Drumul parcurs de România în ultima jumătate de secol de cinematografie trece de la superproducțiile epice și naționaliste din comunism la transformarea într-un loc preferat de filmare pentru industria de la Hollywood, care profită de prețuri mici și profesioniști de calitate, semnalează sâmbătă corespondentul EFE de la București, citat de Agerpres.
Astfel, România a depășit țări precum Ungaria sau Cehia în calitate de „Mecca” a marilor producții internaționale, după cum spune chiar Terry Gilliam, unul dintre membrii grupului Monthy Python și consacrat regizor de film american. „După căderea comunismului, a fost Praga, apoi, Budapesta. Acum este București”, spune el, după ce a pus ochii pe România pentru a-și turna filmele. Același lucru l-au făcut în ultimii ani actori și regizori precum Sharon Stone, Jean Claude Van Damme, Nicolas Cage, Mickey Rourke, John Voigt, Kevin Costner, Francis Ford Coppola, Miguel Ăngel MuÅ„oz sau José Coronado.
Toți au fost atrași de costurile de filmare mici, de calitatea tehnicienilor și de infrastructură, dar și de varietatea peisajelor și a zonelor din jurul orașelor, după cum a explicat pentru EFE Bogdan Moncea, din partea casei de producție Castel Film. Primele filme străine turnate în România au apărut la începutul anilor ’90, și de atunci „au fost construite noi platouri de filmare, au apărut echipamente, iar profesioniștii din domeniu au fost tot mai pregătiți și instruiți în ceea ce privește modul american de a face filme”, comentează el. Iar momentul cel mai important a fost cel al turnării filmului Cold Mountain în 2002, în care joacă actorii americani Jude Law și Nicole Kidman. A fost cea mai amplă producție realizată în România și a consolidat faima țării, drept loc propice pentru industria cinematografică.
La această faimă a contribuit și succesul cunoscut în ultimii ani de cinematografia românească la festivaluri internaționale precum Cannes, filme ale regizorilor din noua generație, în frunte cu Cristian Mungiu, care a câștigat Palme d’Or cu „4 luni, trei săptămâni și două zile”, după cum amintește corespondentul agenției spaniole de presă. De asemenea, la aceeași faimă a contribuit poate și tradiția unei industrii naționale care în comunism producea aproximativ treizeci de filme pe an, printre care se numără impresionantele filme destinate exaltării faptelor istorice, realizate de cunoscutul regizor Sergiu Nicolaescu, mai scrie EFE.
Bogdan Moncea susține că una dintre marile avantaje ale unei filmări în România este diversitatea arhitecturală a naturii, care le permite regizorilor să spună povești foarte diferite în aceste peisaje. Bucureștiul însuși oferă mai multe opțiuni: casele din secolul 19, blocurile uniforme, de tip comunist, precum și energia și modernitatea unui oraș cosmopolit. Și aproape, la ceva mai mult de două ore cu mașina se află munții Transilvaniei și impecabilele orașe și castele medievale. La est se află coasta Mării Negre, iar în sud interminabilele câmpii deșertice, perfecte pentru filmele din Vest.
În centrul țării, în Argeș, a fost turnat în urmă cu un an miniserialul de televiziune ‘Hatfields & McCoys /Familiile Hatfields și McCoys’, cu Kevin Costner în rolul principal și care povestește rivalitatea seculară dintre două familii, pe durata Războiului Civil din SUA. A înregistrat cea mai ridicată audiență a unei emisiuni nesportive, în istoria televiziunii americane. Producția a fost una dintre marile câștigătoare la ultima ediție a premiilor Emmy, iar Costner a câștigat primul Emmy din carieră. Trei tehnicieni români care au participat la filmări au fost nominalizați la secțiunea tehnică a premiilor, iar unul dintre operatori a luat premiul pentru cel mai bun specialist în combinarea sunetelor. Costner însuși și-a lăudat colaboratorii din România, în discursul de la premii. „A trebuit să ajungem în România ca să filmăm această poveste americană, așa că vreau să mulțumesc comunității cinematografice care ne-a ajutat la București”, a spus el, și gestul lui a fost foarte lăudat de presa românească.