Președintele Traian Băsescu cere Parlamentului reexaminarea Legii privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice și de înființare a Autorității pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare.
Potrivit unui comunicat de presă al Administrației Prezidențiale, titlul legii transmisă promulgării face referire la „unele măsuri de reglementare a vânzării – cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice”.
„Aceeași mențiune se regăsește și în Art. 1 lit. b) din lege. În același timp, Art. 2 alin. (2) prevede că legea se aplică atât persoanelor fizice, cât și «persoanelor juridice având naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene». În consecință, consider că aceste prevederi contradictorii pot crea o confuzie cu privire la sfera de aplicare a prezentei legi”, se arată în cererea de reexaminare semnată de șeful statului.
Președintele mai menționează în cerere faptul că articolul. 2 alineat (2) din legea supusă reexaminării stabilește că „prevederile prezentei legi se aplică cetățenilor români, respectiv cetățenilor unui stat membru al Uniunii Europene sau ai statelor care sunt parte la Acordul privind Spațiul Economic European (ASEE)…” și „persoanelor juridice având naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a statelor care sunt parte la Acordul privind Spațiul Economic European (ASEE)”.
„Această reglementare nu este clară, întrucât trebuie prevăzut expres dacă legea se aplică și persoanelor juridice având naționalitatea română sau numai persoanelor juridice având naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, altele decât cele române”, se precizează în cerere, adăugându-se că această mențiune „este utilă deoarece un act normativ trebuie sa fie predictibil și previzibil”.
Totodată, așa cum prevede articolul 2 alineat (2), această lege ar urma să fie aplicabilă persoanelor juridice care au naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene și, implicit, și Agenției Domeniilor Statului (agenție care urmează a fi preluată de Autoritatea pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare), persoană juridică ce se încadrează în această categorie, menționată în prezentul act normative, se mai arată în cererea de reexaminare.
Potrivit sursei citate, „vânzarea terenurilor agricole extravilane care se află în patrimoniul Agenției Domeniilor Statului trebuie să se realizeze exclusiv printr-o procedură de licitație publică și nu prin parcurgerea procedurii de vânzare-cumpărare reglementată de prezenta lege”.
Președintele mai arată că în articolul 4 din lege se reglementează dreptul de preempțiune în cazul înstrăinării, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan.
„Printre persoanele titulare ale dreptului de preempțiune sunt menționate și persoanele care desfășoară activități agricole pe raza administrativ-teritorială a localității. În această situație, legea nu oferă criteriile prin care aceste persoane pot face dovada calității de agricultor, Art. 25 din lege prevăzând că se vor elabora norme metodologice pentru aplicarea legii. Apreciez oportun ca aceste criterii să fie prevăzute în cuprinsul legii, iar nu într-un act normativ inferior legii”, se precizează în cerere.
„În conformitate cu Art. 9 – 13 din lege se înființează Autoritatea pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare (Autoritatea). Potrivit Art. 9 alin. (5) această Autoritate preia atribuțiile Agenției Domeniilor Statului. Conform Art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, această entitate (ADS) exercită în numele statului prerogativele dreptului de proprietate asupra terenurilor cu destinație agricolă aparținând domeniului privat al statului. În consecință, Autoritatea, având un drept de preempțiune, potrivit Art. 4, va putea cumpăra, în numele statului român, terenurile agricole extravilane. În conformitate cu Art. 13 din legea supusă reexaminării, Autoritatea îndeplinește și atribuții cu privire la verificarea exercitării dreptului de preempțiune, cât și a condițiilor legale de vânzare-cumpărare de către potențialul cumpărător”, se mai arată în cerere.
Președintele menționează că „această autoritate, pe de o parte, are un drept de preempțiune similar persoanelor prevăzute la Art. 4 (coproprietarii, arendașii, proprietarii vecini, persoanele care desfășoară activități agricole pe raza administrativ-teritorială a localității, precum și statul român), iar, pe de altă parte, verifică și îndeplinirea procedurii referitoare la exercitarea dreptului de preempțiune”.
„Consider oportun ca această verificare a procedurii să fie conferită prin lege unei alte autorități, iar nu celei implicate efectiv în desfășurarea procedurii, în calitate de beneficiar al dreptului de preempțiune”, solicită șeful statului în cererea de reexaminare.
În cererea de reexaminare se mai arată că, potrivit articolului 13 lit. d) din lege, Autoritatea emite avizul încheierii contractului de vânzare-cumpărare al terenurilor cu destinație agricolă de către persoanele fizice prevăzute la Art. 2 alin. (2) și (3).
Șeful statului consideră că „această reglementare este deficitară sub două aspecte, avizul se emite numai persoanelor fizice, nu și persoanelor juridice, ceea ce ar conduce la o reglementare discriminatorie, iar emiterea avizului de către o autoritate centrală va duce, inevitabil, la îngreunarea procedurilor privind vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole din extravilan”.
„Astfel, se impune instituirea unei proceduri de verificare și conformitate a respectării dreptului de preempțiune clară, flexibilă și apropiată de interesele persoanelor ce intenționează să înstrăineze terenuri agricole în extravilan”, se cere în document.
În ceea ce privește aplicarea legii trimisă spre promulgare, articolul 25 prevede că Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice vor elabora, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, norme metodologice.
„În acest context, pentru a se evita un blocaj în ceea ce privește tranzacțiile care au ca obiect vânzarea-cumpărarea de terenuri agricole extravilane, consider că ar trebui să se prevadă ori că legea va intra efectiv în vigoare la data aprobării prin hotărâre a Guvernului a normelor metodologice, ori că, în intervalul de timp de la data intrării în vigoare a legii până la data aprobării normelor metodologice, urmează a se aplica legislația civilă, de drept comun, în materia dreptului de preempțiune”, arată cererea de reexaminare.
Președintele Traian Băsescu mai menționează în cererea de reexaminare că legea trebuie să prevadă și procedura de urmat în cazul în care dreptul de preempțiune nu este exercitat de către beneficiarii legali (coproprietarii, arendașii, proprietarii vecini, persoanele care desfășoară activități agricole pe raza administrativ-teritorială a localității, precum și statul român), iar vânzătorul terenului, pe piața liberă, primește o ofertă de preț mai mică decât cea din oferta de vânzare a terenului agricol extravilan făcută la momentul declanșării procedurii de vânzare.