Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor schimbă regulile în RESTAURANTE, începând de miercuri! Ce trebuie scris în meniuri
Noi reguli intră în vigoare de miercuri pentru restaurante, fast-food-uri sau cantine, care trebuie să schimbe meniurile, astfel încât să conțină informații detaliate despre fiecare preparat, de exemplu, numărul de E-uri, caloriile și ingredientele care pot provoca alergii.
Noile reguli, stabilite printr-un ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), ar fi trebuit să intre în vigoare din decembrie 2022, însă aplicarea acestora a fost amântă până în 15 martie, la solicitarea mai multor asociații patronale și federații.
ANPC spune că Ordinul nr. 201/2022 al preşedintelui Autorităţii conţine „elemente esenţiale” pentru sănătatea consumatorilor și, „ţinând cont că, în conformitate cu Regulamentul UE 1169/2011, există obligativitatea prezentării tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare şi valorile lor nutriţionale, tot aşa este normal să se regăsească acelaşi tip de informaţii care să descrie un preparat culinar servit într-o locaţie de alimentaţie publică”.
Potrivit ordinului ANPC, patronii de restaurante, firmele de catering sau fast-foodurile au obligația să schimbe meniurile astfel încât:
Să ofere informații despre tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc 20 de grame în produsul finit / mâncarea furnizată.
Să afișeze informații privind declarația nutrițională și a aditivilor utilizați astfel încât acestea să fie disponibile și accesibile direct la locul de desfacere sau oferire a acestor produse sau, în cazul comercializării la distanță, să fie disponibile consumatorului înainte de finalizarea comenzii.
De asemenea, în ceea ce privesc ultimele două categorii de informații, acestea trebuie să respecte prevederile europene, cele privind declarația nutrițională trebuie să în vigoare și să afișeze valoarea energetică și cantitățile de grăsimi, de acizi grași saturați, de zaharuri și de sare.
Informațiile trebuie să fie înscrise într-un loc vizibil, ușor accesibil, lizibil, de neșters și nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice, lângă produs, pe un panou sau pe lista meniu.
În cazul în care preparatele furnizate de unitățile de restaurație colective sunt oferite spre vânzare în mai multe locuri diferite, în cadrul aceleiași unități, informațiile referitoare la ingrediente trebuie prezentate consumatorului în fiecare dintre aceste locuri.
Totodată, în cazul preparatelor expuse spre vânzare prin intermediul unei tehnici de comunicare la distanță, informațiile trebuie să figureze pe suportul de vânzare la distanță, pe eticheta de preț sau pe ambalajul de transport, precum și în orice material publicitar.
„Nu mi se pare normal să ni se pună în farfurie produse fără a citi detaliile aferente”
Președintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, susținea, la sfârșitul lunii ianuarie, că ordinul care stabileşte detalierea informaţiilor din meniurile unităților de alimentație publică – restaurante, cantine sau fast-food-uri, a fost emis după ce a fost stabilită abordarea la nivel european și în urma discuţiilor cu asociaţiile de protejare a intereselor consumatorilor.
Astfel, alături de numele produsului va trebui pus în meniu, într-o paranteză, şi numărul de E-uri „ca să ştii că, la momentul acela, ai demarat deja procesul de îmbălsămare încă din timpul vieţii”, a afirmat șeful ANPC.
„Consider şi acum necesar ca pentru ciorba de perişoare să ne fie comunicate toate informaţiile de care cu siguranţă avem nevoie, cum ar fi din ce carne sunt făcute perişoarele, existând variante din ce în ce mai multe. În curând, pot să fie făcute şi din greieri, dar măcar să ştim acest lucru.
De asemenea, trebuie să luăm în calcul că mulţi operatori economici servesc, astăzi, produse similare ca aspect şi ca gust produselor cu care suntem familiarizaţi, în sensul utilizării cremelor vegetale pe bază de ulei de palmier în locul smântânii sau a unor produse similare cu brânza feta, ca aspect şi ca textură, în condiţiile în care şi acestea sunt făcute cu puţin zer şi foarte multă grăsime de palmier.
Mă gândesc că dacă Dumnezeu voia ca noi, cei din spaţiul danubiano-carpato-pontic, să mâncăm grăsime de palmier, cu siguranţă am fi avut pe dealurile ţării noastre păduri destul de aglomerate cu astfel de copăcei”, a susţinut Constantinescu într-o conferinţă de presă.
Potrivit acestuia, în baza ordinului emis restaurantele vor fi nevoite să scrie în meniu „cremă vegetală”, de exemplu, şi să explice din ce este alcătuit un produs pentru a se lua o decizie din partea clientului.
„Citeam dimineaţă un mesaj primit din partea FIHR – Federaţiei Industriei Hoteliere din România, care doreşte să anuleze Ordinul, pentru că, probabil, doreşte să nu aflăm ce mâncăm, să nu aflăm ce compoziţie calorică are (un produs, n.r.), ce impact are asupra metabolismului în condiţiile în care pe toate posturile de televiziune apare mesajul de interes public „Evitaţi consumul de sare, zahăr sau grăsimi”.
Mai mult, din studierea unor meniuri ale restaurantelor celebre de fast-food, o să constataţi numărul de E-uri prezente în produs. Aveam să aflu că un gyros de porc/vită avea până la 27 de E-uri.
De exemplu, la ciorba sau tocăniţa de porc va trebui să pui în paranteză „7E”, ca să ştii că la momentul acela ai demarat deja procesul de îmbălsămare încă din timpul vieţii.
Voi duce toate aceste bătălii pentru a trezi la realitate atât consumatorii, cât şi operatorii economici.
Nu mi se pare normal să ni se pună în farfurie produse fără a citi detalii despre produs”, a adăugat Constantinescu, potrivit HotNews.