Președintele Traian Băsescu a declarat, joi, la prezentarea raportului despre educație, că în România sunt universități care eliberează doctorate pe bandă rulantă, "ca într-o secție de uzină, în locul excelenței și a inovației fiind astfel cultivate mediocritatea și compilația".
Băsescu a prezentat celor peste 150 de participanți la dezbaterile pe tema raportului privind educația, diagnosticul creionat în raport.
Șeful statului a menționat că o soluție pentru problemele sistemului românesc de învățământ este "diferențierea sistemului și concentrarea resurselor". În acest context, el a amintit că, potrivit raportului, în SUA doar 3% din cele 4.000 de universități au statut de centre de cercetare intensivă, doar 13% acordă doctorate și în doar 50 dintre acestea sunt elaborate și susținute peste 50% din tezele de doctorat.
"La noi toată lumea produce doctorate. Sunt unele universități care eliberează doctorate pe bandă rulantă, ca într-o secție de uzină. În locul excelenței și a inovației sunt cultivate astfel mediocritatea și compilația", a spus Băsescu. El s-a referit și la "însemnătatea deosebită a educației timpurii".
Băsescu a spus că experții susțin că educația timpurie ar trebui să devină un bun public și să beneficieze de o atenție specială prin formarea în universități a unor specialiști în gestionarea problemelor specifice grupei de vârstă 0-6 ani.
"Această vârstă trebuie să devină o vârstă a educației. Nu ne mai putem mulțumi cu un sistem de creșe și grădinițe care asigură un soi de veghe asupra copilului, fără a-i stimula competențele și cultiva talentele. Copiii nu trebuie păziți, ei trebuie educați", a spus Traian Băsescu.
Potrivit acestuia, cheia rezolvării problemelor sistemului de învățământ este regândirea sa în ansamblu și mai ales descentralizarea instituțională și financiară.
După ce Băsescu a prezentat concluziile raportului, a luat cuvântul președintele comisiei, Mircea Miclea, care a precizat că soluțiile propuse în raport sunt sustenabile și bazate pe analize și nu pe opinii și că este nevoie de un pact național, astfel încât să existe consens politic pentru reformarea sistemului de învățământ.
Șeful statului a revenit, ținând să sublinieze că prezentarea raportului nu are nicio legătură cu recentul examen de bacalaureat și că, deși unii vor spune că folosește tema educației pentru a obține capital politic, el nu își propune decât ajungerea la un consens politic pentru ca educația să fie reformată. (Mediafax)