„În viziunea membrilor UNSAR, propunerile de modificare a normelor ce guvernează activitatea RCA în România vizează câteva obiective clare: creșterea gradului de prudențialitate pentru acest segment de piață, creșterea transparenței și controlul îmbunătățit al cheltuielilor. Cu privire la acest din urmă aspect – controlul cheltuielilor -, UNSAR a înaintat propuneri concrete de actualizare a normei RCA astfel încât aceasta să respecte principiul rezonabilității privind acoperirile din polițele RCA, respectiv introducerea conceptului de valoare de piață a vehiculelor la data daunei”, se arată într-un comunicat al UNSAR remis MEDIAFAX.
La finele lunii iulie, ASF a dat publicității un proiect de normă care vizează modificarea și completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse în aplicare prin Ordinul CSA 14/2011.
Potrivit documentului, asigurătorii care emit polițe de răspundere civilă auto (RCA) vor trebui să aibă un grad de solvabilitate de 1,3, comparativ cu 1 în prezent, pentru activtatea de asigurări generale și vor fi obligați să menționeze pe polițele RCA comisionul de intermediere, care nu va depăși 10% din primele încasate pe acest segment.
„Nivelul maxim al comisionului acordat de asigurători pentru contractarea asigurării RCA nu va depăși 10% din valoarea primelor de asigurare încasate. Asigurătorii RCA au obligația să prevadă în orice contract de intermediere obligația intermediarului de a încasa prima de asigurare aferentă polițelor RCA integral în contul asigurătorului, sau în cazul plăților în numerar, de a vira prima de asigurare încasată integral în contul asigurătorului, cel târziu în ziua următoare datei încasării”, se precizează în proiect.
O altă propunere a instituției vizează tarifele de primă pentru RCA, care vor fi modificate după minimum 6 luni de la ultima notificare, cu excepția indexărilor sau a majorărilor pe anumite categorii de riscuri.
„Nerespectarea de către asigurătorii RCA și de către intermediarii în asigurări a prevederilor articolelor 21 – 23 (prezentate anterior – n.r.) se va sancționa cu retragerea autorizației de a practica asigurarea obligatorie RCA pentru asigurători și retragerea autorizației de funcționare a intermediarilor, conform articolului 39 din Legea 32/2000, cu modificările și completările ulterioare și normelor emise în aplicarea acestei legi”, se mai spune în document.
Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau vătămările corporale suferite.
Scopul poliței este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situația materială a celui care a produs paguba.
Piața de asigurări din România este dependentă de segmentul asigurărilor auto (RCA și CASCO), care reprezentau 65,12% din totalul primelor subscrise aferente categoriei de asigurări generale în anul 2013. Astfel, subscrierile aferente clasei X de asigurări generale, respectiv polițe RCA, au consemnat un avans de 15,2%, la 2,46 miliarde de lei.
Anul trecut, piața asigurărilor generale și de viață a însumat subscrieri de 8,12 miliarde de lei, în scădere cu 1,6% față de 2012. Asigurările generale, care includ polițele RCA, au atins 6,49 miliarde de lei, cu 0,56% mai mult față de 2012.
Primii trei jucători pe segmentul RCA în 2014 au fost Euroins România – 466,31 milioane de lei, Carpatica Asig – 413,81 milioane de lei și Astra Asigurări – 403,09 milioane de lei.
Potrivit UNSAR, îmbunătățirea cadrului normativ referitor la asigurarea RCA este cu atât mai importantă cu cât acesta se referă la un segment care are incidența cea mai ridicată în privința despăgubirilor, în primul rând sub aspectul valorii indemnizațiilor plătite anual păgubiților, dar și al numărului de beneficiari indemnizați în baza existenței polițelor RCA în vigoare.
Astfel, asigurătorii plătesc anual aproximativ 300.000 de dosare de daună pe segmentul RCA, cuantumul despăgubirilor situându-se, în ultimii trei ani, la o valoare medie anuală de circa 400 milioane de euro.
„Practic, mai mult de 40% din totalul indemnizațiilor plătite de asigurători în ultimii trei ani în contul asigurărilor generale se referă la despăgubiri aferente polițelor RCA”, se spune în comunicat.
