„Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar nu poate fi dispusă de către polițiștii locali, ci numai de politistii rutieri – Avocatul Poporului solicită Prefectului Municipiului București atacarea în contencios a HCGMB nr. 371/2019 privind ridicarea mașinilor parcate neregulamentar pe străzile orașului.
Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu și solicită Prefectului Municipiului București atacarea în contencios a Hotărârii nr. 371/2019 a Consiliului General al Municipiului București, privind ridicarea, transportul, depozitarea și eliberarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice aflate pe rețeaua principală de străzi a municipiului București”, se arată într-un comunicat transmis, vineri, de Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului consideră, între altele, că HCGMB nr. 371/2019 „nesocotește normele legale în aplicarea cărora a fost dată și stabilește competența alternativă a polițiștilor rutieri sau locali în constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor principale, iar nu competența exclusivă a polițiștilor rutieri, astfel după cum aceasta este reglementată de lege”.
Potrivit Avocatului Poporului, HCGMB decide că, în calitate de agenți constatatori, polițiștii locali pot dispune măsura ridicării, „prevederi ce contravin în mod flagrant art. 64 din OUG nr. 195/2002 și art. 2031 și art. 2032 din HG nr. 1361/2006″.
„În același timp, în opinia Avocatului Poporului HCGMB este un act administrativ care ar fi trebuit să se limiteze la a reglementa măsuri tehnice de realizare a ridicării și depozitării autovehiculelor în sarcina operatorilor si nu să reglementeze atribuții în sarcina polițiștilor rutieri, statutul juridic și atribuțiile acestora fiind reglementate prin lege specială”, se arată în comunicatul transmis de Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului solicită reprezentanților administrației publice locale să dispună măsurile care se impun pentru amplasarea, în zonele de unde autovehiculele pot fi ridicate, a unor avertismente vizuale care să conțină informațiile necesare astfel încât eventualii contravenienți să fie informați atât în legătură cu sancțiunile aplicabile, cât și cu posibilitatea recuperării autovehiculului.
Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar din Capitală va începe de luni, 26 august.
„Începând cu data intrării în vigoare a prezentei, vehiculele staționate neregulamentar pe drumurile publice care fac parte din rețeaua principală de străzi a municipiului București vor putea fi ridicate, transportate, depozitate și eliberate, în conformitate cu prevederile regulamentului aprobat prin prezenta hotărâre”, se arată în proiectul de hotărâre.
Potrivit acestuia, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor principale din prezentul regulament, precum și dispunerea măsurii tehnico-administrative de ridicare se fac de către polițiștii rutieri din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București sau Secției Regionale de Poliție Transporturi București ori polițiști locali din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală și Control a municipiului București.
Agenții constatatori, de regulă, înregistrează foto sau video, cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice verificate metrologic zona staționării vehiculului, consemnând aceasta în procesul verbal de constatare a contravenției și dispun în scris aplicarea măsurii tehnico-administrative printr-o dispoziție de ridicare.
Dispoziția de ridicare cuprinde următoarele informații: data și ora ridicării vehiculului; gradul profesional, numele și prenumele agentului constatator care dispune măsura tehnico-administrativă, precum și instituția din care acesta face parte; indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată; mențiuni privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului; mențiuni privind avarii vizibile pe vehicul și date privind numărul de înmatriculare/ înregistrare și marca vehiculului.
Înainte de ridicare, operatorul va fotografia mșina din mai multe unghiuri pentru a fi evidențiate eventualele zone deteriorate și va completa fișa vehiculului ridicat, în care va fi descrisă starea acestuia.
„Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare. Pentru a-i putea fi restituit vehiculul, proprietarul sau utilizatorul vehiculului trebuie să prezinte acte care atestă dreptul de proprietate sau folosință asupra vehiculului”, se mai arată în proiectul de hotărâre.
Transportul vehiculului se va face pe platforme auto care să asigure ridicarea completă a lui, în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a acestuia.
Perioada maximă de depozitare a vehiculelor ridicate este de un an.
Eliberarea vehiculului se va face numai proprietarului/deținătorului/utilizatorului legal al acestuia și doar după achitarea tarifelor de ridicare, transport și depozitare, în baza certificatului de înamtriculare în original sau al oricăui act din care să rezulte dreptul de proprietate sau folosință asupra vehiculului și a unui act de identitate al solicitantului.
Tarifele de ridicare sunt:
– 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv
– 270 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone
Tarife de transport sunt:
– 150 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv
– 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone
În funcție de perioada de depozitare, calculată din momentul depozitării efective a vehiculului, se percepe un tarif de 150 lei/zi.
Așadar, pentru un autoturism precum un Logan, costul de ridicare, transport și depozitare (pe o zi) ajunge la 500 de lei.