Asociația Europeană a Numărului de Urgență: Legile privind 112 trebuie schimbate, pentru ca operatorii de telefonie să ofere date precise

Publicat: 09 02. 2014, 08:05
Actualizat: 22 02. 2019, 13:19

Asociația Europeană a Numărului de Urgență spune că legile privind sistemul 112 trebuie schimbate, astfel încât operatorii de telefonie mobilă să fie obligați să transmită informații despre locația exactă a apelantului, prevedere care, probabil, ar fi dus la intervenția la timp în cazul Apuseni.

Directorul executiv al Asociației Europene a Numărului de Urgență (EENA), Gary Machado, a trimis o scrisoare prin care sprijină sistemul românesc 112, spunând că acesta este considerat de mulți ca fiind un punct de referință în Europa, iar experți ca dr. Raed Arafat sunt consultați pe plan internațional pentru expertiza și calitățile lor.

În cazul accidentului aviatic din Munții Apuseni, Gary Machado spune că „EENA nu crede că această campanie împotriva sistemului românesc 112 este echilibrată sau echitabilă și românii ar trebui să fie conștienți de faptul că înlocuirea mai multor miniștri și directori nu vor schimba situația”.

Gary Machado susține că nu sistemul românesc 112 este de vină pentru accidentul aviatic din Apuseni, ci legislația și modul în care 112 este reglementat, care trebuie să fie schimbat.

„Pe parcursul celor cinci ani de mandat, Vice-Președintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, a refuzat să reglementeze operatorii de rețele de telefonie mobilă pentru a-i forța să trimită informații sistemului 112 despre locația exactă a apelantului (cum ar fi informații GPS). Dacă ar fi făcut acest lucru, este foarte probabil ca supraviețuitorii teribilului accident de avion să fi fost salvați la timp. Acesta este mandatul domniei sale și este responsabilitatea domniei sale să facă acest lucru în conformitate cu legislația UE (articolul 26.7 din Directiva privind Serviciile Universale)”, a precizat directorul executiv al EENA.

Acesta a menționat că Guvernul României a trimis deja o scrisoare, în 2013, vicepreședintelui Neelie Kroes, îndemnând-o să ia măsuri privind localizarea apelantului în cazul apelurilor de urgență 112.

„Cerem președintelui României, prim-ministrului și fiecărei autorități implicate în serviciile 112 să ceară în mod public Comisiei Europene reglementarea operatorilor de rețele mobile pentru a oferi date precise și fiabile privind localizarea apelantului. Autorității Naționale de Reglementare ANCOM și altor autorități responsabile din România ar trebui să le fie, de asemenea, cerut să propună un regulament privind operatorii de rețele mobilă cât de curând”, a adăugat Gary Machado.

Directorul executiv al EENA, mai spune că a primit o scrisoare de la Raluca Cojocaru, operatoare 112 în România, și a fost impresionat de mesajul transmis de aceasta.

„În acest moment, ne-ar dori să-i transmitem sprijinul nostru deplin pentru activitatea sa și a colegilor ei care contribuie la salvarea de vieți omenești, în fiecare zi. A fi operator 112 este unul dintre locurile de muncă cele mai dificile și stresante, în care operatorul 112 răspunde, fără teamă sau favoruri, întotdeauna cu profesionalism, empatie, dedicare și, mai presus de toate, răspunde întotdeauna. Operatorii merită tot respectul pentru ceea ce fac, fiind aici 24 x 7 x 365 poate în momentul cel mai stresant din viața noastră, răspunzând la apelurile despre moarte și disperare. Operatorii 112 sunt, de multe ori, eroii ascunși care fac legătura dintre durere și suferință, pe de o parte, și ajutor și asistență, pe de alta. Ei sunt puntea dintre întuneric și lumină, dintre disperare și speranță. Blamarea operatorilor 112 pentru eșecuri în alte domenii este calea cea mai ușoară pentru unii oameni. De multe ori, adevărul se află în altă parte, dacă privim cu atenție”, spune Gary Machado.

Raluca Cojocaru a trimis o scrisoare asociației după accidentul aviatic din Munții Apuseni, în care a arătat că, după acest tragic eveniment, a trăit „cea mai dificilă și mai amară perioadă din activitatea profesională”.

„Nimeni, niciodată, din câte cunosc, nu și-a pierdut viața pentru că o operatoare 112 nu a făcut imediat legătură, în câteva secunde, la dispeceratele colegilor noștri de la ambulanță, poliție, jandarmerie, SMURD sau pompieri. Fiindcă pentru asta sunt pregătită și asta fac: triez miile de apeluri zilnice și le direcționez. Nimic altceva. Cunosc exact cât de importantă este munca mea pentru oamenii acestei țări, fie ei bogați sau săraci, fie ei politicieni, jurnaliști, profesori sau muncitori. Și mai știu cât de periculoasă este, nu numai în aceste zile, dar pe termen lung incitarea la ură împotrivă noastră, a operatoarelor 112, și decredibilizarea acestui serviciu care funcționează de zece ani fără erori, pentru că fiecare minut irosit cu un apel fals înseamnă un minut furat omului aflat într-o reală situație de urgență”, a scris Raluca Cojocaru.