Prima pagină » Știri » Analiză Mediafax: Iohannis o depășește pe Udrea la fani și pe Ponta la like-uri, pe Facebook

Analiză Mediafax: Iohannis o depășește pe Udrea la fani și pe Ponta la like-uri, pe Facebook

Klaus Iohannis a reușit săptămâna trecută să obțină un ușor avans atât în fața Elenei Udrea în ceea ce privește numărul simpatizanților, cât și în fața lui Victor Ponta la numărul de aprecieri pe care le-au primit mesajele postate pe Facebook, relevă o analiză a Mediafax Research&Monitoring.

Victor Ponta continuă să conducă topul prezidențiabililor din punct de vedere al numărului de fani, la mare distanță de ceilalți candidați. De altfel, numărul total al susținătorilor celor șase candidați a crescut cu 5% față de săptămâna precedentă ajungând să acopere 16% din numărul românilor care au cont pe Facebook. Cei 1.150.393 simpatizanți au oferit candidaților la Președinție 537.979 aprecieri, 22.363 comentarii și 37.055 distribuiri.

Din punct de vedere al conținutului, participarea candidaților la diverse evenimente a beneficiat de cea mai mare atenție, ocupând 20% din volumul mesajelor. Alte postări au vizat transmiterea de mesaje electorale – 17%, prezentarea ofertei politice – 15% și lansarea de atacuri la adresa adversarilor politici – 10%.

Klaus Iohannis a înregistrat aceste performanțe bune pe Facebook în săptămâna 29 septembrie – 5 octombrie, deși a fost pe locul trei ca număr de postări. Astfel, pe primul loc este Monica Macovei, cu 71 de postări, urmată de Victor Ponta – 56, Klaus Iohannis – 43, Elena Udrea – 37, Călin Popescu Tăriceanu – 19, Corneliu Vadim Tudor – 14.

Deși a avut 56 de postări, față de 47 săptămâna precedentă, eficiența lui Victor Ponta pe Facebook este în scădere pentru a doua săptămână la rând, strângând 183.609 like-uri, 8.630 comentarii și 10.927 share-uri. În săptămâna 22 – 28 septembrie, Ponta a avut 222.740 like-uri, 12.819 comentarii și 12.749 share-uri.

Monica Macovei (71 de postări față de 52 săptămâna anterioară) a adunat 74.636 like-uri, 3.698 comentarii și 9.395 share-uri, față de 53.984 like-uri, 3.394 comentarii și 7.662 share-uri, în săptămâna 22 – 28 septembrie.

De fapt, eficiența lui Klaus Iohannis în săptămâna 29 septembrie – 5 octombrie, când, cu 43 de postări, a strâns 196.917 like-uri, 5.778 comentarii și 10.604 share-uri, este relativ acceași ca săptămâna precedentă când, cu 42 de postări, a avut 197.877 like-uri, 7.202 comentarii și 12.170 share-uri.

Pe locul patru la număr de postări, Elena Udrea a avut 76.506 like-uri, 3.854 comentarii și 4.772 share-uri, fiind ca performanțe ușor peste Monica Macovei datorită numărului mai mare de fani.

Următorii doi candidați se situează la distanță, Călin Popescu Tăriceanu având 19 postări, 2.546 like-uri, 99 comentarii și 641 share-uri, iar Corneliu Vadim Tudor – 14 postări, 3.222 like-uri, 294 comentarii și 570 share-uri.

La numărul mediu de like-uri pe postare, topul este condus de Klaus Iohannis – 4.579, urmat de Victor Ponta – 3.279, Elena Udrea – 2.068, Monica Macovei – 1.051, Corneliu Vadim Tudor – 230 și Călin Popescu Tăriceanu – 134.

Evoluția numărului de aprecieri pe postare față de săptămâna precedentă arată o creștere de 76% la K;aus Iohannis, el fiind urmat de Elena Udrea – 29%, Călin Popescu Tăriceanu – 10%, Monica macivei – 1% și scăderi la VictorPonta, cu 31% și la Corneliu Vadim Tudor, cu 45%.

