Prima pagină » Știri » Asiguratorii vin în apărarea prețului RCA. O dată la fiecare 3 accidente grave, polițiștii descopereau același lucru

Asiguratorii vin în apărarea prețului RCA. O dată la fiecare 3 accidente grave, polițiștii descopereau același lucru

Asiguratorii vin în apărarea prețului RCA. O dată la fiecare 3 accidente grave, polițiștii descopereau același lucru
Ponderea șoferilor cu vârsta de până la 30 de ani vinovați de producerea accidentelor rutiere grave a fost de 37,4% în 2013, comparativ cu 22% în cazul celor între 31 și 39 ani și 17,9% pentru cei între 40 și 49 de ani, potrivit datelor Poliției Rutiere, citate de asociația asigurătorilor (UNSAR).

„În România, cele mai recente statistici oficiale ale Poliției Rutiere arată faptul că 37,4% dintre șoferii vinovați de producerea accidentelor rutiere grave în anul 2013 sunt încadrați în categoria de vârstă 16 – 30 de ani. Aceleași statistici arată că tinerii dețin o pondere de mai puțin de un sfert în totalul posesorilor de permise de conducere, respectiv de 23,9%”, se arată într-o analiză realizată de UNSAR.

Potrivit asociației, cifrele arată gradul de implicare crescută a tinerilor conducători de autovehicule în producerea de accidente rutiere grave, în comparație cu alte categorii de vârstă.

Statisticile Poliției mai arată că, în medie, 14 din 10.000 de posesori de permise de auto tineri (18-30 ani) au produs accidente grave, dublu față de media de 7 din 10.000 posesori de permise cu vârsta de peste 30 de ani.

În medie, fiecare accident provocat de tineri a avut drept urmare 1,23 victime decedate sau rănite grav.

De asemenea, șoferii tineri vinovați de accidente grave au avut, de regulă, mai mulți pasageri care au decedat comparativ cu șoferii mai în vârstă. Astfel, 34,4% dintre victimele decedate în accidente produse de tineri în 2013 au fost pasageri, în comparație cu 22% în cele ale șoferilor de peste 30 de ani.

Statisticile Poliției Rutiere mai arată că tinerii domină categoriile de accidente grave cu cauze care reflectă un comportament riscant sau imprudent pe șosea cum ar fi conducerea fără permis (tinerii au generat 58% din totalul cazurilor), viteza neregulamentară – 53,9%, depășiri neregulamentare – 44,8% sau conducerea sub influența alcoolului – 39,8%.

Totodată, datele Poliției Rutiere indică o descreștere a numărului de șoferi vinovați pe măsură ce experiența acestora în conducere este mai îndelungată.

„Poliția mai subliniază că o combinație a factorilor «vârstă scăzută» (până în 30 de ani) și «lipsa de experiență» face ca această categorie de persoane să prezinte un risc crescut de a fi implicate în accidente rutiere. Vârsta joacă un rol important prin caracteristicile comportamentale aferente (o toleranță mai mare în asumarea riscului, supraestimarea abilităților proprii și subestimarea riscurilor reale), mai ales în asociere cu experiența redusă în șofat, care generează în timp reflexe și automatisme specifice”, se arată în analiza UNSAR.

În prima parte a lunii ianuarie, ministrul Finanțelor Publice, Darius Vâlcov, a solicitat conducerii ASF să reanalizeze și să regândească sistemul de asigurări RCA pentru tinerii sub 25 de ani, pentru că majoritatea acestora nu-și permit să plătească tarife de peste 2.000 lei.

„Actuala realitate este una care îi pune pe tineri în dificultatea de a plăti niște polițe RCA care pot ajunge să fie chiar mai scumpe decât mașina pe care o conduc. Trebuie identificată o soluție pentru a nu pune presiune pe tineri. Sunt convins că marea parte a acestora nu își vor putea permite să plătească un RCA de peste 2.000 de lei. Am încredere că speța va fi reanalizată de către ASF, astfel încât să venim în sprijinul tinerilor și nu împotriva lor”, a declarat ministrul Finanțelor, într-un comunicat.

La rândul său, premierul Victor Ponta a afirmat că prețurile actuale la sistemul de asigurări RCA sunt excesive pentru puterea financiară de care dispun tinerii, iar o mașină nu ar trebui să fie considerată un lux pe care doar unii să și-l permită, precizând că sprijină cererea ministrului Vâlcov de reanalizare a sistemului.

În decembrie 2014, președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a declarat la comisia pentru buget din Camera Deputaților că va reanaliza până în februarie situația polițelor RCA pentru tineri, pentru a vedea de ce sunt atât de mari.

