Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă

Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă
Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz.
Publicat: 15/02/2012, 11:51
Actualizat: 16/02/2012, 09:01

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz. Berceanu reamintește că miercuri vor fi deschise ofertele depuse de firmele de construcții pentru execuția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov.

El consideră că metoda de selecție a constructorului este "una cel puțin hilară". "A fost preferată metoda dialogului competitiv, licitația deschisă sau licitația restrânsă fiind scoase din calcul fără niciun fel de justificare. Acest contract are o valoare (conform documentației Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale – CNADNR) cuprinsă între 1 și 3 miliarde euro – o diferență între minim și maxim nemaiîntâlnită. La o asemenea valoare, Ministerul Transporturilor și CNADNR preferă un «dialog competitiv» în detrimentul unei licitații transparente", afirmă Berceanu într-un comunicat.

El spune că termenul inițial de deschidere a ofertelor a fost 24 decembrie 2007, dar CNADNR s-a răzgândit și a amânat termenul de depunere a ofertelor până la 30 ianuarie 2008. "În tot acest timp, peste 20 de firme s-au înscris la această procedură și au depus 12 cereri de clarificări care conțineau nu mai puțin de 75 de întrebări, la o documentație de 86 de pagini. Adică aproape o întrebare pentru fiecare pagină", susține fostul ministru al Transporturilor. El apreciză ca fiind foarte grav faptul că nicăieri nu este specificat mecanismul de plată. "Nu știm cum va fi plătită această autostradă iar prețul ei este lăsat la latitudinea unui dialog competitiv. Nicăieri în lume nu a fost declanșată o procedură de acest gen fără ca mecanismul de plată și matricea riscurilor să fie bine stabilite", comentează fostul ministru democrat.

În opinia lui Radu Berceanu, "un alt lucru grav este faptul că CNADNR nu a prezentat în documentație niciun fel de material cu privire la caracteristicile acestui proiect, companiile trebuind să facă oferte ferme în baza unor presupuneri de traseu, a unor presupuneri privind natura terenului și structura geotehnică". "Compania de Autostrăzi a precizat câte tuneluri sau poduri trebuie să aibă autostrada, dar sub nicio formă nu a precizat pe unde trece aceasta, absolut aberant", spune Berceanu, adăugând că, chiar și în aceste condiții, CNADNR "vrea un preț ferm și o durată clară de execuție", "adică să fie proiectată într-o lună o autostrada care costă 3 miliarde de euro și cu cel mai mare grad de dificultate în execuție, din cauza reliefului". El acuză CNADNR că a efectuat un studiu de oportunitate privind metoda prin care va fi construită autostrada Comarnic-Brașov abia după declanșarea procedurii de atribuire a contractului de execuție.

De asemenea, conform fostului ministru, consultantul care va superviza lucrările la această autostradă nu este stabilit, deși firesc ar fi fost ca acest consultant să fie selectat înaintea desemnării constructorului.

El cere primului-ministru să declanșeze o anchetă pentru a stabili împrejurările prin care un "proiect de asemenea anvergură a ajuns să fie gestionat incompetent, cu rea-credință și în detrimentul României".

Mai multe știri pe www.mediafax.ro

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Se complică ancheta în cazul familiei din Suceava care a murit când se întorcea din...
Laurențiu Reghecampf o pune la zid pe Prodanca: 'Cum să-ți plătesc curentul când tu stai...
FOTO. Alexandra Stan, imagini „interzise” pentru a susține naționala României la EURO
Tragedie în Dolj! Un băiat de doar 11 ani a murit, iar sora și mama...
Un român a fost arestat în Grecia pentru că ar fi dat foc intenționat unei...
Tatăl lui Vlad Pascu, criminalul de la 2 Mai, filmat în ipostaze strigătoare la cer....
Vedeta, suspectată că a apelat la medicamente pentru a slăbi RAPID. Face furori cu noua...
Staţiunile în care Marea Neagră s-a făcut verde. Turiştii evită să facă baie, dar experţii...
Vaticanul a dezvăluit abia acum adevărul. "Fecioara Maria care plânge" din Trevignano, un fals?
Traficul pe Valea Oltului va fi suspendat timp de o lună. Se fac defrișări pentru...
Cod roşu de senzualitate! Vedetele au făcut spectacol în public pe plajele din România
IGPR: care este, de fapt, marja de toleranță a RADARULUI?
Tabloul complet şi programul sferturilor de finală de la UEFA Euro 2024
Au fost descoperite resturi din SCOARȚA PRIMORDIALĂ a PĂMÂNTULUI!
Ordinul UE, lege și în România. Se montează obligatoriu pe mașină de la 1 iulie...
Suntem spionați tot timpul. Oamenii care văd tot ce facem
Primele declarații ale soțului Ilenei Stana Ionescu după moartea actriței. Andrei Ionescu e sfâșiat de...
Un asteroid se apropie de Pământ! NASA a făcut anunțul cu puțin timp în urmă
Monica Tatoiu a povestit un moment care a marcat-o din copilărie: „Ce bătaie am luat!...
Mesajul transmis de Prințesa Anne după ce a fost lovită de un cal. Care este...
BANCUL ZILEI. Profesorul: - Bulă, dacă într-un măr sunt 3 viermi și tu mănânci unul,...
Câți români își vor petrece concediul „acasă”?
×