Prima pagină » Știri » Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă

Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz.

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz. Berceanu reamintește că miercuri vor fi deschise ofertele depuse de firmele de construcții pentru execuția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov.

El consideră că metoda de selecție a constructorului este "una cel puțin hilară". "A fost preferată metoda dialogului competitiv, licitația deschisă sau licitația restrânsă fiind scoase din calcul fără niciun fel de justificare. Acest contract are o valoare (conform documentației Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale – CNADNR) cuprinsă între 1 și 3 miliarde euro – o diferență între minim și maxim nemaiîntâlnită. La o asemenea valoare, Ministerul Transporturilor și CNADNR preferă un «dialog competitiv» în detrimentul unei licitații transparente", afirmă Berceanu într-un comunicat.

El spune că termenul inițial de deschidere a ofertelor a fost 24 decembrie 2007, dar CNADNR s-a răzgândit și a amânat termenul de depunere a ofertelor până la 30 ianuarie 2008. "În tot acest timp, peste 20 de firme s-au înscris la această procedură și au depus 12 cereri de clarificări care conțineau nu mai puțin de 75 de întrebări, la o documentație de 86 de pagini. Adică aproape o întrebare pentru fiecare pagină", susține fostul ministru al Transporturilor. El apreciză ca fiind foarte grav faptul că nicăieri nu este specificat mecanismul de plată. "Nu știm cum va fi plătită această autostradă iar prețul ei este lăsat la latitudinea unui dialog competitiv. Nicăieri în lume nu a fost declanșată o procedură de acest gen fără ca mecanismul de plată și matricea riscurilor să fie bine stabilite", comentează fostul ministru democrat.

În opinia lui Radu Berceanu, "un alt lucru grav este faptul că CNADNR nu a prezentat în documentație niciun fel de material cu privire la caracteristicile acestui proiect, companiile trebuind să facă oferte ferme în baza unor presupuneri de traseu, a unor presupuneri privind natura terenului și structura geotehnică". "Compania de Autostrăzi a precizat câte tuneluri sau poduri trebuie să aibă autostrada, dar sub nicio formă nu a precizat pe unde trece aceasta, absolut aberant", spune Berceanu, adăugând că, chiar și în aceste condiții, CNADNR "vrea un preț ferm și o durată clară de execuție", "adică să fie proiectată într-o lună o autostrada care costă 3 miliarde de euro și cu cel mai mare grad de dificultate în execuție, din cauza reliefului". El acuză CNADNR că a efectuat un studiu de oportunitate privind metoda prin care va fi construită autostrada Comarnic-Brașov abia după declanșarea procedurii de atribuire a contractului de execuție.

De asemenea, conform fostului ministru, consultantul care va superviza lucrările la această autostradă nu este stabilit, deși firesc ar fi fost ca acest consultant să fie selectat înaintea desemnării constructorului.

El cere primului-ministru să declanșeze o anchetă pentru a stabili împrejurările prin care un "proiect de asemenea anvergură a ajuns să fie gestionat incompetent, cu rea-credință și în detrimentul României".

Mai multe știri pe www.mediafax.ro

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Zilele în care nu se fac nunți în 2026 și 2027. Calendar ortodox complet
Digi24
VIDEO De ce s-au bătut două femei la Timișoara: un influencer din campania lui Călin Georgescu, în mijlocul scandalului
Cancan.ro
EXCLUSIV | Imagini SFÂȘIETOARE la mormântul Ștefaniei Szabo, în prag de Crăciun. Omagiul care îți rupe sufletul
Prosport.ro
Loredana nu-și mai lasă soțul să muncească în Germania, deși e milionar, pentru că s-a plictisit de stilul de viață de acolo
Adevarul
Fără punte: premierul Bolojan elimină o zi liberă
Mediafax
Ce practici au românii de Ignat: Tradiții, credințe și obiceiuri păstrate din vechime
Click
Ce spun psihologii despre oamenii care păstrează pungile, borcanele goale, hârtia de ambalaj „pentru orice eventualitate”
Digi24
Consilierul de la Kremlin care a refuzat ordinul lui Putin și a încercat să oprească războiul din Ucraina. Era pregătit să fie împușcat
Cancan.ro
De ce ar fi murit mama Mihaelei Rădulescu, de fapt. Văduva lui Felix Baumgartner, primul mesaj oficial: 'Nu a fost bolnavă'
Ce se întâmplă doctore
Cum arată Narcisa Suciu la mai bine de 15 ani de când a plecat în Finlanda. De ce s-a reîntors în țară? E de nerecunoscut
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Mașini premium SH cu probleme. Expert: „Check engine aprins, beculețe care clipocesc...”
Descopera.ro
Prima întâlnire cu extratereștrii! Un astronom dezvăluie totul
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. – Ce te doare, Bulă? – Mă doare buzunarul, dom doctor …
Descopera.ro
De ce lipsesc culori din Soare? Nici măcar oamenii de știință nu au răspunsul complet!