„Aeronavele române care operează în spațiul aerian național sunt obligate să dețină la bord un dispozitiv de localizare activ, cu excepția cazului în care, din considerente de securitate națională, se impune dezactivarea acestuia”, potrivit proiectului de lege depus de mai muți deputați PSD, printre care fostul ministru MApN Mircea Dușa.
Mai mult, pentru a preîntâmpina situațiile în care piloții ar putea dezactiva dispozitivele de localizare, inițiatorii susțin, în expunerea de motive, că este oportună prevederea utilizării unor dispozitive care să nu poată fi dezactivate și introducerea unor sancțiuni care să reflecte gradul de pericol pe care îl reprezintă o astfel de operațiune. Proiectul nu prevede însă și sancțiunile, acestea fiind menționate doar în expunerea de motive.
Tragedii precum accidentul aviatic din Munții Apuseni (2014) sau cel din masivul Postăvaru (2015) sunt doar câteva exemple care arată necesitarea creșterii gradului de siguranță a traficului aerian, susțin inițiatorii în expunerea de motive a proiectului de lege.
„Pe fondul evenimentelor nefericite în plan național și în considerarea voinței legislativului european, prin adoptarea unei inițiative care să permită mai devreme creșterea gradului de siguranță în transportul aerian, legislativul român își manifestă interesul față de problemele reale și actuale ale societății”, susțin inițiatorii, afirmând că legislația europeană în domeniu ar urma să producă efecte în anul 2017.
Proiectul de lege depus la Senat vizeată completarea articolului 11 din Ordonanța Guvernului nr. 29/ 1997 privind Codul Aerian. Senatul este prima cameră sesizată.
Inițiatorii proiectului de lege sunt deputații PSD Ioan Benga, Ion Mocioalcă, Mihai Weber și Mircea Dușa, fostul ministru al Apărării Naționale.