La etajul trei al sediului din Cupertino, Apple și-a organizat o adevărată redacție. 10-12 foști jurnaliști se ocupă de ceea ce alte companii au lăsat în seama algoritmilor: selecția știrilor pe care zeci de milioane de oameni le vor citi în Apple News. Gigantul american își face cu greu loc în lumea difuzorilor de știri, serviciul său având până acum doar 90 de milioane de utilizatori. Dar deocamdată, în timp ce Google, Facebook sau Twitter s-au aflat sub tirul unor intense critici privind manipularea informațiilor, Apple crede că a evitat controversele tocmai pentru că s-a bazat pe oameni. Astfel, Lauren Kern (43 de ani) fost editor executiv la The New York Magazine, a devenit una din cele mai importante personaje din media de limbă engleză. Fiecare subiect pe care îl alege pentru Apple News, împreună cu echipa sa, este citit de cel puțin 1 milion de oameni.
Pentru prima oară – după intense negocieri asupra condițiilor interviurilor – Apple a permis unui reporter de la The New York Times să vadă cum funcționează serviciul Apple News.
De zeci de ani, ziarele au fost unul din modurile cele mai directe prin care jurnaliștii se adresau cititorilor: tipărite și aduse în fața ușii. Odată cu internetul, Google și Facebook au devenit intermediarii care livrează știrile produse de jurnaliști. Dezvoltarea lor s-a bazat în principal pe algoritmi care permit parcurgerea a milioane de articole din mii de surse, pe care să le distribuie apoi miliardelor de utilizatori. Dar algoritmii au fost programați să-i țină pe utilizatori cât mai mult sau să-i determine să interacționeze prin click-uri, așa că au început să selecteze articolele care primeau cele mai multe aprecieri, de obicei subiecte tabloide. Ceea ce a dus la dezvoltarea site-urilor care produceau doar astfel de conținut, de cele mai multe ori fake news. Sub presiunea internauților, atât Google, cât și Facebook au anunțat implementarea unor măsuri pentru a reduce conținutul de tip clickbait.
În această junglă și-a făcut intrarea în 2015, producătorul iPhone. Apple News era un serviciu gratuit, care permitea utilizatorilor să-și selecteze surse de știri și preferințe, din care care să primească un flux de stiri cât mai interesante. După nici trei luni, Apple surprinde lumea anunțând că subiectele vor fi selectate de o redacție de jurnaliști.
Despre Lauren Kern, cea care conduce redacția Apple News, reporterii de la The New York Times scriu o întreagă poveste. Concluzia tuturor colaboratorilor: o persoană dedicată fiului ei și meseriei de jurnalist. Acum conduce o echipă de 30 de jurnaliști, unii locuind în Sydney, Londra sau New York, nu doar în birourile din Sillicon Valey, care aleg cele 100-200 de subiecte pe zi pe care le consideră importante și dezbat care să fie ordinea lor în fluxul distribuit cititorilor. În final, decid care sunt cele cinci subiecte din deschidere și – mai ales – primele două, care vor fi afișate preferențial. Mai organizează secțiunea de comentarii și analize și schimbă de cinci ori pe zi (sau mai des, dacă subiectele o impun) articolele de pe „prima pagină”.
Lauren Kern pune pe primul plan acuratețea informației și nu viteza cu care a fost lansată pe internet. Și este convinsă că doar oamenii – cu toate prejudecățile pe care le au – pot evita mai ușor manipulările sau greșelile. „Oamenii pot înțelege mult mai profund ciclul informațiilor,” argumentează ea.
Nu toate știrile sunt selectate de oameni. Apple continuă să folosească algoritmi pentru a distribui utilizatorilor știri din domeniile preferate (entertainment, mașini sau sport, de exemplu) sau pentru a selecta subiectele „cele mai citite” (trending stories).
Conducerea executivă de la Apple consideră că Apple News nu este doar leacul care ar scoate oamenii din modul nociv în care consumă știrile în prezent, ci și un viitor pentru jurnalism. „De la bun început, Tim Cook și cu mine am fost de acord că trebuie să facem ceva pentru a ajuta industria știrilor,” explică Roger Rosner, vicepreședinte la Apple. „Este fundamental pentru democrație.” Deși optimismul lor nu este împărtășit de toată lumea, Apple News a făcut valuri, atrăgând foarte mult trafic de pe internet, uneori chiar depășind Facebook. Deocamdată, singura problemă este că vânzările de publicitate sunt în scădere. Nu s-a găsit o soluție pentru ca reclamele să atragă suficient atenția utilizatorilor Apple News.
Deși se bazează pe marile nume din media, Lauren Kern a cerut echipei să selecteze știri din publicatii locale, acolo unde subiectele sunt de interes național. Deocamdata, Apple nu intenționează să dezvolte, pe lângă acest serviciu de agregare de stiri, unul adițional, care să și producă știrile.