Media comentariilor pe postare este de 154 – Victor Ponta, 134 – Klaus Iohannis, 104 – Elena Udrea, 52 – Monica Macovei, 21 – Corneliu Vadim Tudor, 5 – Călin Popescu Tăriceanu.

În ceea ce privește analiza conținutului, dintre cele 71 de mesaje ale Monicăi Macovei 18 au fost apeluri de mobilizare a simpatizanților, 17 postări au prezentat oferta politică și participarea la diferite evenimente electorale, iar 11 au abordat tema favorită a Monicăi Macovei – justiția. Alte 4 postări au constituit atacuri la adresa adversarilor politici, 2 au fost răspunsuri la diferite atacuri și alte 2 prezentari ale realizărilor sale. Din punct de vedere al volumului, conținutul postărilor Monicăi Macovei a fost dominat de prezentarea programului electoral. Acesta a fost conceput sub forma unui decalog („Decalog politic – Zece porunci pentru politicieni…”) și livrat sub formă de foileton. Cea mai apreciată postare de către susținătorii Monicăi Macovei a fost o fotografie din copilăria acesteia. Postarea a strâns 3.860 like-uri, 92 comentarii și 255 distribuiri.

Victor Ponta reușește ca prin intermediul a 56 de mesaje postate pe Facebook să acopere 12 teme de interes public. Dintre cele 56 de mesaje postate de Victor Ponta, 11 au reflectat aspecte legate de politică externă, 9 au vizat participarea la diferite evenimente, iar educația și realizările Guvernului au avut aceeași pondere fiecare având alocate, câte 7 postări. Alte 19 postări au acoperit restul domeniilor de interes: economie, social, apărare, sport și justiție. Deși toate mesajele au avut caracter electoral, numai 2 au prezentat explicit oferta politică și numai unul a fost un mesaj de moblizare a electoratului. La nivel de conținut, comunicarea lui Ponta a fost marcată de preocupările legate de politica externă și de crearea de evenimente care au atras atenția opiniei publice. În acest mod candidatul Victor Ponta reușește să realizeze un transfer de autoritate și simpatie derivate din actuala poziție de premier. Cea mai apreciată postare lui V. Ponta din acesta săptămână a fost un mesaj de felicitare adresat Simonei Halep cu prilejul unei victorii înregistrate de aceasta la „China Open”. Acest mesaj i-a adus 7.388 de like-uri, 178 de comentarii și 238 de distribuiri.

Klaus Iohannis a postat în săptămâna analizată 43 de mesaje: 17 apeluri de mobilizare a susținătorilor, 9 imagini ale participării la diverse evenimente și 8 referitoare la educație. Alte 5 mesaje au abordat teme legate de politica externă, justiție, probleme sociale și unul a constituit o replică la un atac venit din partea adversarilor. Din punct de vedere al conținutului mesajele lui Iohannis continuă referirile directe sau indirecte la volumul său autobiografic „Pas cu pas” și la sloganul de campanie „România lucrului bine făcut”. În nicio postare a lui Iohannis nu a fost inițiat un atac la adresa contracandidaților. Cea mai apreciată postare a lui Klaus Iohanis este o fotografie a acestuia tip buletin, care a strâns 15.865 like-uri, 519 comentarii și 114 distriburi.

Elena Udrea a postat în săptămâna precedentă 37 de mesaje. În 10 dintre postări își prezintă oferta politică, în alte 10 își atacă adversarii politici și în 6 postări prezintă evenimentele la care a participat. Prezentarea realizărilor și mobilizarea electoratului au fiecare alocate câte 3 postări. Alte 5 postări sunt rezervate apărării la atacurile venite din partea adversarilor și diferitelor aspecte cotidiene. Două sunt aspectele care se remarcă în comunicarea Elenei Udrea din această săptămână. Primul este numărul mare de atacuri la adresa adversarilor politici (27% din totalul mesajelor). Al doilea aspect este schimbarea de imagine. Observând că imaginea tip „doamna de fier” nu i se potrivește Elena Udrea decide să valorifice toate atributele feminității – renunță la breton, se îmbracă în alb, lasă la vedere un amplu decolteu și poartă părul desfăcut pe spate. La nivel verbal, schimbarea de imagine este întărită de frecvența ridicată a adjectivului „frumoasă”. Cuvântul „frumoasă” ocupă locul doi ca frecvență (12 apariții), cel mai frecvent cuvânt fiind România (16 apariții). Postarea care i-a adus numărul cel mai mare de aprecieri (5.262 like-uri, 454 comentarii și 503 distribuiri) a fost o fotografie care ulterior a fost ștearsă.

