ANI dă peste 5 milioane de euro pe o nouă armă împotriva uneia dintre cele mai mari probleme ale României. Ce este „avertismentul de integritate” și cum ne-ar putea proteja banii
Proiectul de lege pus în dezbatere de Ministerul Justiției stabilește ca în cadrul ANI să se înființeze „Sistemul Prevenție”, un sistem informatic integrat, care să strângă la un loc date de identificare a persoanelor de la Ministerul Afacerilor Interne, date despre firme de la Registrul Comerțului sau date despre achizițiile publice din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), cu scopul de a detecta eventualele conflicte de interese din cadrul procedurilor de achiziție publică, înainte ca acestea să se finalizeze prin atribuirea contractelor.
Sistemul informatic pe care trebuie să îl achiziționeze ANI este deja prevăzut în buget și ar urma să coste 23 de milioane de lei (5,1 milioane de euro).
Conform acestei legi, instituțiile publice care desfășoară proceduri de achiziție publică ar urma să fie obligate să completeze formulare de integritate, după ce publică în SEAP anunțul sau invitația de participare pentru o procedură de achiziție publică.
Formularele de integritate conțin date de identificare (nume, CNP sau CUI în cazul firmelor, adrese, funcții deținute, obligația de a depune declarații de avere și interese) pentru următorii actori implicați într-o procedură de achiziție publică: factorii decizionali din instituția publică, consultanții și experții care iau parte la elaborarea documentației tehnice pentru achiziția publică, membrii comisiei de evaluare și firmele ofertante care participă la licitație.
Completarea formularelor de integritate pentru persoanele implicate într-o achiziție publică se face la 24 de ore de la publicarea anunțului în SEAP, în cazul persoanelor din partea instituției publice. În cazul firmelor participante, ar urma să se facă în 48 de ore de la deschiderea ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziție publică.
Sistemul Prevenție ar urma să analizeze toate aceste date în mod automat și să emită un „avertisment de integritate”, în cazul în care constată că există potențialul pentru un conflict de interese, iar inspectorii ANI trebuie să analizeze și să valideze acest raport al sistemului informatic. Avertismentul ar trebui trimis de ANI către instituția publică în cauză, în maximum 3 zile de la primirea datelor despre firmele implicate în achiziția publică respectivă.
Când este emis un avertisment de integritate de către ANI, acesta ar trebui trimis șefului instituției respective sau, în cazul în care sunt implicate fonduri europene și autorități nepublice, către Ministerul Fondurilor Europene care să-l trimită mai departe șefilor autorităților de management responsabile pentru fondurile europene în cauză.
Șeful instituției care primește avertismentul de integritate trebuie să elimine starea de conflict de interese sesizată, respectiv să elimine persoana care generează acest conflict din procedura de achiziție publică.
În cazul în care persoana care generează conflictul de interese și este vizată de avertismentul de integritate este chiar șeful instituției publice, firma ofertantă cu care șeful respectiv intră în conflict de interese trebuie eliminată de la licitație, mai arată proiectul de lege.
Datele personale reținute în Sistemul Prevenție de către ANI vor fi stocate timp de 3 ani în cazul achizițiilor publice din fonduri naționale și timp de 5 ani în cazul celor din fonduri europene. Dacă nu se emite un avertisment de integritate, datele personale respective vor fi șterse din sistem după 30 de zile.