Prima pagină » Știri » ANI: Mihai Mălaimare, în incompatibilitate când a fost membru CNA și director al Teatrului Masca

ANI: Mihai Mălaimare, în incompatibilitate când a fost membru CNA și director al Teatrului Masca

ANI: Mihai Mălaimare, în incompatibilitate când a fost membru CNA și director al Teatrului Masca
Mihai Mălaimare a fost în incompatibilitate din decembrie 2008 până în ianuarie 2013, întrucât a fost atât membru titular al Consiliului Național al Audiovizualului, cât și manager, respectiv director al Teatrului Masca din București, a anunțat joi Agenția Națională de Integritate (ANI).

Mihai Mălaimare a fost în incompatibilitate din decembrie 2008 până în ianuarie 2013, întrucât a fost atât membru titular al Consiliului Național al Audiovizualului, cât și manager, respectiv director al Teatrului Masca din București, a anunțat joi Agenția Națională de Integritate (ANI).

Potrivit Agenției Naționale de Integritate (ANI), în perioada 15 decembrie 2008 – 11 ianuarie 2013, Mihai Adrian Mălaimare a fost, simultan, atât membru titular în Consiliul Național al Audiovizualului, funcție de demnitate publică asimilată celei de secretar de stat, cât și manager, respectiv director al Teatrului Masca din București, funcție de conducere specifică instituțiilor publice, încălcând astfel dispozițiile articolului 12, alineatul 5 din Legea 504/2002 – Legea Audiovizualului, precum și articolul 84, alineatul 1, litera c și articolul 84, alineatul 2 din Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției.

ANI a precizat, într-un comunicat de presă remis joi agenției MEDIAFAX, că Mihai Mălaimare a fost numit, prin hotărâre a Parlamentului, membru titular în Consiliul Național al Audiovizualului pentru un mandat de șase ani, începând cu data de 4 noiembrie 2008, pe care a început să-l exercite din 15 decembrie 2008, conform Deciziei CNA nr. 1119/2008.

În 11 ianuarie 2012, mandatul lui Mihai Mălaimare de membru în Consiliului Național al Audiovizualului a încetat, în urma demisiei acestuia.

În perioada 18 februarie 2008 – 5 martie 2009, Mihai Mălaimare a deținut, în baza unor contracte de management încheiate cu Primăria Capitalei, funcția de director al Teatrului Masca din București, respectiv funcția de manager începând din 5 martie 2009. Totodată, în perioada 18 ianuarie 2011 – 13 martie 2012, Mihai Mălaimare a asigurat conducerea interimară a Teatrului Masca.

Începând din 19 aprilie 2012, Mihai Mălaimare deține și funcția de manager al Teatrului Masca, în baza Contractului de management nr. 20/19.04.2012, încheiat cu Primăria Capitalei. Teatrul Masca este o instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului General al Municipiului București, a precizat ANI.

Potrivit dispozițiilor articolului 84, alineatul 1, litera c și alineatul 2 din Legea 161/2003, „funcția de membru al Guvernului este incompatibilă cu (…) funcția de (…) director. Funcția de secretar de stat (…) sunt incompatibile cu exercitarea altei funcții publice de autoritate (…)”, a mai arătat ANI.

Totodată, potrivit articolului 12, alineatul 5 din Legea Audiovizualului, „membrii Consiliului care, în momentul numirii, se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (2) – (4) au la dispoziție un termen de cel mult trei luni pentru renunțarea la calitatea sau la acțiunile respective, perioadă în care nu au drept de vot în Cadrul Consiliului”.

Persoana față de care s-a constatat starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică, cu excepția celor electorale, pe o perioadă de 3 ani. În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcție sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate, interdicția de trei ani operează, potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv, a rămânerii definitive și irevocabile a hotărârii judecătorești de confirmare a existenței unei stări de incompatibilitate.

Mihai Mălaimare poate contesta raportul de evaluare a incompatibilității în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanța de contencios administrativ.

ANI a precizat că Mihai Mălaimare a fost informat în 5 decembrie 2012 și 8 ianuarie 2013 despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de a fi asistat sau reprezentat de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare. La data de 24 ianuarie 2013, Mihai Mălaimare a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere.

Mihai Mălaimare declara în 15 ianuarie, pentru MEDIAFAX, că demisia sa din funcția de membru al CNA este una „de onoare”, precizând că are un document de la Parlament potrivit căruia poate ocupa în același timp funcția de membru CNA și cea de director al Teatrului Masca.

Mălaimare preciza că din documentul de la Parlament – instituția care l-a numit în funcția de membru titular al CNA în anul 2008 – rezultă că funcțiile de membru CNA și cea de director al Teatrului Masca sunt compatibile.

