Potrivit acestuia, România a progresat considerabil în ultimii ani în sancționarea conflictului de interese, însă măsurile nu sunt uniforme la nivel național.
„Ne dorim o transparență mai mare și mecanisme mai puternice pentru prevenirea corupției în achizițiile publice. Este evident că România a progresat considerabil în ultimii ani în sancționarea conflictului de interese. Cu toate acestea, măsurile nu sunt uniforme peste tot în țară, iar lipsa de transparență a autorităților locale în acordarea contractelor continuă să fie o problemă majoră”, a declarat Brummell, într-o conferință privind achizițiile publice.
Ambasadorul a vorbit și despre ultimul raport al Comisiei Europene asupra Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV), care atrage atenția asupra defectelor persistente din domeniu.
„Anul trecut, Agenția Națională de Integritate a identificat mai mult de 500 de cazuri de conflicte de interese în derularea procedurilor de achiziții. Din acest motiv, implementarea sistemului de prevenire a conflictelor de interese trebuie să rămână o prioritate. Nu în ultimul rând, sectorul public și cel privat au nevoie să fie pregătite pentru aplicarea noului cadru legislativ pentru a crește gradul de cunoaștere al noilor directive. Guvernul britanic a organizat până acum mai multe de 200 de sesiuni de training pentru angajații din sectorul public. Cadrul legislativ în acest domeniu a suferit modificări multiple în ultimii zece ani în România, iar lipsa de stabilitate a legilor crează probleme în continuare. De aceea, noi credem că cele trei elemente sunt esențiale: proceduri mai simple, mai flexibile și mai transparente”, spune Brummell.
În România, achizițiile publice reprezintă o piață de 15 miliarde de euro.
„Apreciem eforturile Guvernului de a îmbunătăți cadrul legislativ și sper că aceste modificări (ale legislației privind achizițiile publice, n.r.) vor fi finalizate în urma unor ample dezbateri cu toți cei interesați. Aș dori să vă dau detalii despre perspectiva britanică în implementarea noilor reguli. Negocierea noilor directive la nivel european a fost foarte importantă pentru noi. Achizițiile pot avea un impact major asupra funcționării pieței interne. Statele membre au muncit din greu în ultimii zece ani să construiască economii mai competitive prin promovarea concurenței sau investiției în infrastructură și educație. În acest context, reformarea politicii de achiziții publice trebuie să fie o prioritate strategică pentru creștere economică oriunde în Uniunea Europeană”, a afirmat ambasadorul Marii Britanii.
Acesta a subliniat că Marea Britanie a implementat deja directiva privind achizițiile în sectorul public.
„Din experiența noastră de până acum, aș dori să atrag atenția asupra unor elemente pe care le considerăm esențiale și în România. În primul rând, este crucială simplificarea procedurilor în beneficiul întreprinderilor mici și mijlocii, în același timp cu respectarea criteriilor de transparență și concurență. Firmele mici au un potențial mare în a genera locuri de muncă, creștere economică și inovare. Sunt exemple foarte bune din UK în care acordarea de mai multe contracte unor companii mici a redus costurile cu până la 90%, de exemplu în furnizarea de servicii IT sau de transport pentru Guvern”, a adăugat Brummell.
De asemenea, în opinia sa, flexibilitatea mai mare și libertatea mai mare de negociere a contractelor pot duce la rezultate mai bune.
„Acesta este un avantaj atât pentru furnizor cât și pentru Guvern, dar mai ales pentru plătitorii de taxe. Limitarea criteriului prețului cel mai mic în selecție, dar și folosirea extinsă a cataloagelor electronice sunt modificări pozitive”, a mai spus ambasadorul.