Încă de la ora 05.00, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (CASMB) s-au adunat câteva zeci de persoane. Numărul acestora a crescut în orele următoare, astfel că până la 13.00 aproape 1.000 de persoane au stat la coadă pentru a solicita cardul de sănătate sau o adeverință.
„Am venit de la 5 dimineața să-mi caut cardul. Am auzit de la medicii de familie că nu ne mai primesc la spital dacă nu avem card de sănătate. Aici, la Casa București ni spune să-i reclamăm pe doctorii care ne spun așa ceva, pentru că nu este corect cum procedează medicii”, a spus una dintre persoanele care venise să ia cardul pentru un nepot ce urmează să fie internat, marți, într-un spital privat aflat în relație contractuală cu CASMB.
Purtătorul de cuvânt al CASMB, Cristina Călinoiu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că implementarea, de la 1 mai, a cardului de asigurări de sănătate a creat, în principal, aglomerație, după anunțul medicilor de familie că pacienții nu vor primi servicii medicale fără card.
„Oamenii spun că medicii nu îi primesc fără aceste carduri. I-am rugat să-i reclame pe doctori, pentru că aceștia nu au voie să-i refuze, dar decât să se certe cu medicul lor, oamenii preferă să vină la CASMB și să se certe cu noi”, a spus Cristina Călinoiu.
Potrivit acesteia, de mai bine de o lună, CASMB a lansat mai multe aplicații, astfel încât toți cei care nu au primit cardul să-l poată ridica în condiții civilizate.
„Bucureștenii puteau solicita cardul on-line și erau programați pentru acest lucru, puteau să vină la CASMB să depună o cerere, dacă voiau să vină personal. Oamenii au stat liniștiți și doar în ultimele zile și-au dat seama că au nevoie de card. Facem apel la furnizorii de servicii să-i primească pe toți pacienții, chiar dacă aceștia nu au cardul de sănătate asupra lor, din diverse motive.
În București, au fost acordate, luni, aproape 7.500 de servicii medicale. Dintre acestea, au fost acordate 3.608 servicii medicale fără card, 2.946 de către medicii de familie, iar 3.823 după validarea cardului, dintre care 2.277 de către medicii de familie.
Unele dintre problemele identificate luni au fost cauzate și de faptul că unii medici nu au înțeles cum poate fi utilizat cardul de sănătate. Spre exemplu, cardul de sănătate trebuia introdus în cititor și menținut acolo până când asiguratul își tasta PIN-ul ales de el și primea validarea acestuia din partea sistemului. Toate celelalte operații, respectiv consultația și redactarea rețetei, puteau fi făcute după scoaterea cardului din cititor.
Din acest motiv, unii medici de familie au avut nevoie și de patru ore pentru a consulta trei pacienți, după cum au semnalat aceștia.
Cei mai mulți medici au reclamant faptul că sistemul se blochează frecvent, iar validarea cardului este greoaie. Potrivit Societății Naționale de Medicina Familiei, medicii din toată țara au primit două tipuri de erori, ambele făcând imposibilă activarea cardurilor, respectiv UM indisponibilă și Token – lipsă.
Dacă la medicul de familie au fost situații, potrivit declarațiilor acestora, în care în patru ore au putut consulta trei pacienți, cu totul alta a fost situația la spitale. De exemplu, la Spitalul „Sfânta Maria” din Capitală, fișa de internare putea fi întocmită în medie în 15 minute, pe baza cardului de asigurări de sănătate.
Un semnal de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Ministerul Sănătății este acela că toți furnizorii trebuie să acorde servici medicale, întrucât nu-i poate fi anulată unei persoane calitatea de asigurat doar pentru că nu a intrat în posesia cardului.
Din 1 mai, cardul național de sănătate a devenit unicul sistem de validare și decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calității de asigurat și confirmă prezența asiguratului la furnizorul de servicii medicale.
Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, declara, în 29 martie, că aproape 840.000 de persoane nu și-au ridicat cardul de sănătate de la casele de asigurări de sănătate sau de la medicul de familie, dar vor primi servicii medicale și medicamente și după 1 mai, când cardul devine obligatoriu, consultațiile fiind monitorizate separat.
Din prima zi de funcționare a cardului național de sănătate, spitalele au făcut internări validate cu cardul de sănătate, cât și în urma verificării asiguraților în sistem, în cazul celor care nu a intrat încă în posesia cardului de sănătate. î
Furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia și să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcționare a sistemului.
Asigurații au la dispoziție atât numărul de telefon inscripționat pe cardul de sănătate, cât și numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relații despre cardul de sănătate.
În prima zi de implementare a sistemului informatic privind cardului național de sănătate, reprezentanții Direcției de Sănătate Publică București au verificat 16 unități sanitare, respectiv Spitalul Clinic „Sfânta Maria”, Spitalul Clinic de Urgență „Sfântul Pantelimon”, Spitalul Clinic de Urgență Bagdasar-Arseni, Spitalul Universitar de Urgență București, Spitalul Clinic de Urgență Floreasca, toate cele trei institute de pe platforma Fundeni, Spitalul Clinic de Urgență „Marie Curie”, Institutul Hociotă, Spitalul Clinic de Chirurgie Plastică, Reparatorie și Arsuri, Spitalul Clinic Colentina, Spitalul Clinic „Th. Burghele”, Spitalul Clinic Colțea, Spitalul de Pneumoftiziologie „Sfântul Ștefan” și Spitalul Clinic de Chirurgie Oro-Maxilo-Facială „D. Teodorescu”. În toate spitalele verificate, cititoarele de carduri funcționau în parametrii normali pentru internări, externări și alte servicii medicale, iar personalul era instruit pentru folosirea sistemului.
Introducerea cardului de sănătate nu modifică drepturile asiguraților la servicii medicale. Serviciile medicale de urgență se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul, pentru că acestea se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate.
De asemenea, copiii cu vârsta până în 18 ani, care nu au primit card de sănătate, beneficiaza de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiționat, indiferent dacă părinții sau tutorii legali sunt sau nu asigurați.
Persoanele neasigurate beneficiază, ca și până acum, de pachetul minim de servicii medicale.
(Serviciul FOTO al agenției MEDIAFAX vă pune la dispoziție imagini.)