„Eu am cerut un punct de vedere al Comisiei Juridice a Parlamentului, care mi-a remis o scrisoare prin care se spune că situația mea trebuie judecată ținând cont și de Legea 161 (din 2003, n.r.), care este legea incompatibilităților, lege în care se prevede clar că secretarii de stat și membrii CNA pot îndeplini funcții din domeniul artistic. Deci lucrurile erau limpezi. Pe de altă parte, eu, în declarațiile mele de interese, am scris mereu că sunt directorul Teatrului Masca. Eu nu am făcut un secret din chestiunea asta. Că ANI se trezește după 4 ani (de când a fost numit Mălaimare membru al CNA, n.r.) să se pregătească să mă declare incompatibil îmi sună foarte straniu”, spunea atunci Mihai Mălaimare.

El preciza că a decis să demisioneze din CNA, deși la acel moment ANI încă nu îl declarase incompatibil cu funcția ocupată în Consiliu.

„În lumea mea, oamenii, prietenii și cei cu care m-am sfătuit mi-au spus «Nu demisiona, pentru că nu e o cutumă demisia, pentru că cercetarea ANI va continua». Problema mea este însă de alt ordin. Eu consider că statul de drept are instituții care au dreptul să facă afirmații. ANI este o instituție a statului de drept român, atât cât este el și, dacă o instituție abilitată a statului de drept face astfel de afirmații, eu, demnitar, sunt obligat să demisionez. Pe de altă parte, nu vreau să arunc niciun fel de suspiciune, de umbră asupra instituției la care am funcționat și nici asupra instituției care m-a trimis acolo, recte Guvernul României. Deci este o problemă personală a mea și a statului de drept din România”, a spus Mihai Mălaimare.

Totodată, Mălaimare mai spunea că, în situația în care ANI va da o decizie referitoare la o eventuală incompatibilitate a sa, o va contesta în instanță.

„În secunda în care ANI va remite raportul său, dacă va remite – eu mă întâlnesc zilele următoare cu ei -, dacă va remite și nu va lua în considerare hârtia pe care o am (de la Parlament, n.r.) și punctul meu de vedere, atunci voi merge în instanță. Îmi voi apăra drepturile ca orice cetățean și mă voi supune deciziei instanței. Adică, dacă voi avea câștig de cauză, atunci ANI trebuie să se aștepte că va plăti. Îi voi intenta un proces prin care îi voi cere daune mari. Dacă eu voi pierde, atunci cariera mea s-a încheiat, cariera mea de român. Pentru că, în conformitate cu Legea ANI, dacă eu pierd, mă dau afară și de la teatru, deci nu mai am voie să fiu trei ani demnitar. Un proces poate să dureze doi-trei ani. Eu am 62 de ani, plus încă doi ani (cât ar dura procesul, n.r.), plus încă trei în care nu aș avea voie să practic meseria asta în România, sunt 60 și ceva de ani în care mă voi fi săturat de viață”, afirma Mihai Mălaimare.

Întrebat de ce crede că funcția de membru CNA ar putea fi considerată incompatibilă cu cea de manager al unei instituții de cultură, Mihai Mălaimare a spus: „Nu există nicio justificare a acestei minim posibile incompatibilități care se regăsește în Legea audiovizualului. Nu-mi dau seama de ce, în 2002, am gândit noi – că în 2002 eram și eu pe acolo (în Parlament, n.r.) – nu îmi dau seama de ce s-a gândit așa atunci, de ce actorii, artiștii erau excluși de la chestiunea asta. Dar cert este că, în 2003, am încercat să reparăm lucrul ăsta prin Legea incompatibilităților (Legea 161, n.r.). Numai că în perioada aceea s-au făcut mii de legi (…) care au trecut prin Comisiile parlamentare și ca în multe alte situații s-a omis armonizarea celor două legi care privesc același domeniu (domeniul audiovizualului, n.r.). În Legea audiovizualului este interdicție, dar în legea ulterioară și care vorbește inclusiv despre membrii CNA, Legea 161 din 2003, se spune că se poate (să ocupi funcții de conducere la instituții artistice, n.r.). Or în secunda în care o lege ulterioară vine și spune că se poate, orice logică îmi spune că ori legea anterioară trebuia amendată, ori trebuia să existe o specificație anume, în sensul că Legea 161 nu ar fi trebuit să-i nominalizeze concret pe membrii CNA. Or acolo se face vorbire clară despre membrii CNA. Altminteri cine mi-ar fi dat hârtia aceea (pe care o are de la Parlament, n.r.)?”.

Totodată, Mihai Mălaimare afirma că, atunci când cineva este numit demnitar, ANI ar trebui să îi dea un aviz de compatibilitate sau incompatibilitate.

Citește și