Prima pagină » Știri » Băsescu cere reexaminarea legii care reglementează achiziționarea de spațiu publicitar televizat

Băsescu cere reexaminarea legii care reglementează achiziționarea de spațiu publicitar televizat

Băsescu cere reexaminarea legii care reglementează achiziționarea de spațiu publicitar televizat
Șeful statului cere reexaminarea legii care stabilește că achiziționarea de spațiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final, Traian Băsescu afirmând că OUG este o "ingerință nejustificată" în activitatea comercială a radiodifuzorilor.

Șeful statului cere reexaminarea legii care stabilește că achiziționarea de spațiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final, Traian Băsescu afirmând că OUG este o „ingerință nejustificată” în activitatea comercială a radiodifuzorilor.

Președintele Băsescu, a semnat marți, cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Legii privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului 25/2013 pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului 504/2002, informează Președinția.

Președintele afirmă că actul normativ trimis spre promulgare aprobă Ordonanța de Urgență 25/2013 prin care s-a reglementat, pe de-o parte, achiziționarea de spațiu publicitar televizat și, pe de altă parte, unele aspecte referitoare la licențele audiovizuale. Totodată, prin legea aflată la promulgare se introduce o nouă reglementare cu privire la spoturile publicitare și de teleshopping izolate, altele decât cele difuzate în cadrul transmisiilor sportive.

„În ceea ce privește achiziționarea de spațiu publicitar televizat, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 25/2013 prevede la Art. I pct. 1 introducerea unui nou articol, respectiv Art. 29 indice1 în Legea audiovizualului nr. 504/2002, prin care se reglementează acest domeniu. Astfel, se prevede că «(1) Orice achiziționare de spațiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final al publicității televizate. (…) (5) Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispozițiilor prezentului articol este nul». În condițiile în care unul dintre principiile constituționale pe care se întemeiază statul este libertatea economică, iar economia României se bazează pe libera inițiativă și concurență, considerăm că nu se justifică asemenea dispoziții care sunt de natură să îngrădească libertatea radiodifuzorilor de a vinde așa cum doresc propriul spațiu publicitar, conform intereselor legitime ale acestora”, afirmă Băsescu în cererea de reexaminare.

Potrivit șefului statului, prin noile dispoziții se ajunge, practic, la eliminarea dreptului televiziunilor de a angaja și a plăti serviciile unui agent pentru vânzarea spațiului lor publicitar, ca și posibilitatea de a vinde în regim angro acest spațiu.

„Astfel, apreciem că acest text legal reprezintă o ingerință nejustificată în activitatea comercială a radiodifuzorilor. De asemenea, aceste prevederi ar putea fi în măsură să afecteze drepturile clienților de publicitate și libertatea lor de a încheia contracte”, susține președintele.

Băsescu afirmă că se impune, totodată, o evaluare cu privire la impactul noilor prevederi asupra locurilor de muncă și asupra taxelor și impozitelor încasate la bugetul de stat.

„Pentru clienții de publicitate medii și mici publicitatea televizată ar putea deveni greu accesibilă din cauza prețurilor ridicate, ceea ce ar putea genera reduceri de locuri de muncă, de taxe și de impozite. În egală măsură, radiodifuzorii medii și mici, dar și cei internaționali ar putea avea mari dificultăți în a-și valorifica integral spațiul de publicitate disponibil, ceea ce ar putea conduce la închideri de afaceri, cu posibile efecte negative asupra competiției libere pe această piață. Într-o societate democratică nu este de dorit monopolul televiziunilor mari asupra prețurilor în materie de publicitate și nici posibile intervenții asupra conținutului editorial, printr-o politică de prețuri netransparentă și neconcurențială. Mai mult, normele de tehnică legislativă impun ca actele normative să fie suficient de precise și clare pentru a permite aplicarea lor, sens în care considerăm că se impune o reglementare completă și coerentă a procedurii de achiziționare a spațiului publicitar televizat, precum și a drepturilor și obligațiile tuturor părților implicate în acest proces”, afirmă Traian Băsescu în cerere.

Potrivit acestuia, definirea unor termeni, cum ar fi cel de „intermediar”, ar putea da mai multă claritate textului de lege întrucât pe această piață specifică există mai multe tipuri de intermediari și nu se poate stabili cu precizie dacă noile interdicții sunt aplicabile tuturor.

