Mark Hollinger, președinte și CEO al Discovery Networks International, spune, într-o scrisoare deschisă către abonații RCS&RDS, remisă agenției MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger precizează că Discovery a încercat timp de un an de zile să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectați.
„În urmă cu o săptămână, Discovery Networks îi avertiza pe abonații RCS&RDS că este foarte posibil să piardă cele șase canale Discovery, inclusiv Discovery Channel, TLC și Animal Planet. Din păcate, aceste temeri s-au adeverit, iar RCS&RDS a scos canalele noastre din ofertele sale în seara de 29 noiembrie, cu o zi înainte de expirarea contractului. Astfel, aproximativ 3 milioane de telespectatori au pierdut accesul la programele lor preferate, printre care ‘Vânătorii de mituri’, ‘Cum se fabrică’ sau ‘Curiosity’. Acest lucru se întâmplă după aproape un an de încercări ale Discovery Networks de a aduce RCS&RDS la masa negocierilor”, spune Mark Hollinger.
Potrivit oficialului Discovery Networks International, relația cu telespectatorii este foarte importantă pentru Discovery. „Așadar, suntem extrem de dezamăgiți de situația la care s-a ajuns. Fără voi, telespectatorii noștri, Discovery Channel nu ar fi fost cel mai iubit canal de documentare din România în ultimii 15 ani, iar vedete precum Adam și Jamie, Steve Irwin sau Buddy Valastro nu ar fi ajuns în casele românilor. Avem încredere în publicul din România și în economia țării, tocmai de aceea am investit aici în crearea unui birou local, care este responsabil de operațiunile Discovery în Sud-Estul Europei. Din același motiv, am creat în parteneriat cu Ministerul Educației proiectul ‘Școala Discovery’, o inițiativă unică prin care oferim conținut educațional video și online gratuit, tuturor profesorilor și elevilor din România”, explică Mark Hollinger.
El precizează că cel mai important lucru este acela că telespectatorii români sunt privați de posibilitatea de a alege în funcție de preferințele lor. „Având o poziție dominantă în piață, dacă RCS&RDS va continua să elimine canale precum Discovery, în final, telespectatorul va rămâne cu foarte puține opțiuni în ceea ce privește producțiile de calitate, ca cele pe care noi vi le-am oferit, zi de zi, în ultimii 15 ani”, spune Mark Hollinger.
Hollinger precizează că „Discovery a oferit celor de la RCS&RDS reduceri ale tarifelor tocmai pentru a veni în întâmpinarea preocupărilor lor legate de condițiile economice în schimbare din România și poziția lor pe piață”. „Cu toate acestea, nu au considerat necesar să se întoarcă la masa negocierilor și să discute pe marginea ofertei noastre”, mai spune el.
„Suntem indignați de ceea ce se întâmplă, motiv pentru care am demarat discuțiile cu autoritățile din România și cu Uniunea Europeană. Judecând după ceea ce vedem acum, există riscul ca telespectatorii să fie prinși în contracte la prețuri mari, pentru servicii pe care nu și le doresc sau asupra cărora nu au niciun control. Nu credem că este o situație pe care și-o dorește cineva în viitor”, subliniază Mark Hollinger.
Potrivit acestuia, compania Discovery este norocoasă că are alți parteneri în România, precum Romtelecom, UPC, AKTA și alți operatori locali, care au în continuare portofoliul Discovery în ofertele lor.
„Suntem în mod special bucuroși că UPC va lansa două noi canale Discovery – ID Investigation Discovery și Animal Planet HD, începând cu 1 decembrie”, spune Mark Hollinger.
El mai spune că Discovery continuă să facă toate eforturile pentru ca programele televiziunilor din portofoliul său să fie disponibile cât mai multor telespectatori.
„Sprijinul vostru în ultimii 15 ani a fost remarcabil și aș vrea să mulțumesc pe această cale celor peste 20.000 de fani care au semnat petiția noastră în ultima săptămână. Îi asigurăm că susținerea lor nu a fost în van. Astfel de telespectatori ne inspiră să producem cele mai bune programe precum ‘Universul văzut de Stephen Hawking’, ‘Vânătorii de mituri’ sau cel mai nou serial de referință, ‘Curiosity'”, mai spune Mark Hollinger în scrisoarea deschisă către abonații RCS&RDS.
RCS&RDS a scos, joi seară, de pe rețelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonați, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel. Decizia RCS&RDS a venit după ce, pe 23 noiembrie, compania de telecomunicații a scos Discovery Channel și de pe rețeaua sa de satelit Digi (care are aproape un milion de abonați, n.r.).
RCS&RDS a scos, joi seară, din pachetul de bază de pe rețelele de cablu televiziunile Discovery Channel și Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicații, dar și televiziunea BBC Entertainment.
Totodată, RCS&RDS a scos, joi seară, posturile TLC, Discovery Science și ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în rețelele de cablu ale companiei de telecomunicații, pentru care abonații plătesc o sumă suplimentară de 7 lei, față de abonamentul la pachetul de bază.
Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, joi seară, într-un e-mail adresat abonaților săi, că televiziunile „Digi Animal World și BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet și Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie”. În momentul difuzării acestei știri, televiziunea Digi Animal World nu apare în pachetul de bază al rețelelor de cablu RCS&RDS.
Scoaterea canalelor Discovery din rețelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de joi, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery și RCS să expire (acordul expiră pe 30 noiembrie).
Președintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Răsvan Popescu, a declarat vineri dimineață, pentru MEDIAFAX, că RCS&RDS nu a avut aprobarea Consiliului să scoată din grilele de cablu canalele Discovery, cazul urmând să fie analizat în prima ședință a CNA de săptămâna viitoare, care ar putea avea loc marți.
Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, „distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului”. Aceeași lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancțiuni cuprinse între 10.000 de lei și 200.0000 de lei.
Scoaterea canalelor Discovery de pe rețelele de cablu ale RCS a fost confirmată, joi, în jurul orei 21.30, pe pagina de Facebook a televiziunii Discovery Channel: „În acest moment, RCS&RDS a început să elimine canalele Discovery din grila sa de programe, ignorând protestele voastre și încercările noastre de a ajunge la o înțelegere. Dar nu ne vom opri aici. Dacă vreți să urmăriți canalele Discovery, aveți alternative. Canalele noastre sunt prezente în ofertele tuturor celorlalți operatori de cablu, printre care UPC, Romtelecom, Focus Sat sau AKTA”.
Începând de joi seară și până în momentul difuzării acestei știri, peste 1.500 de persoane au protestat pe pagina oficială de Facebook a RCS&RDS după scoaterea Discovery, cerând reintroducerea canalelor în grila operatorului de cablu.