Președintele Traian Băsescu arată într-o scrisoare trimisă azi președintelui Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, că „taxa este abuzivă și profund nocivă pentru o mare parte a mediului economic și populație”, iar „odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței privind compensarea parțială în cazul transportatorilor rutieri, această taxă devine și discriminatorie”.
Șeful statului cere președintelui Camerei Deputaților să respingă „cât mai repede cu putință prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenți din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2013, ordonanță care în acest moment își produce efectele negative asupra populației României și mediului economic”.
Înainte de a pleca la Summitul UE-Africa de la Bruxelles, Băsescu a anunțat în această dimineață că îi va trimite o scrisoare similară fiecărui parlamentar în parte, reclamând din nou că „politica fiscală este greșită” și că „Guvernul este într-o uriașă minciună”.
Totodată, Băsescu spune că va programa, la întoarcere, și o întâlnire cu reprezentanții FMI pentru a ce cere modificarea politicii fiscal-bugetare pe care au agreat-o cu Guvernul. „Cu FMI voi avea discuții după ce mpă întorc, legat de ceea ce eu consider greșit și anume politica fiscal-bugetară. Nu am crezut niciodată în varainta creșterii aberante a texelor pentru colectarea veniturilor la buget. Se probează că cele 35 de taxe introduse de Guvernul Ponta nu generează venituri în buget. Voi cere FMI să ajustăm cheltuielile umflate excesiv la veniturile reale pe care le putem obține fără să mai introducem noi taxe”, a susținut Băsescu.
„Fac un apel la dumneavoastră ca, împreună cu parlamentarii majorității din arcul guvernamental, să puneți interesul românilor mai presus de interesul baronilor locali”, se arată în scrisoarea președintelui Traian Băsescu.
Președintele menționează în scrisoarea transmisă președintelui Camerei Deputaților că, în ședința de marți, plenul Camerei Deputaților a decis retrimiterea la Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2013 pentru reglementarea unor măsuri fiscale și pentru modificarea unor acte normative, fapt care va conduce la o întârziere în ceea ce privește finalizarea procedurii legislative în legatură cu acest proiect de lege.
„Începând cu data de 1 aprilie 2014, una dintre măsurile reglementate prin această ordonanță, respectiv creșterea accizei la carburant cu 7 eurocenți, își produce efectele. Introducerea creșterii de acciză cu 7 eurocenți are efecte negative majore atât la nivelul populației, cât și la cel al mediului de afaceri. Efectele se vor reflecta în întreg lanțul economic, prin scăderea consumului, scăderea profitabilității companiilor și, implicit, scăderea încasărilor la bugetul de stat. Consider că această taxă este introdusă doar pentru că asigură fonduri la dispoziția domnului Liviu-Nicolae Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, pentru a-i distribui baronilor locali în scopuri electorale”, se arată în scrisoarea președintelui Traian Băsescu.
Șeful statului îi cere președintelui Camerei Deputaților să respingă în forul legislativ ordonanța de urgență. „Din aceste motive, vă rog să respingeți prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenți din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2013”, scrie șeful statului.
Președintele Traian Băsescu îi cere lui Valeriu Zgonea să analizeze în dezbaterea parlamentară și câteva alternative, pentru menținerea României în parametrii de final de an agreați de România cu Fondul Monetar Internațional, Comisia Europeană și Banca Mondială în cel de-al treilea program economic preventiv semnat.
Astfel, președintele Băsescu propune eliminarea sumei de 1,2 miliarde de lei, care a fost alocată suplimentar față de bugetul anului anterior, având în vedere că bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice are alocat, în plus față de anul 2013, o sumă în valoare de 1,214 miliarde lei, reprezentând o creștere de 33,86%, aferentă subprogramelor „Modernizarea satului românesc”, „Regenerare urbană” și „Infrastructură județeană”, care sunt eligibile în cadrul programelor europene de finanțare alocate României (2007 – 2013, precum și 2014 – 2020).
În plus, șeful statului propune ajustarea bugetului Ministerului Finanțelor Publice cu 600 de milioane de lei și menționează că în bugetul Ministerul Finanțelor Publice, la capitolul „Dobânzi”, a fost alocată o sumă de 10,11 miliarde lei, în creștere cu 5,38% față de suma stabilită pentru 2013.
