaterea rasismului și asigurarea calității Educației.
În anul 2007 a fost semnat un ordin al ministrului Educației privind interzicerea segregării școlare a copiilor romi și aprobarea metodologiei pentru prevenirea izolării acestora, însă, după cum arată cifrele prezentate în cadrul dezbaterii și urmărind realitatea socială din România, ne dăm seama că efortul este mai mult în teorie decât în practică, au apreciat participanții la dezbatere.