Prima pagină » Știri » Aproape șase milioane de euro acordate „din greșeală” de către Ministerul Muncii drept ajutoare sociale

Aproape șase milioane de euro acordate „din greșeală” de către Ministerul Muncii drept ajutoare sociale

Ministerul Muncii a plătit în 2012, prin intermediul agențiilor teritoriale și județene peste șase milioane de euro pentru ajutoare sociale și alocații pentru susținerea familiilor, pentru persoane care nu aveau însă aceste drepturi. Cifrele reies din ulrimul raport de audit realizat de Curtea de Conturi.

Ministreul Muncii a plătit în 2012, prin intermediul agențiilor teritoriale și județene, aproape șase milioane de euro pentru ajutoare sociale și alocații pentru susținerea familiilor, pentru persoane care nu aveau însă aceste drepturi. Cifrele reies din ultimul raport de audit realizat de Curtea de Conturi. Din acești bani s-au recuperat circa 2,35 milioane de euro.

Raportul Curții de Conturi care a analizat activitatea Ministerului Muncii și a agențiilor aflate în subordine pe parcursul anului 2012 și a unei părți din 2013, arată că la nivelul agențiilor teritoriale și județene au fost efectuate plăți necuvenite într-un cuantum total de circa 5,94 milioane de euro.

RAPORTUL INTEGRAL AL CURȚII DE CONTURI

Plățile necuvenite efectuate la nivelul agențiilor teritoriale:

– plata necuvenită cu titlu de ajutoare sociale (VMG) și alocații pentru susținerea familiei în sumă de 4.58 milioane de lei, urmare a nedeclarării de către beneficiari a tuturor veniturilor nete realizate;

– plăți necuvenite în sumă de 4,09 milioane de lei reprezentând indemnizații pentru creșterea copilului ca urmare a nesuspendării acordării drepturilor pentru persoanele care au obținut în același timp și venituri profesionale supuse impozitului pe venit;

– plăți necuvenite privind ajutor social (VMG) și alocații pentru susținerea familiei în sumă de 3,35 milioane de lei acordate unor persoane care dețin depozite bancare în sumă mai mare de 3.000 de lei;

– plăți necuvenite în sumă de 1,23 milioane de lei reprezentând indemnizații pentru creșterea copilului;

– plăți necuvenite sub formă de stimulent lunar/de inserție în sumă de 395 mii lei întrucât unii dintre beneficiari nu au realizat venituri impozabile pe perioada acordării acestui beneficiu de asistență socială, condiție obligatorie pentru acordarea drepturilor;

– plăți necuvenite în sumă de 366 mii lei provenind din neconcordanțe între cuantumul indemnizației pentru creșterea copilului și veniturile înscrise în actele doveditoare care atestă obținerea veniturilor (adeverințe).

Acțiunile de audit desfășurate la agențiile județene pentru plăți și inspecție socială au scos în evidență și alte nereguli cu privite la acordarea beneficiilor de asistență socială, cum ar fi :

– plăți necuvenite în sumă de 12,6 milioane de lei acordate beneficiarilor de ajutor social (VMG) și de alocație pentru susținerea familiei care nu îndeplineau condițiile legale;

– plăți necuvenite în sumă de 104 mii lei privind alocații de stat pentru copii a căror reprezentanți legali au desfășurat activitatea în alte state ale UE/sau din afara UE;

– plăți necuvenite în sumă de 83 mii lei sub formă de alocații de stat pentru copii achitate reprezentanților legali după ce a intervenit decesul minorului/reprezentantului.

„Toate aceste nereguli au fost generate și de capacitatea redusă a autorităților administrației locale de a verifica eligibilitatea solicitanților de beneficii de asistență socială, determinată de neimplementarea la acest nivel a unui mecanism funcțional, care să permită o evaluare promptă a situației financiare reale a beneficiarilor, respectiv prin verificarea informațiilor din ‘cererile și declarațiile pe propria răspundere’ depuse de solicitanți, cu informațiile deținute de diverse instituții publice”, se arată în raportul de audit al Curții de Conturi.

De asemenea, personalul serviciului public de asistență socială din cadrul primăriilor, prin anchetele sociale efectuate nu a verificat întotdeauna realitatea informațiilor date pe propria răspundere de către titularii ajutorului social, pe baza datelor existente pe plan local (registrul agricol, evidența fiscală a bunurilor deținute în proprietate, evidența serviciilor de stare civilă).

Sume le recuperate în anul 2013 de către toate cele 42 agenții teritoriale, reprezintă 39,7% – 2,35 milioane de euro – din totalul erorilor estimate sub forma plăților acordate necuvenit, se arată mai arată în document. Concluzia Curții de Conturi este că „măsurile întreprinse de către minister și ANPIS în vederea reducerii erorilor și fraudei din sistemul de asistență socială, nu au fost în măsură să confere o asigurare rezonabilă că beneficiile de asistență socială sunt focalizate efectiv către categoriile de beneficiari care aveau cea mai mare nevoie de acestea, menținându-se  pătrunderea în sistemul de asistență socială a unor beneficiari neeligibili în detrimentul celor îndreptățiți să le primească efectiv”.

În legătură cu aceste cifre, ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, a declarat că nu crede că cineva poate fi tras la răspundere.

„În 2012, în mai, când am preluat ministerul am constatat că la Agenția Națională de Plăți nu exista niciun protocol de verificare prin încrucișare cu bazele de date ale altor institiții, am început să facem acest lucru din iulie 2012, și nu am plătit drepturi de peste 100 de milioane de euro, tocmai pentru că am făcut aceste încrucișări. Iată au mai rămas câteva persoane, nu am avut acces la depozitele din banci, de exemplu”, a declarat Mariana Câmpeanu, la Digi 24.

Citește și