Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a verificat, în perioada 1 – 17 iulie, modul de respectare a conformității, calității, condițiilor de comercializare și etichetare a alimentelor vândute în chioșcurile și unitățile de alimentație publică din incinta ștrandurilor, a piscinelor, a bazinelor de înot, precum și în zonele de agrement, parcuri de distracție, debarcadere, precum și respectarea prevederilor legale la prestarea serviciilor în incinta acestor unități.
Astfel, pentru neregulile constatate în perioada menționată au fost aplicate 241 de amenzi, în valoare totală de 805.150 de lei.
Pentru a verifica modul de respectare a calității, condițiilor de comercializare și etichetare a alimentelor comercializate în chioșcurile și unitățile de alimentație publică din incinta ștrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, precum și în zonele de agrement, parcuri de distracție, debarcadere, au fost fost controlați 401 operatori economici – 338 unități de alimentație publică și 63 de unități din rețeaua comercială.
Potrivit ANPC, în cazul a 263 dintre operatorii economici verificați (aproximativ 66 la sută) au fost constatate probleme.
„A fost verificată, în total, o cantitate de peste 33 de tone de produse alimentare, din care aproximativ trei tone (adică 9,2 la sută) nu îndeplineau prevederile actelor normative în vigoare”, se arată în comunicatul transmis, vineri, agenției MEDIAFAX.
Inspectorii au dispus oprirea definitivă și scoaterea de la utilizare sau comercializare a 290 de kilograme de produse alimentare în valoare de 4.099 lei, din cauza faptului că erau improprii consumului, oprirea temporară de la comercializare sau utilizare a 1.102 kilograme de produse alimentare, în valoare de peste 21.300 lei, până la remedierea problemelor constatate și aplicarea a 297 de sancțiuni – 150 de amenzi însumând 468.750 de lei și 147 de avertismente.
Principalele abateri constatate se referă la utilizarea de materii prime sau vânzarea de produse expirate, la lipsa informațiilor obligatorii (lipsa listei meniu, a ingredientelor și a cantității nete a produselor preparate, lipsa prețurilor/unitate de măsură, lipsa afișării prețurilor și a traducerilor), dar și la depozitarea necorespunzătoare a produselor vândute și a materiilor prime, precum și lipsa monitorizării temperaturilor în spațiile de depozitare.
În ceea ce privește respectarea prevederilor legale la prestarea serviciilor în incinta ștrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, unităților de închiriere echipamente de agrement, în parcurile de distracție, debarcadere, au fost verificate 442 de puncte de lucru ale operatorilor economici, constatându-se abateri în cazul a 220 (50 la sută).
„Au fost aplicate 91 de amenzi în valoare totală de 336.400 lei și 155 de avertismente pentru nerespectarea legislației în domeniul protecției consumatorilor. De asemenea, s-a dispus oprirea temporară a prestării serviciului la 38 de operatori economici până la remedierea neconformităților constatate”, precizează reprezentanții ANPC.
Principalele abateri constatate au fost: lipsa barei de susținere la bazin, lipsa inscripționării sau inscripționarea ștearsă a adâncimii piscinei, lipsa recomandărilor și avertismentelor privind eventuale riscuri, neafișarea listei tarifelor într-o formă lizibilă, la loc vizibil, neafișarea într-un loc vizibil a regulamentului de funcționare a sălii de sport sau cel puțin a unui anunț care să conțină un minimum de informații cu privire la echipamentul obligatoriu pentru accesul în sală, modul de utilizare, măsuri de securitate, riscuri previzibile.
Au mai fost aplicate sancțiuni și pentru neinscripționarea cu datele de identificare a importatorului în Uniunea Europeană, cu principalele caracteristici tehnice, limita de vârstă, de greutate, număr maxim de utilizatori simultan, marcaj european de conformitate CE a echipamentelor de agrement destinate copiilor, pentru lipsa dovezilor dezinfectării obiectelor de joacă pentru copii, dar și pentru lipsa regulamentelor de funcționare, lipsa panourilor de avertizare și a modului de utilizare a echipamentelor.
„Modalitatea de petrecere a timpului liber trebuie să respecte câteva reguli clare. Noi, consumatorii trebuie să ținem cont de regulamentele de funcționare, de indicațiile cu privire la limita de vârstă, greutate, de numărul maxim de utilizatori, de modul de utilizare, dar și de măsurile de securitate și de riscurile previzibile. Ne dorim ca puținul timp liber de care dispunem să fie unul petrecut în siguranță alături de cei dragi”, a declarat președintele ANPC, Marius Alexandru Dunca.
Totodată, el a precizat că sfătuiește consumatorii să sesizeze eventualele probleme la ANPC sau la structurile teritoriale din țară.