Companiile cu peste 20 de angajați ar putea fi obligate să îi informeze și să îi consulte pe reprezentanții angajaților în toate problemele companiei, de la situația financiară până la transferuri de producție sau fuziuni, potrivit unui proiect de HG al Ministerului Muncii.
Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Personelor Vârstnice (MMFPSPV) a elaborat un proiect de hotărâre de guvern (HG) privind procedurile de informare, consultare și alte modalități de implicare a angajaților, care a fost discutat deja cu partenerii sociali, dar nu a fost încă pus în dezbatere publică.
Potrivit proiectului, conducerea întreprinderii prezintă organului de reprezentare (structura care îi reprezintă pe angajați, în scopul informării și consultării acestora) agenda ședințelor organului de administrare sau, dacă este cazul, ale organului de conducere și de control, precum și copiile tuturor documentelor transmise adunării generale a acționarilor, după caz, cu cel puțin trei zile lucrătoare înainte”, prevede un articol din documentul citat.
Organul de reprezentare are dreptul de a fi informat și consultat și, în acest scop, de a se întâlni cu reprezentanții mandatați ai angajatorului cel puțin trimestrial sau de câte ori este nevoie, la solicitarea lui.
Întâlnirile pot fi solicitate pentru a discuta despre structura, situația economică și financiară, evoluția probabilă a activităților, a producției și a vânzărilor, situația și evoluția probabilă a ocupării forței de muncă, a investițiilor, precum și schimbările substanțiale privind organizarea, introducerea unor noi metode de lucru sau a unor noi procedee de producție, transferuri de producție, fuziuni, reduceri de capacitate sau închideri de întreprinderi, unități sau părți importante din acestea, dar și la concedierile colective.
„În eventualitatea unor situații care afectează în măsură considerabilă interesele angajaților, în special în eventualitatea unor reamplasări, transferuri, închiderea întreprinderii ori disponibilizări colective, organul de reprezentare are dreptul de a fi informat înaintea luării unei decizii în aceste privințe. De asemenea, angajatorul va invita reprezentanții angajaților (reprezentanții organizațiilor sindicale sau persoanele alese și mandatate să reprezinte angajații, potrivit legii, n.r.) pentru informare și consultare cu privire la măsurile care afectează în mod semnificativ interesele angajaților în termen de trei zile de la comunicarea privind situațiile menționate”, se mai arată în proiectul de act normativ care încă nu a fost pus în dezbatere publică.
Proiectul de HG prevede că reprezentanții angajaților și cei mandatați ai angajatorului decid, prin acord scris, modalitățile de informare, consultare și alte mecanisme de implicare a angajaților în activitatea întreprinderii.
De asemenea, pentru derularea negocierilor unui acord privind implicarea angajaților, reprezentanții acestora pot solicita să fie asistați de experți, care vor putea asista, cu titlu consultativ, la reuniunile de negociere.
Potrivit proiectului, întreprinderea trebuie să suporte cheltuielile reprezentanților angajaților, pentru ca aceștia să își poată îndeplini misiunea în mod corespunzător. De asemenea, compania ar trebui să suporte și cheltuielile pentru un expert care asistă angajații.
Proiectul de HG mai prevede că, în măsura în care este necesar pentru realizarea sarcinilor ce le revin, membrii organului de reprezentare au dreptul la un concediu de formare, fără diminuarea drepturilor salariale.
Inițiatorii proiectului de act normativ arată, în nota de fundamentare, că dreptul la informare și consultare al angajaților este reglementat, în prezent, prin Legea nr. 467/2006, iar pentru angajații societăților europene cu sediul în România se aplică prevederile HG nr. 187/2007.
Conform acestei HG, reprezentanții angajaților din societățile europene implicați în proceduri de informare, consultare și eventual negociere beneficiază de o serie de drepturi privind concediul de formare și suportarea unor cheltuieli necesare derulării activității lor.
Inițiatorii proiectului precizează că pentru angajații altor societăți cu sediul în România nu sunt reglementate nici drepturile la informare, consultare și implicare ale angajaților, nici procedurile aferente, ceea ce a generat o discrepanță evidentă în exercitarea drepturilor salariaților.