Varianta actuală a normei RCA permite interpretări subiective generatoare de distorsiuni la nivelul costurilor cu reparațiile pretinse de unele dintre unitățile reparatoare.
În ultima perioadă, susține UNSAR, se manifestă din ce mai pregnant tendința de interpretare a legislației curente în direcția maximizării veniturilor unora dintre service-urile auto.
„Se ajunge la supradimensionarea costurilor cu reparațiile, în condițiile în care devizele de reparații emise de unele unități reparatoare conțin tarife de manoperă și cu piesele de schimb de două cu până la peste 5 ori mai mari față de mediile practicate de către unitățile de specialitate autorizate de producătorii de vehicule”, se mai spune în comunicat.
Încărcarea artificială a costurilor cu reparațiile nu generează niciun beneficiu pentru consumator, respectiv pentru asigurat.
„Dimpotrivă, efectele se vor resimți, înainte de orice, în tarife RCA mai mari, pentru că încărcarea nejustificată a notei de plată pentru reparații pe polițe RCA contribuie la creșterea artificială a prețului acestor asigurări obligatorii. În plus, tot artificial crește și numărul de reclamații formulate, în numele păgubiților RCA, chiar de către unitățile reparatoare atunci când asigurătorii încearcă să limiteze acest tip de practici. Evident, în cele din urmă, sunt afectați chiar beneficiarii polițelor RCA, prinși la mijloc în dispute care nu le aparțin și de care nu sunt vinovați”, se spune în comunicat.
În acest context, UNSAR consideră absolut necesară clarificarea cadrului normativ specific privind valoarea devizelor de despăgubire, prin limitarea acoperirii polițelor RCA la nivelul prețurilor practicate de unitățile de specialitate autorizate de producătorii de vehicule, respectiv reprezentanții din România ai acestora.
Actualizarea normei RCA trebuie, de asemenea, să țină cont de situația pieței auto din România.
„Îmbătrânirea parcului auto local este o realitate cunoscută. În prezent, mai mult de jumătate dintre vehiculele înmatriculate au o vechime de peste 10 ani. În acest context, prevederile actuale ale normei în vigoare care se referă la valoarea vehiculelor la data daunei sunt depășite, în condițiile în care aceasta este stabilită în baza unei grile unice limitată la o vechime de 10 ani. În plus, în forma sa actuală, grila de uzură normată nu este relevantă pentru toate mărcile”, potrivit UNSAR.
Soluția propusă de UNSAR prevede introducerea conceptului de valoare de piață a vehiculelor la data daunei, având la bază sisteme (Audatex, Eurotax, DAT) acceptate și deja utilizate pe piața asigurărilor pentru determinarea acestor valori de piață, inclusiv pentru acele mărci pentru care actuala grilă de uzură nu este relevantă.
În legatură cu aceste aspecte, UNSAR a transmis ASF propuneri de modificare a normei RCA, aprobată prin Ordinul CSA 14/2011.
„Propunerile ajustează posibilitățile de interpretare a reglementărilor, prin precizari menite să definească drept repere pentru cuantumul despăgubirilor acordate, costurile cu reparațiile și valori ale vehiculelor stabilite de mecanismele unei piețe libere, bazată pe concurența loială și un nivel ridicat de calitate”, se mai arată în comunicat.
UNSAR este încrezătoare că propunerile de modificare a normei RCA transmise către ASF vor fi preluate în varianta finală a reglementărilor, la fel cum autoritatea de supraveghere a susținut și inițiativa asociației profesionale a asigurătorilor privind standardizarea modului de stabilire a despăgubirilor pentru vătămări corporale achitate pe polițe auto obligatorii (după modelul funcțional în Spania, Slovacia și Cehia).
„Coroborate, asemenea noi prevederi clarificatoare ce vizează abordarea unitară a costurilor cu instrumentarea dosarelor de daună RCA vor genera beneficii tuturor părților implicate: client, păgubit, asigurător, unitate reparatoare. Menționăm, de asemenea, că propunerile aduse în discuție prin acest document reprezintă aspecte pe care UNSAR le-a susținut constant în decursul ultimilor ani”, se mai spune în comunicat.
Înființată în 1994, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) reprezintă 25 de companii de profil, care dețin o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări.