Prima pagină » Știri » ADMITERE FACULTATE 2014. De ce nu renunță unele facultăți la examenul de admitere

ADMITERE FACULTATE 2014. De ce nu renunță unele facultăți la examenul de admitere

ADMITERE FACULTATE 2014. De ce nu renunță unele facultăți la examenul de admitere
ADMITERE FACULTATE 2014. Mai multe Universități din țară mențin examenul de admitere la facultate pentru viitori studenți.

Sunt facultăți în țară pentru care notele obținute la bacalaureat sau, până anul trecut, notele obținute în cei 4 ani de liceu, nu sunt relevante pentru a-și selecta studenții. La mai multe universități din țară se organizează sau se reorganizează examen de admitere. Rectorii contactați de gândul motivează această decizie prin faptul că doresc să atragă cei mai buni studenți, iar examenul este singura modalitate de a face acest lucru în mod obiectiv. 

„Un candidat care se sperie de examenul de admitere nu este genul de student pe care ni-l dorim”, spune, Marilen Pirtea, rectorul Universități de Vest din Timișoara.

La facultățile de Drept, Psihologie și Științele Educației, Informatică, Teologie Orotodoxă, Teologie Romano-Catolică și Educație Fizică și Sport din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași probele de admitere „întăresc selecția”, susține Vasile Ișan, rectorul Universității.

„Sunt domenii pentru care gradul de concurență e mai ridicat, motiv pentru care specialiștii au considerat că este nevoie de o selecție mai riguroasă. Colegii mei, împreună cu forurile de conducere, au considerat că este utilă susținerea unor teste care să consolideze și să întărească selecția, să se facă o diferențiere mai clară”, a explicat el pentru gândul.

Cu toate acestea, nu doar promovarea examenului de admitere este importantă, a adăugat rectorul: „Esențială este însă și rigoarea selecției pe parcursul anului universitar. După primul semestru, se face o reclasificare a studenților, așadar nota obținută la examenul de admitere nu contează decât în primă instanță”, a afirmat Ișan. „De aceea spunem că la noi intră cine vrea, iese cine poate, fiindcă accesul este liber pentru cei care îndeplinesc anumite standarde, însă ieșirea este condiționată de notele și performanțele obținute pe parcursul anilor de studiu”, a adăugat el.

7 din cei 10 elevi din județul Cluj care au luat 10 la Bac, au ales Universitatea „Babeș-Bolyai”

O opinie similară a exprimat și Ioan Aurel Pop, rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj: „Universitatea noastră este cea mai veche, cea mai mare și, din anumite puncte de vedere, îndrăznesc să spun că este și cea mai prestigioasă din România. Consiliul de admitere a decis ca exigența să fie mai mare, drept pentru care nu există nicio secție sau facultate unde să se poată intra fără susținerea unei probe, sub o formă sau alta”, a explicat acesta pentru gândul.

„Respectând autonomia fiecărei facultăți, sigur că fiecare a ales fie să organizeze anumite examene sau teste, fie niște probe mai laxe, cum ar fi formularea unor eseuri. Astfel ne asigurăm că facem o triere mai bună a candidaților, că-i aducem la noi pe tinerii buni și foarte buni”, a adăugat rectorul, precizând că înăsprirea condițiilor de admitere nu a avut niciun impact asupra numărului de candidați înscriși. Dimpotrivă: deși înscrierile pentru anul universitar 2014-2015 nu s-au încheiat, numărul absolvenților de liceu care doresc să studieze aici este deja mai mare comparativ cu anul trecut.

„Anul acesta estimez că vom avea mai mulți candidați decât anul trecut. 10.600 s-au înscris doar până acum, iar termenul încă nu s-a încheiat. Spre comparație, în aceeași perioadă a anului trecut aveam până în 10.000 de înscriși. În plus, din cei 10 absolvenți de liceu din județ care au obținut media 10 la Bacalaureat, până acum șapte au ales să se înscrie la noi”, a subliniat el. „Pe de altă parte, cred că este o altă satisfacție și pentru ei, când știu că au reușit să treacă de un examen de admitere și să intre la facultatea la care își doresc”, a mai spus Ioan Aurel Pop.

„Ne interesează mai mult calitatea, și nu cantitatea”

La Universitatea de Vest din Timișoara acesta este deja al doilea an în care admiterea la fiecare dintre cele 11 facultăți din cadrul său se face printr-un examen.

„Am introdus aceste probe anul trecut, este o decizie asumată, și cu siguranță vom menține asta și în anii viitori”, a declarat pentru gândul Marilen Pirtea, rectorul Universității. „Ne interesează mai mult calitatea și nu cantitatea. Așadar, vorbim de viitori studenți de o calitate mai bună, de o ierarhizare mai bună. Cu toate acestea, numărul candidaților nu a scăzut, ci se menține la un nivel aproximativ anilor precedenți”, a continuat el.

În plus, Pirtea are o „teorie”: „Un viitorul student știe că în următorii trei ani de studiu va susține aproximativ 30 de examene. Așadar, un candidat care se sperie de examenul de admitere nu este genul de student pe care ni-l dorim”.

Examenul de admitere, „singura modalitate obiectivă de selecție a candidaților”

Facultatea de Drept a Universității din București a păstrat examenul de admitere scris pe întreaga perioadă de după 1989 și „intenționează să îl mențină și în viitor”, a precizat pentru gândul decanul Flavius Antoniu Baias.

„Realitatea a arătat că este singura modalitate obiectivă de selecție a candidaților, care pune în valoare exclusiv pregătirea candidațilot pentru examen. De altfel, am constatat că tocmai această modalitate de admitere este atractivă – alături de prestigiul facultății – pentru candidați din întreaga țară”, a explicat acesta.

Cât privește admiterea viitorilor studenți la facultate în baza unui dosar sau a unui eseu motivațional, decanul Facultății de Drept este sceptic: „Nu vreau să demonetizez admiterea pe bază de dosar sau cea care presupune depunerea unui memoriu motivațional și nici să critic pe cei care le utilizează. Intrarea în învățământul superior în temeiul notelor de la liceu și a celor de la Bacalaureat nu asigură șanse egale candidaților, deoarece eveluarea este diferită în licee”, a afirmat el.

„În privința eseul motivațional, cred că nu ar trebui să constituie un criteriu de admitere dacă este redactat acasă de către candidat. Nu mai este cazul să explic acest punct de vedere… În ipoteza în care ar fi redactat în cadrul unei probe de examen, pe băncile universității la care aspira candidatul, valoare lui ar putea să crească, dar am în continuare rezerve cu privire la obiectivitatea și criteriile de apreciere ale unui astfel de eseu. Așadar, examenul care verifică, într-un domeniu dat, pe baza unei bibliografii anunțate, cunoștințele unui candidat, rămâne cea mai corectă modalitate de selectare a viitorilor studenți”, a conchis Flavius Antoniu Baias.

 

Citește și