Licitația este organizată de compania canadiană Ritchie Bros, iar la aceasta participă, marți, peste o sută de oameni de afaceri din țară și străinătate, din SUA, Emiratele Arabe Unite sau Ungaria, dar și reprezentanți ai unor instituții publice, cum ar fi Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca.
De asemenea, la licitație se poate cumpăra și online de către persoane aflate în străinătate.
Pe site-ul companiei Ritchie Bros se arată că toate utilajele, de la camioane, mașini de teren, betoniere, o stație de betoane, concasoare, camioane, la buldozere sau excavatoare, se vând în euro, iar factura fiscală finală va fi emisă în numele Bechtel International Inc SRL.
„Se scot la vânzare peste 650 de utilaje care au aparținut companiei Bechtel și care au fost folosite la construirea Autostrăzii Transilvania. Sunt utilaje, mașini și echipamente care nu au mai fost folosite în ultimii ani, de când nu s-a mai lucrat la autostradă. Sperăm să vindem totul în cadrul acestei prime licitații publice din România fără preț minim de strigare, care se desfășoară într-o singură zi”, a declarat, marți, unul dintre reprezentanții firmei organizatoare a licitației.
Unii oameni de afaceri care au participat la licitație au spus că anumite utilaje s-au vândut la prețuri mai mari decât pe piață, astfel încât nu au cumpărat nimic.
„Un buldo-excavator care pe piață este 25.000 de euro s-a vândut la licitație cu 27.000 de euro. Nu am cumpărat nimic, nu merită, pentru că nici starea utilajelor nu este bună, au stat mult timp în aer liber, erau ruginite unele și aveau un grad mare de uzură”, a spus un om de afaceri din Maramureș.
Alții, în schimb, au susținut că prețurile au fost bune.
„Am cumpărat utilaje, nu sunt chilipiruri. Am cumpărat un auto-greder cu 82.000 de euro și un cilindru compactor cu 32.000 de euro. La felul cum arată utilajele, prețurile sunt foarte bune. Acestea se pot vedea, sunt expuse afară. Majoritatea sunt bune și cred că am făcut o afacere bună. Utilajele ieftine de aici sunt foarte scumpe față de prețul pieței, iar cele scumpe sunt mai ieftine decât pe piață”, a spus un om de afaceri din București.
Un alt om de afaceri a venit din Dubai pentru a participa la licitația de vânzare a utilajelor Bechtel.
„Am venit să cumpăr ce se poate cumpăra – mașini, buldozere, excavatoare. Am o afacere de construcții în Dubai și am venit la licitația de la Săvădisla să cumpăr ce pot. Sper să pot obține un preț bun. Dacă e prețul bun, poate le iau pe toate”, a afirmat Yaghi Atta, care a precizat că îl leagă de România faptul că și-a făcut studiile aici în anii ’80.
Toate utilajele cumpărate la licitația de marți trebuie ridicate până în data de 8 octombrie.
Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumită Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, iar statul român plătind companiei americane 37,2 milioane de euro și datorii de 50 milioane de euro.
Compania americană Bechtel a finalizat 52 de kilometri din Autostrada Transilvania, de la Cluj-Napoca la Câmpia Turzii.