Adevărul despre televiziunea „lui”, dezvăluit de un membru CNA
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) și-a reluat marți activitatea, după ce a întrerupt-o la sfârșitul lunii octombrie, odată cu expirarea mandatelor a patru membri ai Consiliului, respectiv Narcisa Iorga, Cristina Trepcea, Radu Călin Cristea și Christian Mititelu.
Marți, la ședința CNA au participat pentru prima dată doi membri nou numiți de Parlament, Gabriel Tufeanu și Radu Călin Cristea.
Direcția de Monitorizare a CNA și-a continuat însă activitatea și a monitorizat televiziunile și radiourile și în perioada în care Consiliul nu a avut cvorum (minimum opt membri prezenți, n.r.) pentru a putea funcționa, perioadă care a inclus atât primul tur al alegerilor prezidențiale, din 2 noiembrie, cât și cel de-al doilea tur de scrutin, din 16 noiembrie.
Astfel, în ședința CNA de marți sunt analizate aceste monitorizări ale modului în care televiziunile și radiourile au reflectat campania pentru alegerile prezidențiale.
În acest context, membrul CNA Valentin Jucan a spus că TVR a difuzat o singură știre electorală în toată campania pentru alegerile prezidențiale. Respectiva știre electorală a fost difuzată în prima zi de campanie electorală, potrivit informațiilor prezentate în ședința CNA de marți.
Prezent la ședința Consiliului, Ion Stavre, reprezentantul TVR în relația cu CNA pe probleme de campanie electorală, a spus că știrile electorale au fost făcute în prima zi a campaniei electorale.
„Prima zi de campanie trebuia acoperită. Nu aveam nicio emisiune și ca să avem în fiecare zi ceva pentru campanie am introdus un buletin de știri. În felul acesta am fost în campanie din prima zi. Din păcate, știri nu au fost în campanie, din motive știute”, a spus Ion Stavre, referindu-se la situația financiară dificilă a Televiziunii Române.
Membrul CNA Monica Gubernat a atras însă atenția că oferta TVR din campania electorală, fără știri, a fost aprobată de Birourile Permanente ale Parlamentului.
„A fost acceptare totală (din partea Birourilor Permanente, n.r.)”, a spus, la rândul său, Ion Stavre, precizând că TVR nu a avut nici solicitări suplimentare, nici solicitări de explicații de dat pe această temă.
Însă membrul CNA Valentin Jucan a spus că nu este normal ca TVR să difuzeze o singură știre electorală în campania pentru prezidențiale. „Există o Lege a audiovizualului și Legea 41 (de funcționare a TVR, n.r.) care obligă TVR la anumite atribuții”, a spus Jucan.
Ulterior, Valentin Jucan a publicat și un comentariu pe contul său oficial de Facebook, în care a spus că este rușinos faptul că TVR a difuzat o singură știre electorală în campania pentru prezidențiale.
„TVR – o singură știre despre procesul electoral în perioada campaniei electorale. Rușinos! Motivul invocat: nu avem resurse. (Există resurse pentru parc auto nou)”, a scris Valentin Jucan.
El a făcut referire la faptul că, potrivit Legii 41 din 1994, Societatea Română de Televiziune și Societatea Română de Radiodifuziune sunt obligate să prezinte, în mod obiectiv, imparțial, realitățile vieții social-politice și economice interne și internaționale, să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice (…).
„Așadar…indiferent de negocierile politice privitor la timpii de antenă, TVR are obligații de respectat, are un public de respectat. Ce are de spus domnul Stelian Tănase? Scuze cu presiuni politice? Scuze cu «tactici ale staff-urilor de campanie»? Rușinos, domnule Tănase”, a mai scris Valentin Jucan.
Pe de altă parte, potrivit Deciziei CNA numărul 528 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei pentru alegerea Președintelui României, în timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaților, opiniile și mesajele cu conținut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni: de promovare electorală, de dezbatere electorală și informative. Emisiunile informative din campania electorală sunt cele „în care activitățile de campanie ale candidaților sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparțialitate și informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative și intervenții făcute în direct de către candidați”.
De asemenea, reprezentanții TVR au informat, într-un comunicat remis MEDIAFAX pe 2 octombrie, că Televiziunea Română va difuza peste 2.000 de minute dedicate alegerilor prezidențiale, pe TVR 1, TVR Internațional și pe canalele sale regionale, sub genericul „Președinte pentru România”, emisiunile electorale fiind moderate de Radu Rădulescu, Monica Ghiurco și Sorin Avram. Astfel, TVR 1 a difuzat 17 ediții ale emisiunilor de promovare electorală și 21 de ediții ale emisiunilor de dezbatere. Totodată, fiecare dintre studiourile teritoriale ale TVR a difuzat aproximativ 120 de minute de emisiuni proprii de promovare și dezbatere electorală, săptămânal, iar TVR Internațional a preluat emisiunile difuzate de TVR 1 de la ora 21.00, conform planului prezentat de TVR în respectivul comunicat.
Pe de altă parte, în ședința CNA de marți, Valentin Jucan s-a referit și la faptul că televiziunea de știri România TV a difuzat în campania electorală 22.000 de secunde de promovare a lui Victor Ponta, candidatul PSD la prezidențiale, și 0 secunde de promovare pentru Klaus Iohannis, candidatul ACL la președinție.
„Nu am o problemă cu 22.000 de secunde, dar 0 secunde (la Klaus Iohannis, n.r.)?”, a întrebat-o Valentin Jucan pe reprezentanta România TV la CNA, Roxana Niculescu.
Aceasta a precizat că nu știe cum a contabilizat direcția de monitorizare a CNA aparițiile lui Klaus Iohannis la România TV. „Cine s-a uitat la România TV l-a văzut și pe domnul Klaus Iohannis. L-am transmis pe domnul Klaus Iohannis ori de câte ori a avut declarații”, a spus Roxana Niculescu, precizând că România TV a transmis inclusiv lansarea candidaturii lui Klaus Iohannis.
Până la momentul difuzării acestei știri, CNA nu a luat o decizie în privința unei eventuale sancționări a vreunei televiziuni pentru abateri de la legislația audiovizualului în campania pentru prezidențiale.