ANI: Deputații Mircovici, Merka, Grosaru și fostul deputat Iordache, în conflict de interese
ANI a solicitat Parchetului instanței supreme să îi cerceteze pe deputații Niculae Mircovici, Adrian Merka, Mircea Grosaru și pe fostul deputat Luminița Iordache pentru conflict de interese, întrucât și-au angajat membri ai familiilor la birourile lor parlamentar, în mandatul 2008-2012.
Agenția Națională de Integritate (ANI) arată luni, într-un comunicat de presă remis agenției MEDIAFAX, că a constatat existența conflictului de interese de natură administrativă și penală în cazul deputaților Niculae Mircovici, Adrian Miroslav Merka, Mircea Grosaru și a fostului deputat Luminița Iordache.
Niculae Mircovici a propus angajarea și a avizat contractul individual de muncă în baza căruia soția sa a fost angajată, în perioada 5 ianuarie 2009 – 15 iunie 2010, în funcția de referent la Biroul Parlamentar deținut de acesta în Circumscripția electorală nr. 35, Timiș, obținând astfel un venit net în sumă toală de 20.387 de lei, au stabilit inspectorii de integritate.
Mircovici este deputat din partea Uniunii Bulgare din Banat – România, în prezent fiind secretar al Camerei Deputaților.
Adrian Miroslav Merka, deputat din partea Uniunii Democratice a Slovacilor și Cehilor din România, a solicitat angajarea și a avizat contractele individuale de muncă ale părinților săi, prin care aceștia au fost angajați în perioada 15 decembrie 2008 – 17 octombrie 2011 în funcția de șef cabinet în cadrul biroului său parlamentar. În baza contractelor individuale de muncă încheiate cu Camera Deputaților de către părinții deputatului Merka, mama acestuia a realizat venituri nete în sumă totală de 28.245 de lei, iar tatăl său a avut venituri nete de 4.533 de lei, potrivit ANI.
În cazul lui Mircea Grosaru, deputat din partea Asociației Italienilor din România, ANI a constatat că a propus angajarea și a avizat contractul individual de muncă prin care soția sa a fost angajată în perioada 15 decembrie 2008 – 1 februarie 2011 în funcția de consilier în cadrul Biroului Parlamentar deținut în Circumscripția electorală nr. 7, Botoșani, aceasta realizând astfel un venit net în sumă totală de de 66.745 de lei.
ANI a mai stabilit că Luminița Iordache a fost în conflict de interese întrucât, în calitate de deputat în mandatul 2008 – 2012, a avizat contractul individual de muncă al fiicei sale, prin care aceasta a fost angajată în perioada 17 februarie 2009 – 1 martie 2011 în funcția de referent în cadrul Biroului Parlamentar – Circumscripția electorală nr. 24, Iași, Colegiul uninominal nr. 1, aceasta obținând astfel un venit net în sumă totală de 19.078 de lei.
Luminița Iordache, deputat în mandatul 2008-2012, a fost în PSD până în aprilie 2010, ulterior trecând la UNPR.
Întrucât în cazul celor patru deputați au rezultat indicii privind posibila încălcare a dispozițiilor articolului 253 indice 1 din Codul Penal, Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție să facă verificări în cazul acestora pentru conflict de interese.
Potrivit articolului 253 indice 1 din Codul Penal, „fapta funcționarului public care, în exercițiul atribuțiilor de serviciu, îndeplinește un act ori participă la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, soțul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv, sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de servicii sau foloase de orice natură, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 5 ani și interzicerea dreptului de a ocupa o funcție publică pe durată maximă”.
De asemenea, Niculae Mircovici, Adrian Merka, Mircea Grosaru și Luminița Iordache nu au respectat dispozițiile articolului 70 din Legea 161/2003, potrivit cărora „prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative”.
ANI a precizat că cei patru deputați au fost informați despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de a fi asistați sau reprezentați de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare. Niculae Mircovici nu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Potrivit prevederilor legale, fapta persoanei cu privire la care s-a constatat încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective. Persoana față de care s-a constatat existența conflictului de interese este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică pe o perioadă de trei ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de trei ani de la încetarea mandatului, potrivit prevederilor legale.