În prezent, ASF analizează în prezent modul de calcul de către societățile de asigurări a tarifelor pentru polițele RCA în cazul tinerilor și vrea să identifice, până la finele lunii februarie, o soluție acceptabilă pentru această categorie de clienți.

UNSAR atrage atenția că neluarea în calcul a vârstei ca factor relevant de risc ar avea efecte negative atât asupra siguranței rutiere, cât și asupra eficienței economice a asigurătorilor.

„Aceste efecte s-ar manifesta atât printr-o redistribuire a riscului la celelalte categorii de vârstă, cât și prin selecția adversă. Redistribuirea primelor de asigurare la celelalte categorii de vârstă va avea drept consecință faptul că șoferii cu un grad de risc mai scăzut ar urma să plătească mai mult pentru asigurarea RCA, astfel încât asigurătorii să poată acoperi daunele ce decurg inclusiv din accidentele de autovehicule pe care le produc șoferii din categoriile cu grad de risc foarte mare”, se mai spune în analiza UNSAR.

În România, spune UNSAR, se poate asista la o scădere artificială a primelor pentru această categorie de vârstă, concomitent cu o majorare a celor pentru restul categoriilor de vârstă.

„Acest transfer de risc, prin modificarea primei de asigurare nu ar fi în corelație cu nivelul real al riscului și nici nu ar reprezenta o abordare corectă față de șoferii cu un nivel de risc mult mai redus.
Pe de altă parte, selecția adversă este fenomenul prin care asigurările vor deveni mai accesibile și mai atractive pentru cei care prezintă un grad de risc mai mare, în timp ce acei asigurați cu un grad de risc mai scăzut ar fi descurajați să mai cumpere o poliță din cauza prețului în creștere. Cu alte cuvinte, șoferii cu un nivel ridicat de risc ar avea acces la o asigurare mai ieftină pentru un vehicul mai puternic și mai rapid, astfel încât ar exista implicații negative din punctul de vedere al siguranței în trafic”, se mai spune în analiză.

Potrivit UNSAR, un studiu efectuat în 2012 de compania britanică de consultanță și analiză de piață Oxera în 6 țări europene (Germania, Marea Britanie, Olanda, Franța, Italia și Cehia), la inițiativa Insurance Europe – Asociația profesională a Asigurătorilor și Reasigurătorilor din Europa, a scos în evidență faptul că vârsta asiguraților este un element extrem de important pentru calculul primelor
de asigurare, în special pentru polițele auto.

Astfel, datele statistice colectate de Oxera au arătat că vârsta rămâne un factor de risc foarte important chiar și după ce se ia în calcul experiența în șofat.

Spre exemplu, o persoană fără experiență la volan, dar cu vârsta în jurul a 40 de ani are o probabilitate mult mai scăzută de a produce accidente decât una de 20 de ani, tot fără experiență în șofat.

În toate țările incluse în studiu nivelul sporit al daunei medii aferent șoferilor tineri se regăsește într-un nivel mai ridicat al primelor de asigurare pe această categorie de vârstă.

Din datele colectate de UNSAR reiese, spre exemplu, că șoferi de 18 ani din Suedia plătesc, în medie, suma de 1.000 de euro pentru o poliță RCA, comparativ cu 411 euro în cazul celor de 30 de ani.

În Italia, șoferii sub 25 de ani achită pentru o poliță RCA, în medie, suma de 745 euro, comparativ cu 486 euro în cazul celor cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani.

Pe segmentul polițelor RCA activează zece companii, și anume Allianz-Țiriac Asigurări, Asirom, Astra, Carpatica Asig, City Insurance, Euroins România, Generali România, Groupama, Omniasig și Uniqa.

La începutul acestui an, societatea ABC Asigurari s-a retras de pe segmentul asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), decizia fiind motivată de lipsa perspectivelor realizarii de profit din subscrierea riscurilor asociate polițelor de acest tip.

„Condițiile socio-economice concrete în care se desfășoară activitatea pe RCA, scăderea puterii de cumpărare, creșterea prețurilor reparațiilor, creșterea accelerată și lipsa de predictibilitate a despăgubirilor pentru vătămări corporale și deces, înăsprirea condițiilor de reasigurare pentru produsul RCA sunt factori reali care arată că acest produs nu poate fi considerat dezirabil pe viitor”, se spunea într-un comunicat transmis de ABC Asigurări.

Subscrierile din polițe RCA au crescut cu 11% în primele nouă luni ale anului trecut, la 1,94 miliarde de lei, pe fondul avansului primei medii cu 3%, la 515 lei, și al numărului de contracte cu 4%, la 5,37 milioane, potrivit ASF.

Citește și