Dintre cele 19 postări de pe wall-ul lui Călin Popescu Tăriceanu, 8 se refera la diferite evenimente la care acesta a participat, 2 sunt atacuri la adresa adversarilor și tot câte două postări sunt dedicate economiei, educației și ofertei electorale. Replica la atacurile adversarilor, mobilizarea simpatizanților și problematica socială au avut fiecare alocate câte o postare. La nivel de mesaj, în această săptămână se remarcă faptul că Tăriceanu pune din ce în ce mai mult accent pe calitatea sa de candidat la Președinție fără să neglijeze în comunicare actuala sa postură de președinte al Senatului. În săptămână analizată cea mai apreciată postare a lui Tăriceanu este un banner electoral, care i-a adus 211 aprecieri 9 comentarii și 17 distribuiri.

În săptămâna de referință Corneliu Vadim Tudor a postat 14 mesaje, din care 7 dintre mesaje au fost atacuri la adresa adversarilor, 5 producții literare sau referiri culturale și numai câte unul a vizat oferta politică și mobilizarea simpatizanților. Trecând de la lirica religioasă la simbolism și de la simbolism la pamflet, textele lui C.V. Tudor au un singur mesaj: eu sunt cel BUN și mă lupt cu RĂUL. Deloc neobișnuit pentru autor, 50% din mesaje sunt pamflete prin care sunt atacați adversarii politici. Cel mai apreciat mesaj al lui Vadim Tudor a fost o postare referitoare la actorul Ștefan Iordache, postare ce a fost recompensată cu 572 like-uri, 13 comentarii și 19 distribuiri.

Evoluția numărului de fani față de săptămâna anterioară arată creșteri la toți prezidențiabilii: Klaus Iohannis – 12,21%, Monica Macovei – 9,92%, Elena Udrea – 5,47%, Victor Ponta – 2,56%, Călin Popescu Tăriceanu – 1,94%, Corneliu Vadim Tudor – 0,28%.

În ceea ce privește asumarea mesajului de către fani (procent share raportat la numărul de fani), cel mai bine stă Monica Macovei, 14,2% dintre dintre fani distribuind mesajele acesteia. Urmează în top Klaus Iohannis – 4,67%, Călin Popescu Tăriceanu – 4,25%, Elena Udrea – 2,12%, Victor Ponta – 2,03%, Corneliu Vadim Tudor – 0,73%.

Evoluția numărului de fani arată o creștere puternică la Klaus Johannis, care o depășește pe Elena Udrea, dar este la o distanță încă mare de Victor Ponta. Monica Macovei înregistrează la rândul său o creștere a numărului fanilor, dar este în continuare departe de Elena Udrea și nu îl depășește nici în această săptămână pe Vadim Tudor. În topul fanilor conduce Victor Ponta – 538.127, urmat de Klaus Iohannis – 226.895, Elena Udrea – 225.329, Corneliu Vadim Tudor – 77.953, Monica Macovei – 67.005, Călin Popescu Tăriceanu – 15.084.

Astfel, dintr-un total de 1.150.393 fani în 5 octombrie ai celor șase candidați, Victor Ponta are 46,8%, Klaus Iohannis – 19,7%, Elena Udrea – 19,6%, Corneliu Vadim Tudor – 6,8%, Monica Macovei – 5,8%, Călin Popescu Tăriceanu – 1,3%.

Autor

Citește și