„Am continuat controalele la pește de import, nu neapărat pentru că avem o problemă cu acesta, dar, din nefericire, acesta a sufocat cumva piața românească. Dacă acest produs ar fi conform și ar îndeplini standardele de calitate necesare, nu ar fi o problemă. Am avut o acțiune amplă pe subiectul pește de import și au fost verificați foarte mulți agenți economici. Numărul celor care sunt în abateri este extrem de mare, depășește 50%. Pentru mine acest lucru este îngrijorător și din acest motiv, atât pe pește, cât și pe sectorul fructe și legume, vom continua controalele până când operatorii economici vor înțelege că România este o țară a Uniunii Europene și trebuie să i se livreze consumatorului un produs de calitate”, a declarat președintele ANPC, într-o conferință de presă.
Potrivit acestuia, hypermarket-urile „stau foarte bine” în ceea ce privește procedurile de calitate, însă punerea în practică a acestora creează probleme pentru marii retaileri, pentru care primează profitul, în detrimentul sănătății consumatorilor.
„Am reușit să verificăm trasabilitatea produsului, de la transportator, la forma frigorifică în care este depozitat și la livrare, în general, către hypermarket-uri. Am constatat că o mare parte din acest produs vine deja expirat sau într-o stare deplorabilă. Hypermarket-urile stau foarte bine la ceea ce înseamnă proceduri de calitate. Sunt multinaționale, au documente, au tot ce trebuie, dar mai greu este cu punerea în practică, deși au om specializat în depozit care, în mod normal, recepționează marfa care vine din exterior și ar trebui să nu o mai pună spre vânzare, dar acest lucru continuă. Există o a doua persoană care primește marfa în hypermarket, tot conform procedurilor de calitate. Pe rafturi ar trebui să ajungă numai ce este sănătos, bun, conform și de calitate pentru românul european, că tot sunt poimâine alegeri europarlamentare. […] Se pare raportul profit versus sănătatea populației înclină foarte clar în zona profitului”, a conchis oficialul ANPC.
Conform unui comunicat al autorității, în data de 22 mai 2019, au fost controlați 11 operatori economici și au fost aplicate 10 amenzi contravenționale, în valoare de 200.000 de lei, și un avertisment. În urma deficiențelor constatate, a fost oprită definitiv de la comercializare o cantitate de 1,6 tone de pește și produse din pește, în valoare de 40.000 de lei.
Principalele nereguli constatate de către ANPC au fost: pește refrigerat expus la vânzare fără respectarea regimului termic impus și fără strat de gheață protector; comercializarea de icre sărate vrac și fructe de mare pentru care, la locul de vânzare, nu se respectau condițiile de temperatură impuse și declarate pe etichetele produsului; comercializarea de pește congelat, ambalat, cu acumulare cantitativă de gheață în ambalaj sau arsuri congelate; comercializarea de pește refrigerat care prezenta modificări organoleptice: miros nespecific, culoare modificată; consistență flască; comercializarea de pește impropriu consumului uman din cauză caracteristicilor calitative neconforme (alterat/ branhii închise la culoase/ mucus abundent/ ochi opaci); comercializarea de creveți decorticați congelați rapid, cu modificări organoleptice (arsuri de congelare și conglomerate de gheață în ambalaje); comercializarea de pește afumat care prezenta data limită de consum depășită; informații incomplete la bazinul de pește viu (nu se specifică metoda de producție și zona în care peștele a fost capturat sau crescut); depozitare în vederea comercializării de pește refrigerat în cutii de polistiren expandat, în care exista un lichid de culoare maro închis, fără respectarea condițiilor de păstrare impuse de legislația în vigoare.
ANPC: „În Franța, biscuiții conțin produs lactat, în România conțin grăsimi vegetale”
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat, vineri, intensificarea măsurilor efectuate în scopul combaterii aplicării de standarde duble de calitate, în diversele state membre ale Uniunii Europene.
În contextul demersului Consiliului Uniunii Europene de a combate anumite practici incorecte din comerț și producție, precum cazurile în care aceleași mărci internaționale introduc același produs, dar cu discrepanțe în ceea ce privește calitatea acestuia, în diferite state UE, reprezentații ANPC au anunțat înăsprirea măsurilor, din punct de vedere al sancțiunilor și o intensificare a analizelor asupra produselor susceptibile a fi încadrate în așa-numitul dublu standard.
„Avem foarte multe produse în analiză, produse pe care, bineînțeles, le vom analiza în laboratoarele acreditate și autorizate din România. Ne-am aplecat către produsele marcă proprie aflate la comercializare în supermarket-urile și hypermarket-urile din țară și am descoperit anumite diferențe (n.r. – între acestea și cele din alte țări). Spre exemplu, un croissant, marcă proprie a unui operator economic din România, are o consistență de umplutură de piure de caise. Umplutura celui fabricat pentru piața românească, are o concentrație de aproximativ 23%. În ceea ce privește același produs, tot sub marcă proprie a aceluiași operator economic, se comercializează în Franța cu umplutura de 25%. Umplutura are o consistență de 2% caisă în România și de 35% caisă în Franța. Totodată, textura, culoarea și forma este total diferit pentru produsul aflat în magazinele din România, față de cel comercializat în Franța. Mai avem niște biscuiți foarte cunoscuți și apreciați de către copii, tot marcă proprie românească, sub aceeași titulatură comercializați și în România și în Franța. În Franța, biscuiții conțin produs lactat, în România conțin grăsimi vegetale”, a exemplificat Paul Anghel, director general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Marius Pîrvu, președintele ANPC, a anunțat punerea în dezbatere publică a unei ordonanțe de urgență care să vizeze înăsprirea sancțiunilor impuse de anumite legi, privind protecția consumatorilor.
„Odată cu implementarea legislației privind dublul standard, separat, am pus în dezbatere publică ordonanța de urgență vizavi de înăsprirea sancțiunilor pe anumite legi privind protecția consumatorilor. A existat acea dezbatere publică și am primit propuneri de la asociații, agenți economici, case de avocatură. Din nefericire, marea majoritate au fost împotriva existenței acestei ordonanțe, dar eu, constatând ceea ce se întâmplă în piață, în fiecare zi, în controalele pe care le facem, se pare că uneori măsurile mai puternice din punct de vedere sancționabil sunt mai importante. Din acest motiv, săptămâna viitoare voi da în procesul de avizare această ordonanță de urgență, va fi pusă din nou în transparență pe site-ul Ministerului Economiei și suntem siguri că împreună cu legislația privind dublul standard să reușim să stopăm aceste practici care, din punctul meu de vedere, sunt inacceptabile”, a declarat Marius Pîrvu, președintele ANPC.