„Avem 300.000 de șoferi și adăugăm alți 50.000 în fiecare lună”. Compania, prezentă în România, care susține că a devenit „cel mai mare angajator din lume”
„Cel mai probabil, Uber este cel mai mare angajator din San Francisco și probabil din întreaga lume”, a declarat Gurley, potrivit Business Insider. „Nu cunosc nicio companie care să angajeze oameni într-un asemenea ritm”.
Investitorul adaugă că joburile oferite de Uber furnizează un program flexibil. De exemplu, studenții pot deveni taximetriști Uber pentru a-și plăti studiile.
Desigur, șoferii Uber nu sunt angajați în toată puterea cuvântului. Deseori, ei obțin venituri în timpul liber, de pe urma Uber. Conducătorii auto sunt asigurați de Uber doar în timp ce se află la volan, în cadrul programului, nu și în afara lui.
Uber, o aplicație controversată
Uber este o companie americană care a dezvoltat o aplicație pentru tablete și telefoane inteligente, care le pemite clienților să comande limuzine cu șofer sau taxiuri. Uber a lansat aplicația pentru iPhone în urmă cu cinci ani, oferindu-le clienților posibilitatea de a închiria rapid limuzine cu șofer. Ulterior, din cauza rivalității cu jucători mai mici, compania le-a oferit clienților posibilitatea de a comanda taxiuri sau mașini cu tarife mai mici decât limuzinele.
Aplicația le permite pasagerilor să se conecteze direct prin GPS-ul telefonului mobil cu cea mai apropiată mașină cu șofer înregistrată în baza de date a Uber. Contractarea serviciului și plata se desfășoară exclusiv prin intermediul Uber și nu personal cu șoferul. La destinație, pasagerul nu achită fizic nimic.
Tariful este calculat de program în funcție de distanță, viteză și condițiile de trafic. Serviciile nu se plătesc fizic, contravaloarea călătoriei este reținută în mod automat de pe cardul clientului prin intermediul contului de client. Șoferii își primesc banii într-un cont și au dreptul la o anumită cotă din nota de plată, restul intrând în bugetul companiei. Uber nu lucrează cu companii de taxi obișnuite, ci cu companii de transport și cu șoferi individuali. Șoferii înscriși în aplicație pot munci când vor și cât vor.
În iunie 2014, Uber era prezentă în aproape 140 de orașe din 40 de țări și avea milioane de clienți. Tot în iunie 2014, compania avea 900 de angajați și percepea un comision de 20% de la șoferi. În iunie 2013, valoarea companiei era evaluată la 3,5 miliarde dolari, iar în iunie 2014, valoarea Uber a ajuns la 18 miliarde de dolari.
În Statele Unite ale Americii și în câteva orașe din Europa, taximetriștii au protestat, iar Uber a fost interzis în câteva locuri, cum ar fi Vancouver. Uber a ajuns să ducă la proteste pe scară largă, la blocarea orașelor și la interveneția autorităților care s-au văzut nevoite să modifice legislația în domeniu. Protestele nu au făcut nimic altceva decât să crească și mai mult popularitatea aplicației.
Taximetriștii profesioniști susțin că aplicația generează concurență neloială, întrucât șoferii Uber nu sunt obligați să se conformeze legilor de profil, nu trebuie să plătească taxe specifice taximetriei și nici nu li se cere vreo licență.
Uber în România. Deocamdată, nicio teamă pentru taximetriștii tradiționali
În țara noastră, Uber a lansat UberX, serviciul său low-cost, la sfârșitul lunii februarie 2015. Compania mai are, în portofoliu, serviciile Taxi, Black, SUV și LUX. Uber a scos pe piața românească un produs similar cu cel oferit de firmele de taximetrie, cu diferența că plata se realizează cu cardul. Black este un serviciu care oferă mașini mai scumpe, de obicei sedanuri premium. SUV este similar cu Black, cu diferența că mașinile din acest serviciu sunt toate SUV-uri. Cel mai scump serviciu oferit de Uber este LUX. Mașinile comandate sunt toate din clasa de lux, iar prețurile pe măsură.
Aplicația pentru telefoanele inteligente face legătura între pasageri și cel mai apropiat șofer disponibil pentru a-și oferi serviciile contra cost, Uber fiind o alternativă la firmele de taximetrie. „Din păcate, însă, serviciul este într-o fază incipientă și aproape inutilizabil în acest moment, după cum am aflat în cele șase ore în care am încercat să mă deplasez prin București cu o mașină Uber. Când am reușit, în sfârșit, să comand o mașină prin aplicație, șoferul a ajuns în altă parte, câteva străzi mai încolo”, a relatat reporterul gândul, care a încercat să testeze serviciul Uber, la momentul lansării din România.
Tariful de bază perceput de Uber în Capitală este de 1,39 lei, iar călătoria trebuie să aibă un cost final de minimum 6 lei. Astfel, o călătorie de la Aeroportul Henri Coandă la Piața Universității costă 40 de lei, iar o cursă din Centrul Vechi în zona Drumul Taberei costă 18 lei.
Ce părere au însă taximetriștii de la firmele de taxi tradiționale despre Uber? „Un asemenea serviciu seamănă cu activitatea taximetriștilor pirați din Ilfov, care nu plătesc taxe și nu se supun acelorași reguli ca și noi. Nu cred că o să aibă succes. Noi muncim toată ziua și rămânem cu foarte puțini bani. Totodată, suntem responsabili pentru siguranța pasagerilor, într-un anumit fel. Cum va reuși compania asta, Uber, să facă asta?”, a declarat un taximetrist de la o companie locală din București, pentru gândul.