Băsescu mai precizează că lipsa unor dispoziții tranzitorii cu privire la situația contractelor aflate în vigoare cu privire la spațiile publicitare televizate deja achiziționate este de natură să producă confuzie pe acest segment de piață și să conducă la blocarea pieței.

Președintele adaugă că în ceea ce privește procedura și condițiile de eliberare și modificare a licenței audiovizuale, prin dispozițiile de la Art. I pct. 2 din Ordonanța de Urgență 25/2013, în plus față de condițiile legale deja impuse prin Art. 51 din Legea audiovizualului 504/2002, se prevede că solicitantul are obligația „să depună certificate fiscale din care să rezulte că, la data solicitării licenței audiovizuale, societatea care solicită acordarea licenței nu înregistrează obligații restante la bugetul de stat”

Băsescu citează și alineatul (2): „Prin excepție de la prevederile Alin. (1) se poate acorda sau modifica licența în cazul în care societatea înregistrează obligații restante la bugetul de stat, dar beneficiază de înlesniri sau reeșalonări la plata acestora. În aceasta situație, societatea este obligată să depună dovada acordării acestor facilități”.

„În acest sens, se instituie posibilitatea unei discriminări în eliberarea și modificarea licenței între întreprinderile cu datorii față de cele fără datorii, precum și între întreprinderile care primesc ajutor de stat (prin înlesniri, reeșalonări la plată) față de cele care nu primesc ajutor de stat, deși se află în aceeași situație din punct de vedere al datoriilor pe care le înregistrează”, menționează președintele în cererea de reexaminare.

Președintele precizează că prin art. I pct. 3 din Ordonanța de Urgență 25/2013 s-a prevăzut că licența audiovizuală analogică sau digitală poate fi cedată către un terț numai cu acordul Consiliului Național al Audiovizualului, însă „nu mai devreme de un an de la data intrării în difuzare (…)”.

„Această prevedere ar putea constitui o posibilă constrângere la intrarea pe piață, respectiv o limitare a autonomiei decizionale și comerciale a întreprinderilor având în vedere faptul că nu pot ceda licența unui terț mai devreme de un an de la data intrării în difuzare. Totodată, prin această reglementare, întreprinderilor în domeniu le este limitată posibilitatea de a schimba timp de un an piețele canalelor de televiziune pe care activează, cu efecte posibil negative pe planul derulării activității specifice. Având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea legii trimisă spre promulgare în sensul adoptării unei Legi de respingere a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 25/2013 pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002”, se arată în finalul cererii.

Parlamentul a adoptat, recent, legea de aprobare a Ordonanței de Urgență 25/2013 privind modificarea Legii audiovizualului, prin care sunt stabilite reguli stricte pentru achiziționarea de spațiu publicitar televizat, care „nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final”.

Potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG), publicată pe 12 aprilie în Monitorul Oficial, după articolul 29 din Legea audiovizualului actuală, care stabilește condițiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit căruia „orice achiziționare de spațiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final al publicității televizate”, iar orice oferte de preț pentru achiziționarea publicității televizate, prezentate de acești intermediari, vor fi „în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul”.

„În scopul obținerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicității televizate pentru care solicită ofertele de preț”, se mai spune în Ordonanță.

Plata se va face direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicității televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar „orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicității televizate”.

De asemenea, Ordonanța prevede că intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestație decât „cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicității televizate în vederea remunerării serviciilor prestate și nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului”.

Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispozițiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanță.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată și completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern „de stimulare a dezvoltării economiei românești”, în cadrul cărora se înscrie și dezvoltarea pieței audiovizuale din România, prin încurajarea producției locale de televiziune, a investițiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă și dezvoltarea de activități economice în beneficiul pieței de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menționat în OUG este combaterea „corupției manifestate la nivelul achiziției de spațiulu publicitar media, precum și necesitatea combaterii sistemelor netransparente și anticoncurențiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea stațiilor TV și dreptul publicului la informații corecte și de calitate”.

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare „consecințele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupției și a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua și s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurențial corect și respectarea dreptului publicului român la producții audiovizuale de calitate”.

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează „interesul general public și constituie o situație extraordinară și de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată”.

Ordonanța de Urgență de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial la mai puțin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea același prevederi în cazul intermedierii achiziției de spațiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association România (IAA România), de Uniunea Agențiilor de Publicitate din România și de Camera de Comerț Americană în România (AmCham România).

Nemulțumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunțat inițial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiției și Finanțelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanță toate referirile la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA).

Citește și