„Noile norme vor spori protecția consumatorilor în lumea digitală, protecție pe care o merită cu prisosință. De asemenea, UE spune ,,NU” produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e așa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianții necinstiți și de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere”, a declarat VÄ›ra Jourová, vicepreședintele Comisiei pentru valori și transparență.
Noile norme vor asigura, printre altele, o mai mare transparență a piețelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise.
În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preț, iar site-urile de comparare a prețurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.
Statele membre au doi ani să transpună directiva în legislația națională pentru a se asigura că consumatorii din UE beneficiază de măsuri de protecție mai solide.
Atunci când fac căutări online, consumatorii vor fi informați în mod clar când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării. În plus, piețele online vor trebui să informeze consumatorii cu privire la principalii parametri care determină ordinea în care apar rezultatele. Noi drepturi ale consumatorilor pentru serviciile digitale „gratuite” — atunci când plătesc pentru un serviciu digital, consumatorii beneficiază de anumite drepturi de informare și au la dispoziție 14 zile pentru a anula contractul (dreptul de retractare).
„Noile avantaje pentru consumatori” vor extinde acest drept la serviciile digitale „gratuite” pentru care consumatorii furnizează propriile date cu caracter personal, dar nu plătesc bani. Acest lucru s-ar aplica, de regulă, serviciilor de stocare în cloud, platformelor de comunicare socială sau conturilor de e-mail.
Totodată, noile avantaje vor oferi posibilitatea ca o entitate calificată, cum ar fi o organizație a consumatorilor, să introducă o acțiune în despăgubire, prin care să solicite o compensație ori înlocuirea sau repararea produsului, în numele unui grup de consumatori care au suferit prejudicii ca urmare a unei practici comerciale ilegale. În unele state membre, consumatorii au deja posibilitatea de a introduce acțiuni colective în instanță, dar această opțiune va fi disponibilă acum în toate statele membre ale UE.
În România, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) informa, în 12 noiembrie anul trecut, că vrea să extindă definiția operatorului economic pentru a include persoane fizice obișnuite care comercializează produse pe platforme online ca OLX sau Okazii, după cum arăta un proiect de ordonanță de urgență aflat în transparență decizională.
Definiția operatorului economic se extinde în așa fel încât comerciant va fi considerată „persoana fizică ce desfășoară activități independente, în mod repetat, în scopul obținerii de venit, persoana fizică autorizată și persoana juridică, care în cadrul activității sale profesionale fabrică, importă, transportă, depozitează sau comercializează produse ori părți din acestea sau prestează servicii”.
Practic, o persoană care vinde constant produse pentru a obține profit va fi considerată, de legislația protecției consumatorilor, comerciant, care are obligații legale de respectat și în consecință poate fi amendată.
Comercianții online vor fi obligați să respecte toate condițiile impuse și operatorilor economici societăți comerciale sau PFA după modificarea legii. De exemplu aceștia vor trebui să fie înregistrați într-o bază de date pentru a putea fi verificate posibile abateri de la lege.