Prima pagină » Știri » Astăzi SE SFINȚESC apele! BOTEZUL DOMNULUI, una din cele 12 sărbători importante ale anului

Astăzi SE SFINȚESC apele! BOTEZUL DOMNULUI, una din cele 12 sărbători importante ale anului

Astăzi SE SFINȚESC apele! BOTEZUL DOMNULUI, una din cele 12 sărbători importante ale anului
Botezul Domnului sau Boboteaza este celebrat în fiecare an pe 6 ianuarie. Vezi cele mai importante tradiții și obiceiuri

La Catedrala Mântuirii Neamului, unde slujba de sfințire a apei de Bobotează va fi oficiată de Patriarhul Daniel, credincioții s-au așezat la coadă de la ora 4 dimineața, în speranța că vor ajunge să ia apă cât mai repede.

„Nu-mi trebuie multă agheasmă. (…) În fiecare an se schimba agheasma din casă. (…) Mă rog pentru familie, sănătate, prieteni. (…) S-a sfințit și ieri apa, dar normal asta se ia și astăzi e datina de a se lua. E mai bune în ziua de Bobotează, are mai mare putere apa sfințită. Când mergem acasă luăm o gură de apă și anafură. Dimineața se bea apa pe nemâncate, pana pe 14 Ianuarie”, a spus unul dintre cei prezenți.

Circa 200 de oameni așteaptă la rând de mai multe ore.

„Pe la 8:30 am ajuns. Am răbdare și încă am venit din bulevardul Lacul Tei. In fiecare an vin aici la Patriarhie ca sa iau agheasmă. Respect acele noua zile și beau ( n.r – agheasma). (…) Foarte mult cred în puterea apei sfințite. (…) Mă rog pentru pace, pentru liniștea sufletească, pentru liniștea în familie și mai alea pentru judecată de apoi”, a afirmat și Diana. 

„La 4:30 am ajuns, iar politia de aici mi-a spus ca la 6:30 să fiu aici, iar când am ajuns la 6:30 era aici coada. Pentru asta stă lumea la coadă, pentru apa sfințită. Mai bine sfințeau apa înainte ca sa nu stăm la coadă, să facă slujba după aceea. La slujba oricare vrea poate să stea”, a afirmat un credincios.

Boboteaza sau Botezul Domnului, cunoscută și sub denumirile „Arătarea Domnului” și „Epifania”, este celebrată de creștini pe 6 ianuarie. Pe lângă ritualul religios de sfințirea a apei, include și o serie de obiceiuri și tradiții.

Boboteaza sau Botezul Domnului

Boboteaza face parte din seria celor 12 sărbători creștine importante și este menită să reamintească faptele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să pășească în viața publică. De aceea Biserica mai numește Boboteaza „Arătarea Domnului”, „Dumnezeiasca Arătare” și „Epifania”, această din urmă denumire provenind din limba greacă și însemnând „arătare”, „descoperire”, „revelare”. De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creștin.

În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea, Nașterea Domnului era cinstită în aceeași zi cu Botezul, la 6 ianuarie.

Boboteaza (6 ianuarie) și Sfântul Ioan (7 ianuarie) aproape că formează una și aceeași sărbătoare. Ajunul, adică ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul Crăciunului și Vinerea Mare dinaintea Paștilor. Tot în Ajunul Bobotezei, preoții merg la casele credincioșilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfințită, binecuvântarea Sfintei Treimi.

Credincioșii și preoții consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfințită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfințirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfințită la biserică în această zi și luată de credincioși nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înțelege atât apa sfințită, cât și slujba pentru sfințirea ei.

Agheasma mare se săvârșește numai de Bobotează, spre deosebire de agheasma mică, ce se obține prin sfințirea în biserică a apei, în prima zi a fiecărei luni, dar și în case, la sfeștanie. Totodată, Agheasma mare se poate bea doar timp de opt zile, între 6 și 14 ianuarie, altfel este necesară aprobarea preotului duhovnic spre a fi folosită.

La Bobotează se sfințesc toate apele, iar preotul se duce la o apă în care aruncă o cruce. Mai mulți bărbați se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care va scoate crucea din apă va avea noroc tot anul.

Sărbătoarea Bobotezei este cunoscută atât în Biserica Ortodoxă, cât și în Biserica Romano-Catolică. Botezul Domnului este amintit încă din secolul al II-lea e.n. de Sfântul Clement Alexandrinul și în secolul al III-lea de Sfântul Grigorie Taumaturgul.

Catolicii celebrează pe 6 ianuarie Epifania, care simbolizează anunțarea nașterii lui Hristos regilor magi, care au venit să-l vadă pe pruncul abia născut, aducându-i daruri, aur, smirnă și tămâie.

Ortodocșii prăznuiesc botezul Mântuitorului în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul. Potrivit scrierilor, în această perioadă, în pustiul Iordanului își începuse activitatea profetică Ioan Botezătorul. Prin învățătura sa, acesta ajunsese să uimească și să atragă mulți oameni. Deși învățăturile sale erau înscrise în Legea lui Moise, Ioan Botezătorul venea cu ceva nou: curajul să le spună pe față și să le reamintească permanent oamenilor că „s-a apropiat împărăția cerurilor”.

Când Mântuitorul a apărut pe malul Iordanului, Sfântul Ioan Botezătorul, luminat de Duhul Sfânt, l-a recunoscut și l-a arătat mulțimilor. Momentul în care Mântuitorul Iisus Hristos a primit botezul este consemnat de toți cei patru evangheliști.

Evanghelistul Matei spune că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza Ioan Botezatorul, cerând să fie și el botezat. Ioan i-a spus: „Eu am trebuință să fiu botezat de tine și tu vii la mine”, iar la răspunsul lui Iisus că așa se cuvine, acesta a fost botezat în cele din urmă de către Ioan.

Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de către Ioan, Sfântul Duh se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer îl declară ca fiind Fiul Său.

Locul real al Botezului Mântuitorului este în Iordania. Totuși, pe malul israelian al Iordanului a fost amenajat un spațiu unde creștinii îmbrăcați în cămași albe lungi, numite „crijme” intră în râu. Orice pelerinaj făcut în Țara Sfântă are un loc de oprire la râul Iordan. Unii preoți îi cufundă de trei ori în apa Iordanului pe credincioșii adulți, repetând într-un fel botezul. Preoții ortodocși români spun că botezul este unic, de aceea binecuvântează pelerinii stropindu-i cu apa din Iordan. Aceste ritualuri pot fi văzute tot anul pe durata pelerinajelor, fără legătură cu Boboteaza.

În Ajunul Bobotezei, credincioșii ortodocși se adună la râul Iordanului, la locul Botezului Domnului. Slujba Aghesmei celei Mari este săvârșită de Sanctitatea Sa Teofil al III-lea, patriarhul Ierusalimului și al întregii Palestine, în fruntea unui sobor de arhierei și preoți.

Unii pelerini credincioși spun că în timpul slujbei de Bobotează, pentru câteva clipe, apele Iordanului curg în sens invers. Deși afară este destul de frig în ianuarie, mulți dintre credincioși intră în râul Iordan în cămășile albe lungi, pe care apoi le păstrează cu grijă pentru a fi îmbrăcați cu ele în ziua înmormântării.

Înainte de a pleca de lângă râu, pelerinii iau amintire o sticlă cu apă din Iordan, rugându-se să le fie tămăduite suferințele.

Tradiții și obiceiuri la români

La români, ziua de Bobotează cuprinde motive specifice sărbătorilor de Crăciun. Astfel, în unele zone se colindă, se fac și se prind farmecele și descântecele, se află ursitul, se fac prorociri despre noul an.

Iordănitul femeilor este un obicei specific acestei zile. În trecut, în satele din nordul țării, femeile se adunau în grupuri mari acasă la cineva și duceau alimente și băutură. După ce serveau masa, ele cântau și jucau toată noaptea. Dimineața ieșeau pe stradă și luau pe sus bărbații care apăreau întâmplator pe drum, îi luau cu forța la râu, amenințându-i cu aruncatul în apă. În unele regiuni avea loc integrarea tinerelor neveste în comunitatea femeilor căsătorite prin udarea cu apă din fântână sau dintr-un râu.

Se spune că, în noaptea de Bobotează, tinerele fete își visează ursitul. Ele își leagă pe inelar un fir roșu de mătase și pun o rămurică de busuioc sub pernă. Fetele care cad pe gheață în ziua de Bobotează pot fi sigure că se vor mărita în acel an, spune tradiția populară.

De asemenea, potrivit tradiției, în ajunul Bobotezei, în casele românilor se pregătește o masă asemănătoare cu cea din Ajunul Crăciunului. Astfel, sub fața de masă se pune fân, iar pe fiecare colț al acesteia se pune câte un bulgăre de sare. Apoi, pe masă se așază 12 feluri de mâncare: colivă, bob fiert, fiertură de prune, sarmale umplute cu crupe, borș de „burechiușe” sau „urechiușele babei” (fasole albă cu colțunași umpluți cu ciuperci), borș de pește, pește prăjit, plăcinte de post umplute cu tocătură de varză acră, plăcinte cu mac.

Nimeni nu se atinge de bucate până nu sosește preotul cu Iordanul sau Chiralesa, pentru a sfinți masa. „Chiralesa” provine din neogreacă și înseamnă „Doamne, miluiește!”. Exista credința că, strigând „Chiralesa”, oamenii capătă putere, toate relele fug și anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie). După sfințirea alimentelor, o parte din mâncare se dă animalelor din gospodărie, pentru a fi fertile și protejate de boli.

Se crede că, dacă în dimineața Ajunului de Bobotează, pomii sunt încărcați cu promoroacă, aceștia vor avea rod bogat. De asemenea, se crede că animalele din grajd vorbesc la miezul nopții dinspre ziua de Bobotează despre locurile unde sunt ascunse comorile.

Tradiția mai spune că la Bobotează nu se spală rufe. În această zi sunt interzise certurile în casă și nu se dă nimic cu împrumut.

Reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne au postat, sâmbătă, pe Facebook, câteva recomandări pentru perioada Bobotezei, parafrazând tradițiile acestei sărbători.

„Ajunul Bobotezei, pe lângă temperaturi foarte scăzute, aduce și multe superstiții, iar pe unele ne-am gândit să le adaptăm vremurilor noastre. Așadar, tradiția spune că fetele care vor ține telefonul sub pernă în această noapte, vor primi mâine o cerere de prietenie de la cel ales. Dacă vă visați ursitul și aveți de gând să vă măritați anul acesta, de Bobotează trebuie să cădeți pe gheață. Așa că, pentru cele din București, să aveți în vedere că mâine trebuie să mergeți la munte… că pe aici găsim gheață doar în frigider sau la patinoare. Vă rugăm, totuși, ca aceste căderi să fie controlate pentru a nu avea alte neplăceri. Nu uitați de căciuli, mănuși etc. De astăzi se va instala gerul!

P.S. Atenție! Dacă plecați spre munte, folosirea telefonului mobil la volan, fără hands-free, reprezintă un pericol… pe toată perioada anului, nu doar de Bobotează.

P.S. 2. Băieții care vor ține telefoanele deblocate în această noapte, vor avea parte de o surpriză imensă de la partenere…”

 

Citește și