În urma solicitării Airbus, Consiliul de Administrație al IAR Ghimbav a avizat luni punerea la dispoziția Vadstena SRL, firmă înființată de Airbus Helicopters în România, a unui teren adițional în suprafață de 12.012 metri pătrați, în baza unui contract de superficie.
Respectiva parcelă va fi utilizată pentru construcția capacităților industriale destinate proiectului de producție a elicopterelor Super Puma MK1, potrivit informațiilor dintr-un raport al IAR Ghimbav.
Propunerea Airbus urmează să fie discutată de acționarii IAR într-o adunare programată la finele lunii noiembrie.
Ministrul Economiei, Constantin Niță, și Guillaume Faury, CEO al Airbus, au semnat în septembrie un memorandum de înțelegere cu Airbus Helicopters pentru ca IAR Brașov să ia parte la producția de elicoptere Super Puma MK1.
Acționarii IAR Brașov au decis în iulie să pună la dispoziția Vadstena un teren de 15.000 de metri pătrați în localitatea Ghimbav, județul Brașov, pentru producția elicopterelor Super Puma.
Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloți și până la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, în versiunea EC225, o rază de acțiune de 1.135 de lilometri și poate atinge o viteză maximă de 345 km/h.
Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte bună de ridicare a încărcăturii și abilitatea de operare în condiții de mediu ostile.
Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajați la nivel mondial, și este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deține 51% din acțiuni, diferența fiind controlată de IAR.
Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activități legate de piața civilă și militară și este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparație/revizie și modernizare pentru elicopterele Puma și Alouette de pe piața mondială.
Din 2008, Eurocopter România a lansat activitățile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreținere, reparațiile capitale și upgrade-urile.
Fabrica IAR Brașov, înființată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producție de tractoare. În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Brașov și s-a specializat în producția de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franța, în prezent subsidiară a Eurocopter.
IAR este listată pe piața Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei deține 64,9% din acțiuni.