„Contextul economic global și disponibilitățile de lichidități pe piață permit Ministerului Finanțelor Publice să se împrumute la costuri mai scăzute față de anul 2013 și pe maturități mai lungi, dar și că suma care trebuie finanțată pentru anul 2014 este mai mică decât cea pentru anul 2013”, explică acesta.
O altă soluție este, potrivit șefului statului, realizarea unei evaluări corecte a veniturilor care pot rezulta din introducerea „impozitului pe construcții”, măsură care duce la extinderea bazei de impozitare asupra construcțiilor și urmărește să sporească veniturile bugetare.
Traian Băsescu arată că „suma estimată a fi colectată prin aplicarea acestui impozit, respectiv de 488 de milioane RON, este semnificativ subevaluată, iar calculele de specialitate estimează o sumă de minimum 2 miliarde RON aferentă anului 2014”.
Președintele mai solicită „o evaluare corectă a veniturilor aferente taxei instituite prin Ordonanța de Guvern nr. 7/2013”.
„Ordonanța a introdus taxarea cu 60% a veniturilor suplimentare obținute de producătorii de gaze în urma liberalizării prețurilor. Guvernul își propune, pentru anul 2014, să colecteze suma de 290,9 milioane RON. În realitate, luând în calcul producția de gaze estimată pentru anul 2014 și graficul de dereglementare a prețurilor la gaze naturale, reiese un venit estimat de 1 miliard RON”, se menționează în scrisoarea președintelui către Valeriu Zgonea.
Traian Băsescu arată în finalul scrisorii că, în cazul în care președintele Camerei Deputaților va lua în considerare aceste soluții, care pot fi aplicate imediat și/sau cu ocazia primei rectificări bugetare, introducerea accizei de 7 eurocenți nu va mai fi necesară.
„Acciza intrată în vigoare în data de 1 aprilie 2014 produce efecte nocive pentru mediul economic, dar și pentru populația României. Guvernul intenționează să reglementeze restituirea a 4 eurocenți din acciză de la bugetul de stat transportatorilor rutieri, creând, astfel, premisele unui tratament discriminatoriu față de ceilalți transportatori, cum ar fi: aerieni, feroviari și maritimi, cărora această rambursare nu le va fi aplicabilă”, se mai arată în scrisoare.
Șeful statului afirmă că „schema de compensare a transportatorilor rutieri implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât și financiar, iar potențialul risc de fraudare este unul extraordinar de mare”.
„Așa cum a fost propusă, schema de compensare a accizei este greu de aplicat, creând probleme de conformare beneficiarilor”, consideră șeful statului.
De asemenea, președintele Băsescu arată că, în sectorul agricol, ministerul de resort a anunțat compensarea creșterii accizei la motorină prin subvenționarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat.
„După cum se poate observa, întreprinzătorii mici și mijlocii nu beneficiază de această facilitate fiscală. Populația României nu beneficiază nici ea de această facilitate, mai ales în contextul în care în nivelul de trai al românilor nu se reflectă încă rezultatele statistice neașteptat de bune ale anului 2013”, se menționează în scrisoare.
Politica fiscal-bugetară generată de Guvernul Ponta și acceptată de FMI pentru România este greșită și trebuie imediat ajustată, a declarat, marți seară, într-o conferință de presă, președintele Traian Băsescu, el precizând că are pregătită o scrisoare pentru Parlament în care cere respingerea introducerii accizei la carburant.
Camera Deputaților a aprobat, marți, retrimiterea la comisia de specialitate a OUG 111/2013 care prevede intrarea în vigoare a majorării accizei la benzină și motorină de la 1 aprilie, la propunerea liderului grupului PNL, George Scutaru.
Ordonanța de urgență 111/2013 prevede amânarea intrării în vigoare a majorării accizei la motorină și benzină de la 1 ianuarie la 1 aprilie 2014.
George Scutaru a propus retrimiterea acestei ordonanțe la comisia de specialitate, cu termen o săptămână, pentru ca aceasta să fie discutată împreună cu OUG 102/2013 care prevede intrarea în vigoare a taxei de 7 eurocenți pe combustibil.
Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a precizat că, din punct de vedere regulamentar, cele două ordonanțe nu se pot discuta împreună pentru un raport comun, dar a supus la vot propunerea de retrimitere a OUG 111/2013 la comisie. Această propunere a fost adoptată cu 82 de voturi „pentru”, 76 de voturi „împotrivă” și două abțineri.
Cele două ordonanțe de urgență sunt însă în vigoare și își produc efectele.