Avocatul Poporului consideră că modificările propuse prin Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății ar trebui dezbătute în cadrul procedurii legislative obișnuite, prin dezbatere și vot în Parlamentul României, a transmis Avocatul Poporului.
Ministrul Sănătății a explicat, marți seară, la Digi24, că odată cu intrarea în vigoare a ordonanței privind liberalizarea programelor de sănătate, care este acum în dezbatere publică, fenomenul listelor de așteptare va înceta și că pacientul va fi în centrul sistemului.
Victor Costache a precizat că pacienții vor va avea posibilitatea de a-și alege medicul și spitalul în care au încredere. În prezent, spitalele și clinicile private pot implementa programe de sănătate doar dacă era depășită capacitatea furnizorilor publici.
„Se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor”
Proiectul de act normativ conține, în opinia Avocatului Poporului, o notă de fundamentare sumară și nu prezintă nici un studiu de impact care să evalueze efectele economico-financiare și sociale ale acesteia.
Avocatul Poporului consideră că prin modificările aduse, se intenționează includerea tuturor furnizorilor privați în cadrul programelor naționale de sănătate, fără a ține cont de capacitatea și serviciile oferite de sistemul public de sănătate, respectiv de condițiile oferite de către furnizorii privați.
„În acest sens, Avocatul Poporului apreciază că, prin procedurile diferite de achiziționare și management din cele două domenii, se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public, fapt ce poate duce la imposibilitatea statului de a-și îndeplini obligația constituțională de asigurare a igienei și a sănătății publice”, se arată în documentul transmis.
Referindu-se la finanțarea programelor naționale de sănătate, Avocatul Poporului consideră că legiuitorul ar fi trebuit să reglementeze de o manieră unitară procedurile aferente programelor, pentru a nu se crea un mediu neconcurențial.
Un posibil conflict de interese
„Pe de altă parte, Avocatul Poporului opinează că se poate reține și un posibil conflict de interese, deoarece odată cu intrarea în vigoare a modificărilor propuse, medicii coordonatori ai programelor de sănătate din unitățile sanitare, adică specialiștii care fundamentează întreg procesul de contractare și achiziții, nu au nici o interdicție în a activa atât în unitățile publice, cât și în cele private, care derulează programe naționale de sănătate”, a transmis Avocatul Poporului.
„Fără a pune la îndoială necesitatea implementării unui sistem de asigurare de sănătate în care este valorificat principiul „banul urmărește pacientul”, Avocatul Poporului consideră că propunerea de ordonanță sus-menționată introduce o serie de modificări, fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile dintre sistemul public și cel privat. Astfel, având în vedere subfinanțarea sistemului public de sănătate, Avocatul Poporului opinează că există riscul ca măsurile propuse prin proiectul de ordonanță să accentueze criza deja existentă în sistemul de stat, iar o altă consecință ar putea fi împovărarea excesivă a pacienților care, fiind nevoiți să apeleze la serviciile medicale private, ar suporta costuri suplimentare determinate de împrejurarea că statul nu decontează diverse taxe (ex. servicii hoteliere)”, se arată în documentul transmis.
„În contextul includerii totale a furnizorilor privați în sfera programelor naționale de sănătate, ar fi oportună implementarea unui sistem de informare a pacienților cu privire la unitățile medicale care oferă serviciile necesare, costurile, timpii de așteptare și condiționalitățile aferente acestor servicii, în acest fel putându-se asigura decizia informată a pacienților cu privire la opțiunea dintre ofertele existente”, a conchis Avocatul Poporului.