Articolul 109 din Codul Rutier, referitor la utilizarea radarelor, vizat de modificări majore
Comisia juridică și Comisia pentru transporturi ale Camerei Deputaților au dat, marți, un raport favorabil proiectului de lege care modifică Articolul 109 din CODUL RUTIER. Acesta prevede, printre alte aspecte, ca prezența mașinilor de poliție cu RADAR să fie presemnalizată prin PANOURI, cu 500-1.000 de metri înainte.
„Mașinile de poliție cu radar sau polițistul cu radar de tip pistol trebuie presemnalizați cu un panou afișat cu 500-1.000 de metri înainte pe sensul de mers”, se arată în modificările adoptate de comisii. De menționat faptul că panoul care atenționează existența unui RADAR se montează de către administratorul drumului respectiv, la cererea polițistului rutier. Dincolo de inscripționarea care trebuie să fie VIZIBILĂ, același lucru este valabil și pentru poziționarea mașinii de Poliție, care trebuie să fie la vedere, transmite digi24.ro. De asemenea, dispozitivele radar de tip PISTOL nu pot fi utilizate la mai mult de 10 metri de mașina de poliție, informează legislația. Executivul NU susține însă inițiativa deputatului liberal Florin Roman. La propunerile de modificări au contribuit și parlamentari ai USR și UDMR, nu doar PNL.
„Iar o să sară deontologii de doi metri. Raport final pe proiectul de lege privind interzicerea radarelor ilegale. Nu a radarelor legale. Acestea trebuie semnalizate așa cum se întâmplă în toată lumea civilizată și unde implementarea legilor similare a dus la scăderea numărului de victime din accidente rutiere. Avem mulți decedați pe șosele în primul rând că avem drumuri proaste. Apoi neatenția la volan și consumul de alcool. Ceea ce este în prezent nu e în regulă. Prevenția trebuie să devină prioritară! Acolo unde sunt machete cu mașini de poliție, numărul accidentelor soldate cu victime scade. În paralel au crescut amenzile pentru cei care nu respectă regulile în trafic!”, a anunțat Florin Roman pe Facebook.
Pe de altă parte, deputatul USR Cătălin Drulă a criticat proiectul venit într-o „formă oribilă”. „A revenit proiectul de lege cu interzicerea radarelor într-o formă oribilă care face practic imposibilă aplicarea Codului Rutier în ce privește viteza. După promulgare, va fi liber la călcat pedala. Deși inițial fusese respins proiectul în Comisia de Transporturi, se pare că s-au dus negocieri și de data asta a fost votat în Comisiile reunite de toate partidele politice în afară de USR”, a scris și Drulă pe Facebook.
„S-a transformat într-o caricatură controlul și aplicarea legii rutiere în ce privește viteza de circulație: „atenție că în 500 de metri trebuie să mergeți un pic încet vreo 2-300 de metri, apoi puteți s-o călcați din nou”. Oribil sentimentul când vezi că toate celelalte partidele politice votează la unison mizeria asta. La fiecare vot: pădure de mâini pentru, 6 voturi împotrivă de la USR. Imuni la argumente, imuni la absurditatea prevederilor. Inclusiv membrii acestor partide care păreau oameni rezonabili”, a mai afirmat„Dezgustătoare lipsa de reacție a Ministerului Afacerilor Interne, reprezentantul tăcea mâlc până când am cerut eu explicit să i se dea cuvântul și conform procedurii să exprime poziția Guvernului. A bâiguit că Guvernul nu susține inițiativa și că face mult mai greu să aplice legea, dar atât. Mi-era mie rușine de uniforma și meseria acestui domn. Mâine legea merge la dezbatere în plen și la votul final. Cu toate partidele în afară de USR în spatele ei. Ne vom opune și o vom ataca pe toate căile”, a continuat Drulă.
„Noi vom face o modificare la Codul Rutier, și anume am cerut Poliției ca în termen de două săptămâni să găsească o soluție ei singuri, astfel încât să fie uniformă peste toți. Să nu existe localități unde limita este 50 (de kilometri pe oră – n.r.) și în altele 70. Adică să fie peste tot 70. Cum o vor face, treaba lor. Hai să îi punem să mai muncească și cu creierul decât numai cu buzunarul cetățenului”, a conchis acesta.
COD RUTIER CAPITOLUL VII
Răspunderea contravențională
Art. 109
(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac direct de către polițistul rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către polițiștii de frontieră.
(2) Constatarea contravențiilor se poate face și cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenției.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (2), procesul-verbal se poate încheia și în lipsa contravenientului, după stabilirea identității conducătorului de vehicul, menționându-se aceasta în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori.
(4) Forma și conținutul procesului-verbal de constatare a contravenției se stabilesc prin regulament.
(5) Contravenientul, cu excepția persoanei juridice, poate achita, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenției, jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege.
(6) Pentru amenzile contravenționale în cuantum de până la 20 puncte-amendă, contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege.
(7) În cazul prevăzut la alin. (6), agentul constatator eliberează contravenientului chitanța reprezentând contravaloarea amenzii, în care se menționează data, numele și prenumele contravenientului, fapta săvârșită, actul normativ care stabilește și sancționează contravenția, numele, prenumele și semnătura agentului constatator, nemaifiind necesară încheierea procesului-verbal de constatare a contravenției dacă nu se dispune și o sancțiune contravențională complementară.
(8) Amenzile privind circulația pe drumurile publice se achită în condițiile legii și se fac venit integral la bugetele locale.
(9) Prevederile prezentei ordonanțe de urgență referitoare la contravenții se completează cu cele ale Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, dacă prin prezenta ordonanță de urgență nu se dispune altfel.
Codul Rutier actualizat prin:
OUG 69/2007 – pentru modificarea și completarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice din 28 iunie 2007, Monitorul Oficial 443/2007;