„13 penali din parlament vs o agenție de publicitate. Până marți o să număr minutele”, glumește Tiderle pe Facebook, făcând referire la invitația primită de la Poliție.
Fondatorul agenției Papaya Advertising, care a lansat videoclipul „Copiii referendumului”, postează pe pagina sa de Facebook nota prin care este convocat la Inspectoratul General al Poliției Române, ca urmare a unui memoriu adresat de un grup de 13 parlamentari, care au reclamat clipul „Copiii referendumului”.
„Ca urmare a sesizării înregistrată sub nr. 1432028/2018 în evidențele Direcției de Investigații Criminale din cadrul IGPR, ce are ca obiect memoriul adresat de un grup de 13 parlamentari cu privire la clipul intitulat „Copiii referendumului” realizat de SC Papaya Advertising SRL vă invităm să vă prezentați în data de 6.11.2018, orele 8:30, la sediul Direcției de Investigații Criminale din cadrul IGPR, situat în (…), în vederea clarificării tuturor aspectelor referitoare la obiectul sesizării (aceste v-a fost adus la cunoștință cu ocazia convorbirii telefonice purtată la această dată). Totodată, vă solicităm să aveți asupra dumneavoastră actul de identitate și înscrisuri pe care le apreciați utile/relevante în clarificarea obiectului sesizării”.
Convocarea este semnată de un comisar-șef de Poliție.
– Și care sunt acuzațiile?, se interesează un comentator pe Facebook.
– Nu știu. O să aflu marți,” răspunde Tiderle.
– Nu știi nici cine sunt cei 13 (parlamentari – n.r.) ? continuă conversația.
– Tot marți. Sper”, răspunde advertiserul.
Internauții fac glume și pe seama faptului că numele lui Tiderle este scris greșit în nota Poliției.
– Păi trebuie sa te prezinți? nu e pe numele tău :))” scrie Maria.
– Oricum, poate nu te primesc fără buletin de Iderle,” se amuză și Raluca.
Lăsând gluma la o parte, unii comentatori se arată revoltați de situație.
– Deci există la Poliție un memoriu al unor 13 oameni, despre care aflăm că au o anumită funcție, dar nu și o calitate în cercetarea Poliției. obiectul sesizării nu e o fapta a ta sau a agenției, ci memoriul – textul scris de ei, Poliția te cheamă să lămurești obiectul sesizării, adică memoriul ăla. practic – îți cer consultanță. poate nu reușesc ei să îl înțeleagă. eu zic că merită să le emiți factură,” îl sfătuiește un comentator.
La începutul lunii octombrie, vicepreședintele ALDE, Varujan Vosgasnian, cerea Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție să înceapă o anchetă în cazul clipului, la filmarea căruia au fost folosiți copii și care îndemna la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei. Mai mult, deputatul cataloga clipul drept o înscenare „cu iz satanic„.
Clipul se inspiră din personajele și din scenele din „Povestea Slujitoarei/Handmaid’s Tale”, un serial despre o distopie în care femeile fertile sunt folosite pentru reproducere, fiind considerate un bun al societății, fără drept de a alege asupra propriei vieți.
În imagini, un grup de copii crescuți într-o astfel de societate sunt puși să recapituleze ce anume se sărbătorește pe 6 și 7 octombrie, data la care a avut loc referendumul. Apoi, aceștia asistă la arderea pe rug a unei femei, pe un câmp care sugerează execuțiile pe rug din perioada Inchiziției, iar în planul doi se vede o clădire care ar putea fi Palatului Parlamentului. Spotul se încheia cu mesajul „Depinde de noi ce viitor le pregătim. Dacă vă pasă, stați acasă„, #boicot.
Clipul „Copiii referendumului”, produs de Papaya Advertising și susținut de Declic și Accept, a fost distribuit de circa 2.000 de ori în mai puțin de o oră de la publicarea pe Facebook. La ora actuală are peste 130.000 de vizualizări pe YouTube și cam tot atâtea pe Facebook.
Personajul negativ din campania „Copiii referendumului” este inspirat de „mătușa Lydia„, gardianul malefic al slujitoarelor din serialul de succes „Povestea Slujitoarei”, difuzat de HBO. Într-un discurs care ne amintește de perioada comunistă, personajul le amintește copiilor că ar trebui să fie recunoscători conducătorului, pentru ceea ce au devenit: „Printr-o mobilizare exemplară, părinții voștri au reușit să se întoarcă la valorile tradiționale. Totul la îndemnul partidului și al conducătorului. Să nu uitați că lor le datorați totul! Pentru că voi sunteți copiii referendumului„.