Adio, moțiune! Liderul deputaţilor PSD, Alfred Simonis: Nu găsesc oportun ca această moţiune să fie dezbătută într-o altă sesiune / Guvernul atacă opțiunea „resuscitării” moțiunii la CCR
Liderul deputaţilor PSD, Alfred Simonis, îl contrazice pe liderul PSD, Marcel Ciolacu, în privința posibilității ca moțiunea de cenzură depusă în sesiune extraordinară, care nu a fost dezbătută luni în Parlament din lipsă de cvorum, să fie dezbătută într-o altă sesiune. Simonsis a declarat că are cunoștință de documentul pe care Guvernul l-a depus la CCR, în care acesta argumentează că a dezbate în sesiune ordinară o moțiune depusă în sesiune extraordinară contravine normelor constituționale.
Întrebat ce se va întâmpla cu moţiunea de cenzură care nu a putut fi dezbătută şi votată luni, Simonis a spus că moțiunea a fost depusă în sesiune extraordinară și că nu crede că este oportun ca aceasta să fie dezbătută în sesiune ordinară.
„Această moţiune a fost depusă în sesiune extraordinară, sesiune care se încheie astăzi. Din ce ştiu, există şi un atac la Curtea Constituţională tocmai pe acest motiv, şi anume al depunerii unei moţiuni în sesiune extraordinară şi, eventual, dezbatere în sesiune ordinară. Sesiunea ordinară va începe mâine, nu găsesc oportun ca această moţiune depusă în sesiune extraordinară să fie dezbătută într-o altă sesiune”, a declarat liderul deputaților PSD.
Simonis: PSD s-a bazat pe voturile UDMR pentru a adopta moţiunea de cenzură, dar parlamentarii UDMR au lipsit de la vot
„Cele 250 de voturi (pe care Marcel Ciolacu a spus că le va strânge PSD la votul moţiunii de cenzură – n.r.) nu erau ale PSD. Evident, ne-am bazat pe sprijinul UDMR, am sperat că UDMR nu va susţine şi el acest Guvern Orban, având în vedere tratamentul la care a fost supus atât UDMR, cât şi comunitatea maghiară din România de către preşedintele României şi de către Guvernul Orban şi probabil că, la acel moment, când preşedintele PSD a declarat aceste lucruri se baza şi pe voturile UDMR. Astăzi, UDMR a absentat de la vot”, a afirmat liderul deputaţilor social-democraţi, citat de Agerpres.
Marcel Ciolacu: A fost o strategie a PNL de a nu se face cvorum. Moțiunea nu va fi retrasă
Liderul PSD a mai spus că în maximum două zile se va reuni Comitetul Politic Naţional al partidului şi se va lua o decizie politică în legătură cu paşii ce trebuie urmaţi pe tema moţiunii de cenzură, care nu a putut fi dezbătută şi votată luni din lipsă de cvorum, adăugând că moţiunea nu va fi retrasă.
„Sunt discuţii, pentru că deja s-a terminat o sesiune extraordinară, intrăm în sesiune ordinară, avem dreptul constituţional de a depune o moţiune de cenzură sau de a vota această moţiune”, a mai declarat Ciolacu.
PSD nu a reușit să adune luni în sala de ședință a Parlamentului suficienți senatori și deputați astfel încât moțiunea de cenzură pe care a inițiat-o să fie dezbătută și votată
Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat luni că PNL a avut o strategie pentru a nu se face cvorum la şedinţa în care urma să se dezbată şi să se voteze moţiunea de cenzură. El a precizat că atunci când a calculat că ar avea cele 250 de voturi în condițiile în care s-ar fi întrunit cvorumul în Parlament.
Întrebat, la Palatul Parlamentului, ce s-a întâmplat cu cele 250 de voturi pe care spunea săptămâna trecută că se bazează la moţiunea de cenzură, Ciolacu a răspuns numărătoarea sa ar fi fost valabilă dacă se întruneau condițiile pentru vot.
Guvernul, către Curtea Constituțională: Moţiunea de cenzură iniţiată la data de 17 august, având conţinutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august, nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară
Moţiunea de cenzură iniţiată la data de 17 august, având conţinutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august, nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară şi extraordinară decât cu încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) din Constituţie, susţine Guvernul în punctul de vedere transmis Curţii Constituţionale.
Guvernul a transmis Curţii punctul de vedere în privinţa existenţei unui conflict juridic de natură constituţională dintre Executiv şi Parlament, menţionând că iniţierea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre sesiunile ordinare ale Parlamentului este contrară dispoziţiilor art.113 şi art. 66 alin. (1) din Constituţie.
Executivul susţine, în punctul său de vedere, că situaţia de conflict este generată de depunerea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre cele două sesiuni parlamentare ordinare, cu consecinţa convocării unei sesiuni extraordinare exclusiv numai pentru prezentarea moţiunii fără dezbaterea şi votarea acesteia. Blocarea procedurii moţiunii de cenzură la etapa prezentării acesteia fără parcurgerea celorlalte etape procedurale în aceeaşi sesiune parlamentară menţine Guvernul României, parte a puterii executive, într-o situaţie incertă, fapt contrar Constituţiei, mai consideră Executivul.
„Moţiunea de cenzură iniţiată la data de 17 august 2020 având conţinutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august 2020 nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară şi extraordinară decât cu încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin. (4) din Constituţie, deoarece Guvernul ar fi supus unei duble sancţiuni în temeiul aceluiaşi act politic epuizat (moţiunea de cenzură înregistrată la data de 17 august 2020) prin nediscutarea şi votarea acestuia în cadrul sesiunii parlamentare în care a fost depus”, a mai precizat Guvernul.
Guvernul mai precizează că depunerea moţiunii de cenzură în perioada cuprinsă între sesiuni încalcă principiul pozitiv al stabilităţii guvernamentale avut în vedere de Constituantă, adăugând că sesiunile extraordinare nu pot fi considerate cadrul procedural tipic pentru promovarea acestui demers.
Astfel, dacă o moţiune de cenzură poate fi promovată şi pe parcursul unei sesiuni extraordinare, nu doar că deturnează voinţa legiuitorului constituant, dar deschide calea unui veritabil comportament discreţionar şi abuziv din partea Parlamentului care, în mod conjunctural, poate convoca nenumărate sesiuni extraordinare pentru a utiliza instrumentul moţiunii de cenzură, argumentează Guvernul.
Executivul susține că procedura moţiunii de cenzură a fost întreruptă, fragmentată, în 3 sesiuni extraordinare
„Moţiunea de cenzură, depusă la Parlament în data de 17 august 2020, a fost prezentată în şedinţa comună a celor două Camere în data de 20 august 2020. Întreruperea procesului de dezbatere a moţiunii prin închiderea sesiunii extraordinare şi reluarea acestui proces în altă sesiune parlamentară decât cea în cadrul căreia a fost depusă moţiunea constituie o încălcare a Constituţiei, deoarece întinderea în timp a perioadei de depunere, dezbatere şi votare a unei moţiuni de cenzură este strict determinată de Constituţie la o singură sesiune parlamentară, excepţia de la această regulă fiind reglementată în mod expres prin art. 113 alin. (4) teza a II-a din Legea fundamentală, anume atunci când Guvernul îşi angajează răspunderea în faţa Parlamentului”, arată reprezentanţii Executivului în documentul transmis către CCR.
În 21 august, Guvernul a depus la Curtea Constituţională o sesizare cu privire la existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Executiv şi Parlament referitor la posibilitatea de a depune moţiune de cenzură în vacanţa parlamentară, în sesiune extraordinară.